۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بررسی بورس تهران در تیر ماه95

بررسی بورس تهران در تیر ماه95
کد: 19145   تاریخ انتشار :۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۳۶

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز تیر ماه سال جاری در کانال 72 هزار و 799 واحدی قرار داشت و با نوسانات مثبت و منفی خود در نهایت در کانال 74 هزار و 514 واحدی نخستین ماه تابستان 95 را به پایان رساند. نکته جالب روند شاخص کل، در این ماه این است که این نماگر در 20 روز معاملاتی این ماه درست در نخستین روز ماه به کمترین مقدار خود و در آخرین روز معاملاتی خود در ماه مذکور در بیشترین سطح خود از ابتدای تیر ماه رسید.

همچنین در 20 روز معاملاتی که در این ماه داشتیم تنها چهار روز منفی برای شاخص کل بورس تهران رقم خورد و 16روز دیگر را با افزایش همراه بوده است. هر چند افزایش های شاخص کل در این ماه بسیار ناچیز و در مجموع شاخص کل بورس تهران نسبت به نخستین روز از تیر ماه سال جاری با افزایش حدود 1.715 واحدی همراه بود. از طرفی حجم و ارزش معاملات در 23تیر ماه در بیشترین مقدار خود در ماه مورد بررسی قرار گرفت اما به طور کلی میانگین حجم و ارزش معاملات در تیر ماه نسبت به ماه قبل یعنی خرداد ماه سال جاری با افزایش همراه بوده است.

در هر صورت بورس تهران در نخستین ماه تابستانی خود دستخوش نوسانات مثبت و منفی قرار گرفت و تنها توانست کانال های 73 و 74 هزار واحدی خود را حفظ کند و از آنجا که تیر ماه، ماه برگزاری مجامع اغلب شرکت ها است، با توقف و بازگشایی نمادهای زیادی به دلیل برگزاری مجامع همراه بود و با توجه به اینکه اتفاق خاصی در صورت های مالی شرکت ها رخ نداده، تاثیر چندانی بر روند کلی معاملات بازار نداشته اند.گفتنی است در آغازین روزهای تیر ماه امسال که شاخص کل بورس تهران در محدوده 72 هزار واحدی قرار داشت به کمک معاملات بلوکی شاخص توانست کانال های مقاومتی خود را باز پس گیرد اما در مجموع در این ماه نیز اتفاق بنیادی خاصی که در کوتاه مدت بتواند بازار را شارژ کند، رخ نداده است.

ناگفته نماند که تحرکات مثبت بازار های جهانی در تیر ماه سال جاری بر نوسانات مثبت بازار بی تاثیر نبوده است. از طرفی برگزاری نهمین نمایشگاه بورس و بانک و بیمه هم در تیر ماه سال جاری به وقوع پیوست اما استقبال از این نمایشگاه کمتر از حد انتظار بود. در این بین کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، نیز از جمله خبرهای خوب برای بازار سرمایه در این ماه بود. به هر حال کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و همینطور کاهش نرخ سود تسهیلات، هر کدام به نوبه خود تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه خواهند داشت. اما این تاثیر گذاری نیازمند گذر زمان مناسبی خواهد بود.

به طور کلی بازار سرمایه در تیر ماه سال جاری کمتر از ماه های گذشته درگیر هیجانات شده و روند منطقی تری نسبت به ماه های قبل داشته است. ناگفته نماند که اتفاقات سیاسی رخ داده در این ماه همچون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همینطور ناآرامی های سیاسی در کشور ترکیه در اواخر این ماه به دلیل ساختار اقتصادی و ارتباط کمرنگ بورس تهران با بورس سایر کشورها تاثیر مستقیم محسوسی بر بازار سرمایه کشورمان نداشته است و شاید این دسته از رویدادها از طریق تاثیرگذاری بربهای نفت و فلزات که بالطبع بر درآمد های ارزی و نفتی کشور تاثیر خواهند گذاشت، تاثیرات غیرمستقیم خود را بر اقتصاد و بازار سرمایه بگذارند.

اما در بین تمامی مسائل موجود، از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران نسبت به بورس تهران در این روزها بیشتر از پیش خودنمایی می کند که با توجه به اهمیت اطلاعات منتشر شده، تقویت سیستم اطلاع رسانی تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر بازار خواهد داشت، زیرا انتشار اطلاعات به موقع، با اهمیت، قابل اتکا و قابل فهم در نهایت تمایل و اطمینان سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازار را افزایش خواهد داد.

به هر حال متغیرهای مختلفی در رشد بازار سرمایه دخیل هستند و بازار در حال حاضر واکنشی به متغیرهای کوتاه مدت نشان نمی دهد. بدین ترتیب با توجه به مسائل پیش روی بازار سرمایه و عدم واکنش ملموس بازار به مولفه های کنونی، باید پیش بینی بلند مدتی برای آن مدنظر قرار داد و مطابق با رفتار بازار نمی توان پیش بینی های کوتاه مدتی برای بورس تهران در نظر گرفت. به هر حال با اتمام فصل مجامع و مجموع رویدادهای شکل گرفته، باید دید که بورس تهران به روند نوسانی و آرام خود همچون تیر ماه ادامه خواهد داد یا واکنش متفاوتی از خود در ماه آینده به نمایش خواهد گذاشت.

 محمدرضاگیوکی(معاون مالی و اداری شرکت سهام گستران)

بازار سرمایه   بورس   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.