۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تاکید UIC بر کریدور شرق به غرب؛ شکستن رکورد ریل‌گذاری

تاکید UIC بر کریدور شرق به غرب؛ شکستن رکورد ریل‌گذاری
کد: 26037   تاریخ انتشار :۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۵۷

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از اتمام پروژه‌های اولویت‌دار تا سه ماه دیگر خبر داد و گفت: افق برنامه‌ای ما ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری در امسال است.

جبارعلی ذاکری، با اشاره به اتمام عملیات ریل‌گذاری راه‌اهن کرمانشاه گفت: این پروژه‌ها جزو اقتصاد مقاومتی بود که به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت.

پیش‌بینی ۱۲ میلیون تن جابجایی بار 

او با بیان اینکه این پروژه‌ها از چند جهت مهم است افزود: یکی اینکه مراکز استان‌ها را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کرد و دیگری اینکه در کریدور شرق به غرب از طرف UIC به آن تاکید شده بود. ذاکری ادامه داد: سومین دلیل اهیمت هم عمر بالای این پروژه بود که از ۱۶ سال پیش تعریف شده بود و بخش‌هایی از زیرسازی آن در دولت‌های قبل انجام شده بود. اما عمده کار زیرسازی و روسازی در دولت یازدهم انجام شد.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور  درباره ظرفیت خط آهن کرمانشاه نیز گفت: میزان جابجایی بار برای سال دهم بهره‌برداری پس از اتصال به مرز خسروی ۱۲ میلیون تن پیش‌بینی شده که جزو مرزهای مهم ماست و امیدواریم که با رفع مشکلات در عراق و سوریه این محور فعال شود.

او درباره تاکید UIC بر این محور نیز تصریح کرد: اهمیتی که UIC بر آن تاکید کرده به این دلیل است که این خط از طریق عراق، سوریه و بندر لازقیه جابجایی بار و مسافر از شرق به غرب را تسهیل می‌کند. یکی از سیاست‌های دولت چین هم حمایت از این کریدور بوده و علاقه‌مند بودند که این کریدور فعال شود.

ذاکری حجم کاری منطقه غرب کشور را سنگین توصیف و تاکید کرد: منطقه غرب کشور کوهستانی است و ابنیه سنگینی در این منطقه داریم. حجم خاکبرداری این پروژه چیزی در حدود هشت و نیم میلیون مترمعکب و حجم خاکریزی آن حدود پنج و نیم میلیون مترمکعب بود. یکی از دلایل مهم زمانبر بودن آن هم پس از مسائل مالی همین حجم عملیاتی بالا بود.

این مقام مسئول همچنین از  ادامه همزمان کار در محورهای دیگر خبر داد و گفت: نکته بعدی که در شبکه ریلی ما اتفاق خواهد افتاد این است که همزمان با بهره‌برداری از مسیرها کار متوقف نشده و در دیگر مسیرها هم ادامه دارد. همچنین در همین طرح پیش‌بینی شده که ملایر را به همدان وصل کنیم و مسافت شرق به غرب را هم حدود ۲۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کنیم که به جای اراک از همدان خواهد رفت.

اتمام کلیه پروژه‌ها تا سه ماه آینده

ذاکری ادامه داد: درکل با توجه به اینکه امسال ۵ طرح جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی نامگذاری شدند، اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که همدان به بهره‌برداری رسید، اتمام کار عملیاتی کرمانشاه هم اعلام شد و امیدواریم بتوانیم در چندماه آینده این خط را به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل بدهیم.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: مابقی سه پروژه دیگر هم مراحل پایانی را طی می‌کنند و امیدواریم در مدت ۳ ماه آینده این طرح‌ها آماده تحویل شدند. او در خصوص طرح‌های باقی‌مانده نیز گفت: این سه طرح باقی مانده شامل مراغه- ارومیه است که بخش نقده به ارومیه آن در حال تکمیل است. میانه به استن‌آباد هم در حال ریل‌گذاری است و همچنین قزوین- رشت که هر سه طرح به شدت فعال هستند.

تامین مالی طرح‌ها اولویت‌ سبد دوم

ذاکری همچنین از تامین مالی پروژه‌ها در سبد دوم اولویت خبر داد گفت: خوشبختانه در ابتدای سال ۹۶ با تمهیداتی که انجام شد، چند پروژه دیگر هم در سبد دوم اولویت‌ها قرار گرفت و تامین مالی خوبی هم شد.

او افزود: پروژه‌هایی مانند چابهار-زاهدان، گل‌گهر به شیراز و شیراز به بوشهر، میانه به اردبیل و یزد به اقلید که اینها در ابتدای سال به نوعی تامین مالی مناسبی هم شدند و به خوبی فعال شدند. در برخی پروژه‌ها مثل چابهار-زاهدان بیش از ۳ هزار نیروی انسانی به شکل مستقیم درگیر کار هستند و پیمانکار با تمام قوا در حال تکمیل زیرسازی است.

پیش‌بینی ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری در سال جاری

ذاکری درباره شکستن رکورد ریل‌گذاری نیز گفت: یکی از دستاوردهای ما در این پروژه‌ها شکستن رکورد ریل‌گذاری بود. میانگین ریل‌گذاری ما پس از انقلاب ۱۷۶ کیلومتر در سال است و رکوردی هم که ثبت شده ۲۶۰ کیلومتر در سال بوده است. اما امسال در ۱۰۰ روز اول سال این رکورد شکسته شد و تا ۱۴ مرداده ماه حدود ۳۲۰ کیلومتر از شبکه ریلی کشور ریل‌گذاری شده است.

او تاکید کرد: افق برنامه‌ای ما ۵۱۶ کیلومتر است. اما دوستان با تدبیری که اندیشیده‌اند امیدواریم به بالای ۶۰۰ کیلومتر در امسال برسیم که در نوع خود رکورد بی‌نظیری را در کشور ثبت خواهد کرد.

download

عضویت کانال اخبار بورس اوراق بهادار تهران (Tse Press) در تلگرام

حمل و نقل ریلی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70