۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تشدید نظارت بر معاملات اوراق تسهیلات مسکن

تشدید نظارت بر معاملات اوراق تسهیلات مسکن
کد: 12197   تاریخ انتشار :۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰

مدیر نظارت و بازرسی بازار فرابورس ایران درباره تاثیر ابلاغیه پرداخت وام 60 میلیونی مسکن بر اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، گفت: اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد که بخواهد این بازار را تحت تاثیر قرار دهد قطعا بحث‌های نظارتی تشدید خواهد شد.

به گزارش TSEpress  افسانه اروجی در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که هنوز به طور رسمی ابلاغی انجام نشده و این ابلاغ به دست فرابورس نیز نرسیده است و اگر ابلاغ انجام شود هم از طریق بانک مرکزی و هم از طریق فرابورس به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: اخباری که درباره ابلاغ وام 60 میلیونی منتشر شده، صحبتهایی است که در حاشیه به آن پرداخته می‌شود و از این رو بهتر است آثار این ابلاغیه بر اوراق تسهیلات مسکن به خصوص اوراقی که پس از ابلاغیه منتشر می‌شوند را به زمانی پس از انتشار رسمی ابلاغیه موکول کنیم.

وی با اشاره به اینکه فعلا فقط افزایش میزان وام اعلام شده است، ادامه داد: احتمالا متقاضیان برای دریافت این تسهیلات تا سقف 35 میلیون تومانی تسهیلات سابق از اوراق تسهیلات مسکن موجود استفاده کنند اما اینکه اوراق مورد نیاز برای مازاد این تسهیلات، از کدام نمادها و از طریق خرید اوراق منتشر شده در چه تاریخی تهیه شود، مشخص نیست و تا این مسائل روشن نشود حتی نمی‌توان پیش‌بینی یا برآوردی از وضعیت بازار این اوراق داشت.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که مطرح می‌شود این است که شاید همه معاملات مسکن که در بازار انجام می‌شود مشمول دریافت وام افزایش یافته نباشند به همین دلیل نیاز به این اوراق نیز فقط زمانی مشخص می‌شود که شرایط پرداخت وام مسکن‌هایی که مشمول آن می‌شوند، مشخص شود.

مدیر نظارت و بازرسی بازار فرابورس ایران با اشاره به اینکه پیش از این برای جلوگیری از معاملات کاذب و غیرواقعی شدن قیمت این اوراق، موارد پیشگیرانه اعمال شده بود، ادامه داد: به‌واسطه این موارد پیش‌گیرانه، هر کد معاملاتی می‌توانست صرفاً تا سقف 90 ورقه تسهیلات مسکن در هر جلسه معاملاتی و در کلیه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن خریداری کند و محدودیت دو ماهه عدم فروش اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن خریداری شده نیز اعمال شد که هنوز ادامه دارد.

اروجی ضمن یادآوری اینکه این محدودیت‌ها باعث شد ،متقاضیانی واقعی مسکن، این اوراق را تهیه کنند، تاکید کرد: بعد از این هم اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد که بخواهد این بازار را تحت تاثیر قرار دهد قطعا بحث‌های نظارتی تشدید خواهد شد.

وی افزود: در بازار اوراق مسکن، فرابورس تنها  بستر معاملاتی را مهیا کرده است به این نحو که  بانک مسکن اوراق را منتشر می‌کند و از دیگر سو متقاضیان خرید مسکن نیز حضور دارند، بنابراین تصمیمات در مورد محدودیت‌های به تنهایی توسط فرابورس گرفته نمی‌شود و باید با بانک مسکن نیز به نتیجه برسیم اما نظارت‌ها قطعا تشدید خواهد شد.

ابهامات وام 60 میلیون تومانی

به گزارش صدای اقتصاد، گرچه بانک مسکن هنوز وام 60 میلیون تومانی خرید از محل اوراق گواهی حق تقدم را در دستور کار خود قرار نداده و این تسهیلات در شعب آن ارائه نمی‌شود اما مصوبه و جزئیات آن حدود 20 روز پیش از سوی بانک مرکزی به این بانک ابلاغ شده است.

افزایش وام ۳۵ میلیون تومانی خرید مسکن که همراه با وام جعاله به حدود ۴۵ میلیون تومان می‌رسد به 60 میلیون تومان ۲۸ مهر امسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

در حالی که در اخبار متناقضی از دلایل دیرکرد در اجرای این مصوبه ناشی از عدم ابلاغ جزئیات از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن و حتی تصویب این وام در شورای پول و اعتبار اعلام می شود، شواهد نشان می دهد مفاد و جزئیات مصوبه وام خرید مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان در ۱۲ آبان امسال از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شده است. با این حال پیگیری‌ها از بانک مسکن حاکی از آن بود که تاکنون دستورالعمل اجرای آن تایید نشده و این بانک منتظر حل و فصل برخی موارد در رابطه با جزئیات این تسهیلات از سوی بانک مرکزی است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طبق آنچه بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ کرده است این تسهیلات طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و براساس موقعیت جغرافیایی در سه سقف ۶۰ میلیون در تهران، ۵۰ میلیون در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و همچنین ۴۰ میلیون تومان در سایر مناطق شهری پرداخت می‌شود.

تسهیلات جدید مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان به روال وام ۳۵ میلیون تومانی از طریق خرید اوراق در فرابورس انجام خواهد شد. اما بانک مرکزی برای خرید اوراق مورد نیاز برای وام های جدید، یک تبصره تعیین کرده است؛ به این شرح که «برخورداری از سقف جدید تسهیلات منوط به تدارک اوراق گواهی حق تقدم صادر شده از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. دارندگان اوراق قبلی بانک مسکن ضمن برخورداری از سقف قبلی تسهیلات در صورت تمایل می توانند به صورت استفاده همزمان (از طریق اوراق جدید به میزان مابه التفاوت مبلغ سقف جدید با سقف قبلی تسهیلات) از سقف جدید تسهیلات بهره مند شوند».

 حال باید دید آیا این تبصره بانک مسکن که برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در بازار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن وضع شده است موجب هجوم تقاضا و افزایش شدید قیمت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن منتشر شده بعد از ابلاغیه وام، می‌شود یا نه!

در روال قبلی برای هر ۵۰۰ هزار تومان وام، یک برگ اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن لازم بود ازاین‌رو برای وام ۶۰ میلیون تومانی حدود ۱۲۰ برگ اوراق لازم است که فعلا قیمت هر برگ آن حدود ۷۰ هزار تومان قیمت دارد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70