۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

تعدیل مثبت سنگین در گروه روی؟ تفاوت معنادار بودجه با قیمت جهانی

تعدیل مثبت سنگین در گروه روی؟ تفاوت معنادار بودجه با قیمت جهانی
کد: 18914   تاریخ انتشار :۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۱۵

بهای فلزات گران بها در آخرین معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی اکثراً با رشد همراه شد تا فلزات رنگین با افزایش قیمت منتظر بازگشایی دوباره بازارها در هفته جاری باشند.

  به گزارش  TSEpress  در آخرین معاملات هفته گذشته بازارهای جهانی بهای هر تن فلز روی در حالی به بیش از 2100 دلار صعود کرد که یک ماه قبل قیمت آن در مرز 1900 دلار بود.

به نقل از بورس نیوز، بهای این فلز گرانبها در حالی آذر ماه سال 1385 به بالاترین سطح خود صعود کرد و به 4619 دلار به ازای هر تن رسید که پس از آن با روند ریزشی مواجه شد تا در دی ماه سال گذشته کمترین قیمت خود را طی این بازه حدود 10 ساله تجربه کند.

.

در خصوص فلز سرب اما شرایط قدری متفاوت است؛ چرا که بهای این فلز در 23 مهرماه سال 1386 در حالی به اوج قیمتی خود یعنی 3975 دلار به ازای هر تن صعود کرد که در دی ماه سال بعد از آن با روند نزولی شدیدی که در پیش گرفت، به قیمت 875 دلار سقوط کرد.

با این حال این فلز در ابتدای سال 95 در محدوده 1806 دلار معاملات خود را از سر گرفت و با نوسانات رفت و برگشتی خود نهایتاً هفته گذشته را در محدوده 1779 دلار به پایان رساند.

.

با این اوصاف در خصوص فلز روی نکته اصلی پیرامون بودجه هایی است که شرکت های این گروه برای سال 95 به بازار اعلام کرده اند؛ بودجه هایی که با نیم نگاهی به آنها به وضوح می توان اختلاف فاحش میان نرخ های برآوردی این فلز در آنها را با نرخ های LME مشاهده کرد. فاصله های معنادار که بی شک نظر تحلیلگران و فعالان بازار را به خود برانگیخته و می تواند به نوسان قیمت سهام در این گروه منجر شود. چرا که اکثر شرکت های گروه روی اولین پیش بینی های حسابرسی شده سال مالی جاری خود را بر مبنای نرخ های زیر 1800و بعضاً 1600 دلار به ازای هر تن روانه کدال کرده اند که با توجه به نرخ تسعیر ارز لحاظ شده توسط این شرکت ها که همگی در مرز 3500 تومان است، شاهد تفاوت های چشمگیر میان دو نرخ مذکور هستیم و این امر در نهایت می تواند موجب رشد سودآوری آنها گردد.

همان اتفاقی که در سال های 86 و 87 در روند قیمت های جهانی بروز کرد و زمینه ساز تعدیل های مثبت سنگین و رشد قابل توجه قیمت سهام در گروه روی شد.

روندی که انتظار می رود در صورت ثبات این شرایط و یا تداوم بیشتر آن، بتواند تحرکات جدید را در معاملات سهام این گروه ایجاد کند.

از این رو، بایستی منتظر اطلاعیه های بعدی شرکت های این گروه و ارایه گزارش های عملکرد سه ماهه اول آنها بود تا نسبت به شرایط و میزان تعدیلات آنها دید واضح تری پیدا کرد.

.

بورس نیوز

روی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70