۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تاثیر چند بانک در رشد نقدینگی و پایه پولی

تاثیر چند بانک در رشد نقدینگی و پایه پولی
کد: 1099   تاریخ انتشار :۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۱۰

به گزارش TSEpress  و به نقل از ایسنا در سال گذشته نقدینگی 29.1 درصد و پایه پولی 17.8 درصد افزایش یافت که در این مساله ورود چند بانک و موسسه به آمار بانک مرکزی و انتقال اضافه برداشت بانک مسکن به اعتبارات مستقیم نقش موثری داشته است. به گزارش خبرنگار ایسنا، در سال گذشته نقدینگی با 29.1 درصد افزایش نسبت به پایان سال قبل به بیش از 594 هزار میلیارد تومان رسیده که این رشد در مقایسه با سال 1391 ، 0.9 درصد کاهش دارد. این در حالی است که بخشی از این افزایش رشد نقدینگی به واسطه ادغام دو موسسه صالحین و پیشگامان آتی در بانک آینده در آبان ماه سال قبل و اضافه شدن آمار پنج بانک ایران زمین، قرض الحسنه رسالت، خاورمیانه، بین المللی کیش و ایران و ونزوئلا در آذر ماه همان سال بود. در صورت عدم احتساب آمار دو موسسه و پنج بانک جدید در سیستم بانکی در سال 1392، نقدینگی در مقایسه با سال 1391 حدود 25.9 درصد رشد دارد. اما سهم پول از مانده نقدینگی در پایان سال گذشته حدود 20 درصد بود که در مقایسه با سال 1391 نزدیک به 4.7 درصد کاهش یافته است که در این میان سهم سپرده های دیداری در پایان سال در مقایسه با مدت مشابه سال 1391 با 3.1 واحد درصد کاهش به 14.4 درصد رسید.

بر پایه پولی چه گذشت؟

بنابر گزار ش بانک مرکزی پایه پولی در سال گذشته حدود 17.8 درصد افزایش یافت که در مقایسه با رشد پایه پولی در سال 1391 حدود 9.8 درصد کرد. این در حالی است که بدهی بانکها به بانک مرکزی با 21.9 درصد رشد نسبت به پایان سال 1391 و سهمی فزاینده معادل 11 واحد درصد، مهمترین عامل فزاینده رشد پایه پولی در پایان سال قبل بود. بانک مرکزی در گزارش خود تاکید کرده که هر چند به لحاظ آماری مهمترین دلیل افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی در سال قبل، افزایش اعتبارات مستقیم بانک‌ها بوده است، اما این امر تنها به دلیل طبقه بندی و انتقال بخش عمده ای از اضافه برداشت بانک مسکن به اعتبارات مستقیم بوده و اعتبارات مستقیم در قالب قراردادهای جدید به بانک ارائه نشده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70