۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تحلیل نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه از «واقعی کردن نرخ ارز»

تحلیل نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه از «واقعی کردن نرخ ارز»
کد: 12864   تاریخ انتشار :۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰

بدون شک افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی اقتصاد ایران، باعث کاهش حجم سرمایه گذاری خواهد شد. البته این شرایط به موقعیت های اقتصادی بستگی دارد. این موضوع در کشورهای توسعه یافته ممکن است باعث افزایش حجم سرمایه گذاری شود

به گزارش TSEpress   به نقل از صدای اقتصاد «انتظار برای تک نرخی کردن ارز طولانی شده است.» این شرایطی است که رییس اتاق تهران از حال و روز فعالان اقتصادی توصیف می کند. مسعود خوانساری، خواسته اصلی صنعتگران و تاجران را حذف رانت ارزی و ارز دو نرخی توسط دولت می داند و معتقد است که بخش واقعی اقتصاد ایران خواستار اصلاح نرخ است البته نه به معنای بالا رفتن قیمت ارز. از سوی دیگر نوسانات اخیر قیمت ارز در بازار به گفته برخی از تحلیلگران برای اقتصاد ایران نگران کننده خواهد بود. سید حسین سلیمی، نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق تهران درمورد حواشی چند وقت اخیر قیمت ارز معتقد است که خواسته تمام فعالان بخش خصوصی واقعی کردن نرخ ارز است، اما از دیدگاه سلیمی واقعی کردن نرخ  ارز به معنای افزایش قیمت آن نیست. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بالا بودن بهای ارز را یکی از دلایل عمده و مهم در کاهش و افت سرمایه گذاری در ایران می داند. در ادامه این مصاحبه، به چالش های چند وقت اخیر بازار ارز، خواسته اصلی پارلمان بخش خصوصی درمورد واقعی کردن نرخ ارز و وضعیت نرخ ارز در سال آینده پرداخته ایم که می خوانید.

ریس اتاق تهران در هفته های اخیر که بازار ارز دوباره گرفتار نوسانات  شده، بارها به عنوان نماینده بخش خصوصی از دولت خواسته که قیمت ارز را واقعی کند. اصلا واقعی کردن قیمت دلار به چه معناست و باید این قیمت چقدر باشد؟

پاسخ دادن به این سوال کمی مشکل است. چرا که در این مورد نظرات و ایده های مختلفی وجود دارد. در هفته های گذشته قیمت دلار در بازار نوساناتی را تجربه کرد. این در حالی است که بارها بخش خصوصی در این مورد هشدار داده، زیرا بالا و پایین شدن قیمت دلار برای اقتصاد کشور می تواند نگران کننده باشد. شاید اگر از یک صادرکننده این سوال را بپرسید در پاسخ به شما بگوید، قیمت ارز باید 7 هزار تومان تعیین شود و همین سوال را از فعال دیگری بپرسید قیمت 3 هزار تومان را شایسته تر بداند. اما موضوعی که در این میان وجود دارد این است که نمی توان عدد معینی برای واقعی کردن نرخ ارز تعیین کرد و نظرات متفاوت است.

قاعدتا خریداران ماشین آلات و ابزار صنعتی دوست دارند که قیمت ارز پایین باشد و صنعتگران و تولید کنندگانی که صادرات گرا هستند می خواهند که قیمت ارز روند صعودی داشته باشد. اما بدون شک افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی اقتصاد ایران، باعث کاهش حجم سرمایه گذاری خواهد شد. البته این شرایط به موقعیت های اقتصادی بستگی دارد. این موضوع در کشورهای توسعه یافته ممکن است باعث افزایش حجم سرمایه گذاری شود.

دولت باید اولویت بندی های اصلی خود را مشخص کند و براساس آن تصمیم بگیرد. این دولت است که باید تصمیم بگیرد در شرایط فعلی می خواهد کدام بخش اقتصاد را بهبود بخشد. اما ما به عنوان فعالان بخش خصوصی بر این باوریم که رشد اقتصادی و ایجاد کار و اشتغال باید مهمترین و جدی ترین کاری باشد که دولت برای بهبود آن، اقدامات اصلی خود را انجام می دهد.

تعیین کردن قیمت واقعی نرخ دلار اگرچه بسیار کار مشکلی است، اما بهترین روش آن این است که براساس قدرت خرید مردم آن را تعیین کنند.

آقای سلیمی، فکر می کنید قیمت ارز در سال آینده به چه سمت و سویی می رود؟

بگذارید کاملا نظر شخصی خود را در این مورد بیان کنم. در وهله اول باید تعادل بین نرخ ارز مبادله ای و آزاد ایجاد شود تا بتوان درمورد چگونگی قیمت آن بحث کرد. اگر دولت در نظر دارد که توسعه اقتصادی انجام دهد نباید قیمت دلار را افزایش دهد. فکر می کنم قیمت 3 هزار و 250 تومان برای سال آینده محقق شود. این در حالی است که اگر قیمت دلار افزایش چشمگیری داشته باشد، هزینه های خرید بالا می رود توسعه اقتصادی به تعویق خواهد افتاد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70