۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بهار بورس در راه است

بهار بورس در راه است
کد: 17212   تاریخ انتشار :۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۱

بازار سرمایه طی دو سال گذشته به کرات دچار رکود شده ولی در این روزهای پایانی سال 94 شرایط متفاوتی را پشت سر می گذارد و بررسی روند تغییرات شاخص بورس از آغاز سال نشان داده است که از اواخر آذر در وضعیت بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران تغییر اتی ایجاد شده است و پس از اجرایی شدن برجام روند رو به رشدی را به خود گرفته است. کارشناسان معتقدند که روند صعودی شاخص بورس در ماه های پایانی سال نوید بهبود وضعیت اقتصادی را در سال جدید می دهد.

تغییرات شاخص بورس در سال جاری

 به گزارش TSEpress  به نقل از روزنامه قانون  از اواخر آذر و در آستانه اجرایی شدن برجام دوره جدیدی در بورس تهران آغاز شد. بر این اساس در ابتدای امسال، در روز هفدهم فروردین شاخص بازار به کانال ٧٠ هزار واحدی وارد شد اما سپس به روند نزولی دچار شد. پس از آن در تاریخ بیست و سوم تیرماه بار دیگر شاخص بورس به بالاترین حد رسید و وارد کانال ٦٩ هزار واحدی شد ولی این صعود دیری نپایید و شاخص، دوباره نزولی و به کانال ٦١ هزار واحدی وارد شد. ولی دوباره از پایان آذر ماه در آستانه اجرایی شدن برجام و امید به بهبود شرایط اقتصادی و رفع تحریم ها، بازار سرمایه وضعیت رو به رشدی داشته است. ارزش معاملات بورس طی هفته با میانگین روزانه بالای پنج ‌هزار ‌میلیارد ریال نه تنها همچنان نشان از محکم‌بودن حجم معاملات دارد بلکه نسبت به هفته‌های قبل نیز رشد داشته و این رشد حدود هفت درصد بوده است. بازار سرمایه در آخرین روز معاملات هفته گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ٧٨ هزار و ٣١٢ واحد رسید. با این اوصاف در حالی که حدود یک هفته کاری به پایان سال جاری باقی مانده کارشناسان بازار معتقدند که بازار سرمایه با همین روند سال جاری را به پایان خواهد رساند و شاخص در محدوده ٧٧ تا ٧٨ هزار واحد باقی خواهد ماند. این طور که به نظر می‌رسد، در هفته آخر سال به غیر از روز شنبه كه احتمالا روز پر عرضه‌ای باشد، روند معاملات به سمت افزایش تقاضا برود که این مسئله باعث می‌شود بازار سهام باز هم وضعیت بهتری پیدا کند. این وضعیت در هفته اول فروردین ماه نیز ادامه‌دار خواهد بود. خوش‌بینی‌هایی که در فضای سیاسی و اقتصادی ایجاد شده و احتمالا با جهت‌گیری رسمی‌تر مسئولان نظام در سخنرانی‌های اول سال، انتظار می رود که سال آینده نسبت به سال 94 از وضعیت بهتری برخوردار باشد. این خوش‌بینی‌ها در معاملات سال آینده بسیار تاثیرگذار است.

عوامل تاثیرگذار در بهبود شرایط اقتصادی

سیدحمید میرمعینی، کارشناس اقتصادی در این زمینه معتقد است: در صورتی که در سال 95 اتفاق ناخوشایند سیاسی نداشته باشیم، و به همین روالی که در حوزه سیاست خارجی پیش می رویم، ادامه دهیم، با توجه به این که توسعه روابط سیاسی با کشورهای دنیا در حال شکل گرفتن است، مطمئنا شاهد رونق اقتصادی اول به واسطه ایجاد امید در میان فعالان اقتصادی و دوم حضور سرمایه گذاران خارجی و همچنین نقش تعاملات بین المللی خواهیم بود و شرایط اقتصادی رو به بهبود خواهد رفت. این دو مورد بسیار تاثیرگذار هستند، اولی به واسطه ایجاد رونق اقتصادی داخلی ، زیرا در داخل بر اساس محورهایی که رهبر انقلاب همیشه به آن ها اشاره می کنند و مسئولان اقتصادی هم به آن تاکید دارند، پتانسیل ها و همین طور توانمندی هایی وجود دارد که اگر به این ها امید تزریق شود ، رونق اقتصادی ایجاد می شود و علاوه بر این که بازار داخلی تغذیه خواهد شد، بنگاه های اقتصادی نیز قادر خواهند بود، به واسطه این توانمندی‌ها و وضعیت‌های نسبی چه به لحاظ جغرافیایی و چه به لحاظ دسترسی به مواد و منابع ارزان قیمت، صادرات داشته باشند.

سال 95 سال شیب اقتصادی است

میر معینی با اشاره به این که در کل با توجه به جمیع جهات این طور به نظر می رسد که سال 95 برای ایران سال شیب اقتصادی باشد، بیان کرد: امیدواریم که در سال جدید دولت بتواند برنامه هایی را که برای بهبود وضعیت اقتصادی در نظر دارد، پیاده و همچنین ساختارهای اقتصادی را به نوعی تعمیر کند و به سمت بهبود و اصلاح وضعیت اقتصادی پیش برود. که شاید بتوان گفت نقطه عطف و دوره ای جدید از رونق اقتصادی در داخل کشور است و به تبع آن نیز بازار سرمایه به عنوان یکی از ابزارهای اقتصادی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و از طرفی هم محلی برای سرمایه‌گذاری پول‌های مازاد بر پس‌اندازهای مردم می تواند نقش محوری در راستای اهداف اقتصادی ای که دولت تعریف می‌کند، ایفا کند. به هر حال شاخص های اقتصادی با یک رویکرد می‌توان گفت که تابعی از رویدادهای اقتصادی آینده هستند که با توجه به خوشبینی‌هایی که درباره وضعیت آینده جامعه وجود دارد، انتظار می‌رود که سال آینده سال خوبی برای بازار سرمایه ایران باشد. وی ادامه داد: امید است دولت با یک رویکرد دیگر به لحاظ تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بتواند نقش فعال‌تری را ایفا کند هم به لحاظ این که از طریق تسهیل توان مقررات مربوطه، سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند و یا از طریق ایجاد بسترهای مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ورود این سرمایه‌گذاران اقدام کند. این مسائل گفتنش بسیار ساده است ولی به هر حال باید بازار سرمایه بتواند نقش خود را همانند آنچه بازار سرمایه در کشورهای پیشرفته در رونق اقتصادی نقش‌آفرینی و درواقع به صنایع پیشرو جهت‌دهی می کند، ایفا کند. این نیازمند این است که مسئولان بورس ما افق بلند‌مدتی را ترسیم و بر اساس آن افق استراتژی ها و برنامه‌ای را تعریف کند و اهدافی را تعیین کند و نهایتا هم در آن جهت برنامه عملیاتی خود را پیاده کنند.

پیش بینی مثبت از وضعیت بورس در سال 95

این کارشناس اقتصادی با بیان این که نکته ای که وجود دارد این است که با هر کدام از رویکردها، چه رویکرد تابعی از اقتصاد، چه رویکرد اثرگذاری بر اقتصاد، پیش بینی ما از وضعیت بورس در آینده، پیش بینی خوبی خواهد بود، گفت: تمام مولفه هایی که می تواند روی شاخص بورس تاثیرگذار باشد، از جمله نرخ بهره بانکی، یکسان سازی نرخ ارز، قوانین صادراتی و وارداتی، پرداخت بدهی های دولت به پیمانکاران، سیاست‌گذاری های اقتصادی دولت و بودجه‌های عمرانی حتما نسبت به گذشته انبساطی‌تر خواهد بود. میرمعینی در پایان افزود: در بخش مربوط به بازار سرمایه نیز مسئله خصوصی‌سازی را در پیش رو داریم که بحث پذیرش ها و عرضه هایی است که صورت می‌گیرد و باعث افزایش حجم ارزش بازار می‌شود، به هر حال با توجه به رونق اقتصادی مطمئنا میزان پس‌اندازهای خانوارها و همین طور سرمایه گذاریشان هم افزایش پیدا می کند، با تمام این اوصاف این امید وجود خواهد داشت که سال 95 آغاز شکوفایی و رونق اقتصادی برای کشورمان در زمینه‌های مختلف باشد.

اقتصاد   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70