۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تزریق گاز به چاه‌های نفت کاهش یافت

تزریق گاز به چاه‌های نفت کاهش یافت
کد: 1624   تاریخ انتشار :۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۶

به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، مدیر برنامه‌ریزی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: وزارت نفت تصمیم دارد در سال جاری تزریق گاز به میادین نفتی را کاهش دهد و به جای آن گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده و مازوت را صادر کند که این کار ۴ میلیارد دلار درآمد برای وزارت نفت خواهد داشت. غلامحسین بابادی  با بیان اینکه امسال یک سال استثنایی درباره تزریق گاز به میادین نفتی است گفت: ما هر سال حجم زیادی مازوت به نیروگاه‌ها می‌دادیم که محیط زیست هم به ما ایراد می‌گرفت.

وی افزود: وزارت نفت تصمیم گرفت در سال جاری تزریق گاز به میادین نفتی را کاهش دهد و به جای آن گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده و مازوت را صادر کند که این کار 4 میلیارد دلار درآمد برای وزارت نفت خواهد داشت.

مدیر برنامه‌ریزی مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه کرد: این 4 میلیارد دلار صرف پروژه‌های وزارت نفت خواهد شد و ما این سه ماه زمستان را هم تحمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه عسلویه هم به داد ما رسید و تولید گاز را افزایش  داد و به کمک ما آمد تا مردم فشار کمبود گاز را حس نکنند.

بابادی توضیح داد: تزریق گاز به میادین نفتی یک فرآیند طولانی مدت است، مثلا برای بعضی میادین برنامه 20 ساله داریم که کاهش سه ماهه تزریق گاز تاثیر چندانی نخواهد داشت و اگر سال آینده بتوانیم تزریق را بیشتر کنیم کاهش فشار مخازن جبران می‌شود.

وی با دفاع از این برنامه وزارت نفت اظهار داشت: در میدان رامین روی تزریق دی‌اکسید کربن به مخازن نفتی مطالعه می‌کنیم و یک چاه را که قبلا حفر شده برای این مطالعات اختصاص داده‌ایم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه کرد: مطالعات شبیه‌سازی با نرم‌افزار باید انجام شود که اگر از آن جواب بگیریم برای عملیاتی کردن آن اقدام خواهیم کرد.

به گزارش فارس، میادین نفتی اصلی ایران که در حیطه مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارند در یک سوم پایانی عمر خود به سر می‌برند و با توجه به افت فشار این میادین انجام پروژه‌های صیانتی از جمله تزریق گاز برای جلوگیری از کاهش شدید تولید نفت آنها ضرورت دارد.

بر این اساس مطالعات متعددی در زمینه میزان نیاز میادین نفتی به تزریق گاز انجام شده است که برنامه‌های مصوب شرکت ملی نفت در طول 20 سال گذشته همواره فاصله بسیار زیادی با این مطالعات داشته و علاوه بر آن تقریبا هیچ سالی را نمی‌توان یافت که همین برنامه مصوب هم در عمل محقق شده باشد.

به گزارش فارس، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با ظرفیت تولید 3 میلیون بشکه در روز، قطب اصلی تولید نفت ایران محسوب می‌شود و اغلب میادین اصلی نفت ایران در حیطه مدیریت این شرکت قرار دارند.

بر اساس این گزارش میدان نفتی مسجد سلیمان که اولین میدان کشف شده در ایران محسوب می‌شود به دلیل افت فشار مخزن چند سال است که کاملا از مدار تولید خارج شده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت تعلل و تاخیر در اجرای پروژه‌های صیانتی همین سرنوشت در انتظار دیگر میادین نفتی مهم ایران نیز خواهد بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70