۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه در فاز ١٢ پارس جنوبی

بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه در فاز ١٢ پارس جنوبی
کد: 2500   تاریخ انتشار :۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۵

    • مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس وجود بزرگترین پالایشگاه گازی در منطقه خاورمیانه را نقطه بارز پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی دانست و گفت: بنده با بیش از چند دهه تجربه در پالایشگاههای گازی کشور معتقدم این پالایشگاه از نظر کیفیت و طراحی بهترین پالایشگاه کشور است.
به  گزارش TSEpressعلی اکبر شعبانپور در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به این که فاز ١٢ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب، بزرگترین فاز میدان مشترک گازی پارس جنوبی است، گفت: طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی این فاز به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است. وی با بیان این که امسال و سرانجام نیمه نخست سال آینده، فازهای اولویت نخست پارس جنوبی (فاز ١٢ و فازهای ١٥ تا ١٨) تمام می شود، گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در صورت وجود منابع مالی سال آینده ساخت پنج فاز باقیمانده به صورت همزمان با تزریق مالی تسریع، اما در غیر این صورت سیاست اولویت بندی در این میدان مشترک ادامه می یابد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به وجود قراردادهای تامین مالی فازهای در حال اجرای پارس جنوبی از محل صندوق توسعه ملی گفت: سال آینده روند تامین مالی از طریق این صندوق ادامه خواهد داشت. شعبانپور گفت: هم اکنون ١٢ ردیف شیرین سازی و ٦ سکوی دریایی در فازهای اولویت نخست پارس جنوبی در حال فعالیت است، از این رو امسال در مجموع بیش از ١٢٠ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز ترش از محل مخزن پارس جنوبی افزوده شده، از سوی دیگر هم اکنون نسبت به مدت مشابه پارسال ظرفیت شیرین سازی گاز در پارس جنوبی ١٤٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته است. افزایش برداشت بیش از ١٠٠ میلیون متر مکعبی گاز در مخزن مشترک پارس جنوبی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر این که امسال در اوج مصرف بیش از ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز از محل فازهای اولویت نخست پارس جنوبی تولید و به خطوط سراسری گاز تزریق شده است. به گزارش شانا، با اجرای فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه ١٧,٥ میلیون دلار درآمد ارزی با فرض قیمت نفت ٦٠ دلاری برای هر بشکه میعانات گازی به دست می آید. فاز ١٢ پارس جنوبی بزرگترین پروژه صنعتی کشور است که در دهه نخست اسفند ماه ٩٣ و پس از گذشت ٩ سال از امضای قرارداد، به صورت رسمی گشایش می یابد. طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ٢٥ تیرماه ١٣٨٤ با هدف استخراج و انتقال روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز از ٤٥ حلقه چاه در میدان گازی پارس جنوبی، از سوی شرکت نفت و گاز پارس (POGC) و در قالب یک قرارداد بیع متقابل به شرکت پتروپارس لیمیتد واگذار شد. با گشایش رسمی فاز ١٢ پارس جنوبی روزانه بیش از ١٧,٥ میلیون دلار و سالانه ٦ میلیارد دلار درآمد (با فرض قیمت ٦٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی) برای کشور به دست می آید. همچنین براساس برآوردهای انجام شده بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از ٣ سال از زمان بهره‌برداری محقق می شود. فاز ١٢ پارس جنوبی یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ صنعت کشور است که یک درصد از گاز جهان را در خود جای داده است، به نحوی که با تولید گاز از این فاز تولید ناخالص داخلی کشور ١,٨ درصد (‌براساس قیمتهای سال ١٣٩٢ و نفت ٦٠ دلاری) افزایش می یابد. با اجرای این پروژه هر ثانیه یک سکه طلا به سرمایه کشور اضافه می‌شود که این میزان برابر با افزایش چهار درصدی سود ناخالص ملی است. میدان گازی فاز ١٢ پارس جنوبی واقع در بلوک جنوب شرقی حوزه گازی پارس جنوبی و حاشیه خط مرزی با کشور قطر با مساحتی حدود ٢٠٦ کیلومتر مربع است. تاسیسات فراساحل این پروژه در حدود ١٥٠ کیلومتری نوار ساحلی قرار داشته و تاسیسات خشکی این فاز در منطقه تنبک (٦٥ کیلومتری غرب عسلویه و ٢١٠ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر) با مساحتی در حدود ٢٢٠ هکتار  قرار دارد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70