۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

توسعه نیافتن صنعت پتروشیمی ریشه در بی تدبیری ها دارد

توسعه نیافتن صنعت پتروشیمی ریشه در بی تدبیری ها دارد
کد: 1678   تاریخ انتشار :۲۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۸

  • وزیر نفت گفت: تحریمها سبب توسعه نیافتن پتروشیمی نشده است بلکه بی تدبیری سبب توسعه نیافتن صنعت پتروشیمی در سالهای اخیر بوده است.
  • به  گزارش TSEpress به نقل از شانا، بیژن زنگنه صبح امروز (دوشنبه ٢٩ دیماه) در همایش پنجاهمین سال تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که تحریمها از سال ١٣٩١ آغاز شد در حالی که پیش از آن درآمدهای حاصل از فروش نفت ٧٠٠ میلیارد دلار بوده است، افزود: تحریمها ربطی به توسعه نیافتن صنعت پتروشیمی ندارد در واقع عزمی برای توسعه این صنعت نبوده است، زیرا فرماندهی در این صنعت نبود. وی با بیان این که در آن سالها پول بود اما مدیریت نبود، تصریح کرد: عقلای صنعت پتروشیمی را از این صنعت بیرون کردند و انتظار داشتند صنعت پتروشیمی رشد کند. زنگنه ادامه داد: پول بود، اما مدیرانی مانند محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی (سالهای ٧٦ تا ٨٤)، طی این سالها در صنعت نبودند.
    دو جهش بزرگ در صنعت پتروشیمی 
    وی با بیان این‌که صنعت پتروشیمی پس از انقلاب دو جهش بزرگ در دوران سازندگی و دوران اصلاحات داشته است، افزود: همه تلاشهایی که در دوران سازندگی انجام شد ارزش تولید محصولهای پتروشیمی در سال ٨٦، یک میلیارد دلار بود که هم اکنون این رقم بیش از ٢٠ میلیارد و حدود ٢٥ میلیارد دلار است.
    زنگنه افزود: رسیدن به این رقم به دلیل کارهایی بوده است که در سال ٨٦ در زمان مدیریت محمدرضا نعمت زاده در پتروشیمی انجام شده است.
    وزیر نفت اظهار امیدواری کرد جهش سوم توسعه پتروشیمی با مدیریت عباس شعری مقدم، مدیرعامل کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی رقم بخورد.
    وی در ادامه با بیان این که سال آینده واحدهای تولید اتان و گاز مایع فازهای ١٥، ١٦، ١٧ و ١٨ با ظرفیت ٤٠ میلیون تن تولید می‌شود، گفت: با ورود این حجم از گاز، مجتمع‌های پتروشیمی از سال آینده مشکلی برای تامین خوراک نخواهند داشت.
    زنگنه همچنین با بیان این‌که سال آینده ظرفیت تولید گاز در کشور افزایش می یابد، افزود: از سال آینده مشکلی برای تامین خوراک پتروشیمی‌های گازی در کشور نخواهیم داشت.
    نمی‌توان حسرت گذشته را خورد
    وزیر نفت با بیان این که جایگاه صنعت پتروشیمی هم اکنون با ١٥ سال گذشته متفاوت است، اظهارکرد: خصوصی سازی، اتفاقی بود که در این صنعت افتاده است و در تحلیلها و گزارشها می‌توان حسرت گذشته را خورد، اما باید واقعیت را نگاه کرد و برای توسعه این صنعت تلاش گسترده‌ای انجام داد.
    زنگنه در ادامه با اشاره به این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه این صنعت باید کارهای زیادی را انجام دهد، تصریح کرد: حمایت از فناوری و پژوهش و تجاری سازی، کمکهای مدیریتی و معرفی طرحهای کوچک به سرمایه‌گذاران که در این بخش اولویت با بخش خصوصی واقعی است ضمن این که امکان رقابت هم باید فراهم باشد، مشارکت فعال در ساماندهی بازار سرمایه و جلب مشارکت وسیع مردم در این صنعت و صندوقهای پروژه که در این زمینه با بورس گفتگوهایی انجام شده است، باید در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گیرد.
    زنگنه افزود: من موافق این نیستم که شرکت ملی صنایع پتروشیمی به یک شرکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.
    دی و بهمن پیک مصرف خانگی گاز
    وزیر نفت یکی از مزیتهای بزرگ کشور را داران بودن گسترده‌ترین شبکه انتقال گاز دانست که حتی کشور روسیه هم آن را ندارد، گفت: هم اکنون ٨٨ درصد شبکه خانگی کشور از نعمت گاز بهره مند هستند که  به طور معمول پیک مصرف آنها در دو ماه دی و بهمن است.
    وی با بیان این که در تابستان شبکه انتقال گاز با ٦٠ تا ٧٠ درصد ظرفیت کار می‌کند، افزود: بر این اساس مجتمع‌های پتروشیمی می‌توانند از ٣٠ تا ٤٠ درصد ظرفیت خالی شبکه گاز در فصل هایی جز ماه های دی و بهمن استفاده کنند.
    زنگنه با تاکید بر توجه ویژه به بازارهای منطقه گفت: ایران هم اکنون با ١٠ کشور همسایه است که صنعت پتروشیمی در اختیار ندارند، جز عربستان و اندکی هم قطر که صنعت پتروشیمی دارند بقیه کشورها صنعت پتروشیمی ندارند که کشورمان باید از این فرصت استفاده کند.
    وزیر نفت افزود: صنعت پتروشیمی باید از صادرکننده مواد اولیه به تولیدکننده محصول نهایی تبدیل شود، که در این زمینه نیاز به ارائه مشوقهای لازم است.
    وزیر نفت با بیان این که میل به سرمایه‌گذاری در ایران زیاد است، به ساخت هشت پالایشگاه میعانات گازی سیراف اشاره کرد و گفت: پس از فراخوان این طرح در خردادماه امسال، باوجود این که گفته شد وزارت نفت هیچ تعهدی را در زمینه ساخت این پالایشگاهها نخواهد داشت، ٣٥ مجموعه از شرکتهای ایرانی در این طرح شرکت کردند که نیز تایید صلاحیت شده‌اند. وی افزود: این مشارکت نشان می‌دهد که ایران ظرفیت و سرمایه برای توسعه در اختیار دارد و اگر مردم احساس کنند طرحی با اقتصاد خوب است، به طور حتم در توسعه آن طرحها مشارکت می کنند. وزیر نفت در پایان با بیان این‌که دولت هم باید به آن چیزی که می‌گوید عمل کند تصریح کرد: بخش خصوصی باید به دنبال سود معقول و متعارف در طرحها و پروژه‌ها باشد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70