۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تأمین وجه ٣ شرکت توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی

تأمین وجه ٣ شرکت توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی
کد: 8037   تاریخ انتشار :۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۵

  • تامین وجه سه شرکت توزیع نیروی برق استانهای خراسان شمالی، مرکزی و قم از ابتدای شهریورماه امسال به طور کامل از مسیر معامله در بورس انرژی ایران انجام می شود.
  • به گزارش TSEpress  به نقل از شانا، رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران با اعلام این خبر اظهار کرد: براساس هماهنگیها و برنامه‌ریزیهای انجام شده با معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو و شرکتهای توانیر و مدیریت شبکه برق ایران، اجرای مرحله دوم طرح تخصیص منابع مالی شرکتهای تولید و توزیع نيروی برق از طریق بورس انرژی عملیاتی می شود. محمدحسین عسکری افزود: سی و شش شرکت توزیع دیگر کماکان بخشی از تامین وجه خود را ناشی از انجام معاملات در بورس انرژی انجام خواهند داد و در صورت افزایش منابع، در ماههای آتی تعداد شرکتهایی که به طور کامل از طریق بورس انرژی ایران تامین وجه می شوند، افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: مطابق طرح تخصیص منابع مالی شرکتهای تولید و توزیع نیروی برق که از ٢٩ تیرماه ٩٣ اجرایی شده است همه شرکتهای توزیع نیروی برق پس از انجام معاملات برق در بورس انرژی، متناسب با حجم برق (معادل مگاوات ساعت) منجر به تحویل فیزیکی، مشمول دریافت هزینه خدمات توزیع و تامین وجه می شوند که با توجه به برنامه‌ریزیهای صورت گرفته و در راه تکمیل این طرح قرار است به مرور تامین وجه همه شرکتهای توزیع نیروی برق به صورت کامل ناشی از انجام معامله در بورس انرژی ایران صورت پذیرد. عسکری در ادامه با اشاره به این که هم اکنون ظرفیت مجاز قابل عرضه کل نیروگاههای پذیرفته شده در بورس انرژی ایران ٣٢٥٠ مگاوات در هر ساعت است، گفت: در صورت تکمیل این طرح علاوه بر افزایش قابل توجه مبلغ تخصیص وجه بابت خرید برق شرکتهای توزیع نیروی برق از طریق بورس انرژی، ظرفیت مجاز نیروگا‌هها و در نتیجه حجم معاملات در بورس انرژی نیز افزایش خواهد یافت. رئیس اداره عملیات بازار بورس انرژی ایران، اعلام کرد: از شهریورماه با توجه به میزان منابع مالی ماهانه تخصیصی شرکت توانیر، ظرفیت مجاز عرضه نیروگاه‏ها، نرخ تامین وجه و سقف خرید شرکتهای توزیع به صورت ماهانه تغییر می‏ کند. وی با اشاره به روند افزایشی تامین اعتبار توسط شرکت توانیر گفت: امسال نیز در دو مرحله، مبلغ تخصیصی بابت انجام معامله و تامین وجه شرکتهای توزیع از ٤٥٠ میلیارد ریال در ماه به ٥٥٠ و سپس ٦٠٠ میلیارد ریال در ماه افزایش یافته است. عسکری در پایان از هماهنگی و برنامه‌ریزی برای ورود چندین نیروگاه برق‌آبی با شیوه قیمت‌دهی متفاوت در بازار برق بورس انرژی خبر داد و گفت: امسال  نیروگاههای شمس سرخس، چابهار، جهرم و سلطانیه به جمع عرضه‌کنندگان مجاز برق در بورس انرژی اضافه شده‌اند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70