۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بازگشت زودهنگام قیمتهای نفت به سطح پیشین دور از انتظار است

بازگشت زودهنگام قیمتهای نفت به سطح پیشین دور از انتظار است
کد: 1597   تاریخ انتشار :۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۹

  • آژانس بین‌المللی انرژی امروز (جمعه ٢٦ دی ماه) اعلام کرد که قیمتهای نفت ممکن است در سال ٢٠١٥ با کاهش بیشتری روبرو شوند و بازگشت قیمتها به سطح پیشین زمان‌بر است.
  • به  گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی امروز در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که با وجود افزایش نشانه‌هایی مبنی بر پایان روند نزولی بهای نفت، قیمتها ممکن است با افت بیشتری روبرو شود و بازگشت قیمتها به سطح پیشین به زمان نیاز دارد.
    این موسسه که دیدبان انرژی غرب به شمار می‌رود، گفت که افزایش قیمتها در نیمه دوم سال جاری، همزمان با کاهش رشد عرضه نفت از سوی آمریکای شمالی امکان‌پذیر است. به دنبال عرضه نفت سبک باکیفیت از سوی آمریکا وکانادا و در پی آن تحت‌الشعاع قرار گرفتن تقاضای نفتی در زمان افت رشد اقتصاد جهانی، قیمتهای نفت خام در ٦ ماه گذشته حدود ٦٠ درصد کاهش یافته است و هر دو شاخص جهانی نفت خام هم‌اکنون با قیمتی کمتر از ٥٠ دلار در هر بشکه معامله می‌شود. با وجود سقوط قیمتهای نفت، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تولید خود را کاهش نداده است. آژانس بین‌المللی انرژی که سیاستهای انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می‌کند، اعلام کرد که سرانجام کاهش قیمتها سبب کاهش تولید و افزایش تقاضا می‌شود. به گفته این نهاد: محسوسترین تأثیر قیمتها در بخش عرضه دیده می‌شود. برنامه‌های بخش بالادستی نخستین آسیب را از بازار متحمل شده است. شرکتها بودجه خود را کاهش داده‌، پروژه‌های جدید خود را متوقف کرده یا به تعویق انداخته‌اند و در تلاشند تا بیشترین تولید را از میدانها بدست آورند. آژانس بین‌المللی انرژی چشم‌انداز خود را برای رشد عرضه نفت کشورهای غیراوپک در سال ٢٠١٥ میلادی با ٣٥٠ هزار بشکه در روز کاهش به ٩٥٠ هزار بشکه رساند. این رقم در مقایسه با بالاترین میزان رشد عرضه این کشورها در سال ٢٠١٤ میلادی یعنی یک میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. این نهاد همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد تولید کانادا و آمریکا به ترتیب ٩٥ هزار بشکه و ٨٠ هزار بشکه در روز کاهش داد. پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی درباره رشد تولید کلمبیا و روسیه نیز به ترتیب ١٧٥ هزار بشکه و ٣٠ هزار بشکه کاهش یافته است. براساس این گزارش، رشد عرضه نفت آمریکای شمالی به‌سرعت کاهش نمی‌یابد زیرا به نظر می‌رسد که بسیاری از تولیدکنندگان در زمان کاهش کوتاه‌مدت بهای نفت، خرید تضمینی خوبی داشته‌اند. کاهش پیش‌بینی رشد عرضه نفت کشورهای غیراوپک به این معناست که تقاضای نفتی اوپک در نیمه دوم سال ٢٠١٥ میلادی به طور میانگین به ٢٩ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز می‌رسد که تنها اندکی از هدفگذاری رسمی ٣٠ میلیون بشکه‌ای اوپک کمتر است. آژانس بین‌المللی انرژی برآورد خود را برای تقاضای نفت اوپک در کل سال ٢٠١٥ با ٣٠٠ هزار بشکه افزایش به ٢٩ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز رساند. این رقم همچنان کمتر از تولید ٣٠ میلیون و ٤٨٠ هزار بشکه‌ای این سازمان در ماه دسامبر است. در پی افزایش تولید نفت عراق، تولید اوپک در ماه دسامبر به بالاترین سطح در ٣٥ سال اخیر رسید، این در حالی است که عرضه نفت عربستان سعودی در این ماه تغییری نکرده است. این موسسه درباره واکنش تقاضا به کاهش قیمتها، گفت: به جز استثناهایی مانند آمریکا، به نظر نمی‌رسد که افت قیمتهای نفت محرکی برای تقاضای آن باشد. بنا بر این گزارش، این به دلیل آنست که مزایای عادی حاصل از افت قیمتهای نفت از جمله افزایش درآمد مصرفی خانوارها و کاهش هزینه‌های صنایع به طور قابل‌توجهی شرایط اساسی اقتصادی را جبران کرده است، شرایطی که به خودی خود می‌تواند دلیل اصلی و اولیه کاهش بهای نفت باشد. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، نتیجه نهایی این تغییرات اینست که افزایش سهام ضمنی در نیمه نخست سال جاری ادامه می‌یابد و برقراری دوباره توازن در نیمه دوم امکان‌پذیر است. این نهاد افزود: توازن مجدد بازار به معنای بازگشت به حالت پیشین نیست. بدیهی است که بازار تغییرات اساسی دارد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70