۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تبدیل ایران به یک صادرکننده بزرگ مواد غذایی

تبدیل ایران به یک صادرکننده بزرگ مواد غذایی
کد: 16060   تاریخ انتشار :۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵

رئیس بخش تجارت بین‌الملل شرکت بازرگانی دولتی در گفتگو با رویترز گفت: ما آماده یک جهش بزرگ برای دوره پس از لغو تحریم‌ها هستیم؛ ایران در نظر دارد به یک صادرکننده بزرگ مواد غذایی تبدیل شود.

  به گزارش  TSEpress  و به نقل از فارس، یک مقام شرکت بازرگانی دولتی گفت ایران در نظر دارد تا به یک صادرکننده بزرگ مواد غذایی تبدیل شود و امید دارد لغو تحریم ها تجارت بین‌المللی این کشور را تقویت کند و به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منجر شود. امیرحسین شاهمیر رئیس بخش تجارت بین‌الملل شرکت بازرگانی دولتی گفت: «ما آماده یک جهش بزرگ برای دوره پس از لغو تحریم‌ها هستیم. امیدواریم با باز شدن دستبند تحریم‌ها از دستان کشاورزانمان، شاهد افزایش تولید و حتی صادرات باشیم.» هیئت‌های تجاری خارجی پس از لغو تحریم ها در ماه گذشته میلادی، به سوی ایران سرازیر شده‌اند. شاهمیر افزود: «در میان هیئت‌های خارجی همیشه تجاری هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ایران نظیر گندم، نیشکر و میوه دارند. هیئت فرانسوی به صورت ویژه به سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی ایران تمایل داشتند.» عبدالرضا عباسیان، اقتصاددان ارشد سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد گفت: پتانسیل بیشتری در بخش مواد غذایی فرآوری شده ایران وجود دارد. وی افزود: «آنها در دوره تحریم‌ها کارهای زیادی برای افزایش خوداتکایی در محصولات داخلی از مربا تا محصولات لبنی و رب و حتی اسپاگتی و ماکارونی انجام دادند.» شاهمیر گفت 80 درصد پروژه‌ای در استان خوزستان برای توسعه 500 هزار هکتار زمین کشاورزی آبی تکمیل شده است که تولید گندم و محصولات استراتژیک دیگر را افزایش خواهد داد. دولت هزینه این پروژه را 600 میلیون دلار برآورد کرده است. ایران 6.1 میلیون هکتار زمین برای کشت گندم دارد. دو سوم از این زمین ها دیم هستند که مستعد خشکسالی هستند. ایران یکی از خشک ترین کشورهای جهان است که به طور متوسط در سال میزان بارش در آن به 250 میلی متر می‌رسد. عباسیان با توضیح اینکه فکر نمی‌کند ایران مزیت رقابتی برای تبدیل شدن به یک صادرکننده گندم را ندارد، ادامه داد: «این کشور به شدت با کمبود آب مواجه است. این یک چالش است.» شرکت بازرگانی دولتی ایران هفته گذشته با پشتوانه برداشت بالای گندم در سال 2015 و پیش‌بینی افزایش تولید، واردات دولتی گندم را از 20 مارس، ابتدای سال شمسی آینده ایران ممنوع کرد. همچنین وزیر کشاورزی ایران گفت این کشور همچنان برای تامین ذرت و جوی به واردات وابسته خواهد بود. شاهمیر افزود ایران امسال را با 5 میلیون تن گندم مانده از سال قبل آغاز کرد که به علت پدیده ال نینو بارش باران شدید و برداشت محصول بالا بود. وی پیش‌بینی کرد تولید شکر نیز افزایش خواهد یافت اما هنوز کشور برای تامین افزایش تقاضای پیش بینی شده خود، به واردات نیاز خواهد داشت. ایران در حال حاضر سالانه 1.5 میلیون تن شکر تولید می‌کند و یک میلیون تن نیز وارد می‌کند. وی توضیح داد: «شکر تولیدی ایران در شیرینی، بستنی، نوشیدنی‌ها و شکلات استفاده می‌شود که مصرف این مواد غذایی به میزان زیاد به قدرت خرید مردم وابسته است. اینها محصولاتی هستند که مردم زمانی‌که پول بیشتری دارند، بیشتر می‌خرند.»

اقتصاد ایران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70