۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

بورس تهران چگونه از رکود خارج می‌شود؟

بورس تهران چگونه از رکود خارج می‌شود؟
کد: 14928   تاریخ انتشار :۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۰

یک کارشناس بازار سرمایه نتیجه سیاست های اقتصاد کلان طی دو سال گذشته را رکود حاکم بر بازار سرمایه دانست و با تاکید بر ضرورت بازنگری این سیاست ها گفت: نرخ سود بانکی باید کاهش و نرخ ارز افزایش یابد.

به گزارش TSEpress  علیرضا عسگری مارانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین راهکارهای خروج بازار سرمایه از رکود اظهار کرد: رکود حاکم بر بازار سرمایه طی دو سال گذشته نشان دهنده این موضوع است که سیاست های اتخاذ شده طی این مدت نتیجه ای نداشته و باید بازنگری شود. وی در ادامه به لزوم بازنگری سیاست های مالیاتی مسکن و همچنین سود سپرده های بانکی اشاره و خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بخش مسکن به عنوان موتور محرکه اقتصاد باید از رکود خارج شود، بنابراین دولت می تواند بخش مسکن را از مالیات معاف کرده و از سپرده های بانکی مالیات بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کلیه جوانب این تصمیمات باید سنجیده شود، تصریح کرد: نرخ سود بانکی نیز بالا است و با این شرایط افراد اقدام به سرمایه گذاری در بورس و یا تولید نمی کنند و در نتیجه شاهد مشکلاتی مانند بیکاری هستیم بنابراین باید در زمینه سیاست های پولی بازنگری صورت بگیرد. عسگری مارانی با اشاره به اینکه دولت باید درباره نرخ خوراک 13 سنتی صنایع پتروشیمی تجدید نظر کند، گفت: نرخ خوراک باید خیلی خیلی پایین تر از 13 سنت باشد، حتی برخی کارشناسان این بخش معتقدند که در طرح های جدید گاز محور نرخ خوراک بالای یک سنت توجیه اقتصادی ندارد. وی با بیان اینکه تصمیمی که درباره بهره مالکانه سنگ آهن گرفته شد سهام توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌ (ومعادن) و معدنی‌ و صنعتی‌ چادرملو (کچاد) را یک سوم کاهش داد، اضافه کرد: نتیجه دیکته نوشته شده در دوسال گذشته رکود بازار سرمایه بوده است. این کارشناس بازار سرمایه سیاست های اقتصاد کلان باید توسط کسانی که اقتصاد خوانده و تجربه عملی در حوزه اجرا دارند مورد بازنگری و تجدید نظر قرار بگیرد، اظهار کرد: دولت 1 درصد از مالیات بر ارزش افزوده را به بهداشت و سلامت اختصاص داده و از بنگاه ها مالیات بیشتری دریافت می کند، نتیجه این تصمیم این شده که بنگاه ها به جای آنکه بزرگ شوند به سمت بنگاه داری زیرپله ای می روند تا مالیات پرداخت نکنند. عسگری مارانی با اشاره به اینکه اجناس را نسیه می فروشیم اما باید مالیات را 45 روزه پرداخت کنیم، ادامه داد: تعرفه واردات فولاد را تا حدودی افزایش دادند اما کافی نبود و در نتیجه شاهد واردات فولاد و نامناسب بودن وضعیت صنعت فولاد هستیم. وی با اشاره با بیان اینکه کلیه ارزها مانند ین ژاپن و لیر ترکیه در مقابل دلار تضعیف شدند اما ریال در مقابل دلار تضعیف نشده و نرخ دلار ثابت نگه داشته شده، گفت: نتیجه این اقدام مقرون به صرفه بودن واردات بوده و شاهدیم که  بازار پر از اجناس خارجی و به ویژه ترک است. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بخش واقعی اقتصاد باید با توجه به شرایط اقتصاد جهانی اصلاح شود،  تاکید کرد: به اعتقاد بنده برای جلوگیری از واردات باید نرخ دلار افزایش یابد. عسگری مارانی خاطرنشان کرد: اگرچه افزایش نرخ دلار رشد تورم را در پی دارد، اما در این شرایط که نرخ بهره داخل 26 درصد است اما نرخ بهره برای تولید کننده در خارج کشور 3 الی 4 درصد است، چطور باید رقابت کنیم، چاره ای نیست جز اینکه جلوی واردات را بگیریم و سیاست های اقتصاد کلان را بازنگری کنیم.

اقتصاد   اقتصاد ایران   بازار سرمایه   بانک   بورس کالا   حمل و نقل   خودرو   رکود   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70