۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

جزئیات توقف ۶ طرح غیر‌اقتصادی شرکت ملی مس

جزئیات توقف ۶ طرح غیر‌اقتصادی شرکت ملی مس
کد: 10041   تاریخ انتشار :۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۲

سرمایه مورد نیاز برای اجرایی‌سازی پروژه‌های متوقف شده بیش از ۲۰۹۰ میلیون یورو بوده است که توقف احداث کارخانه ذوب و اسید مس سونگون یکی از این پروژه‌ها بود.

   به گزارش  TSEpress   به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد سرمایه مورد نیاز برای اجرایی‌سازی پروژه‌های متوقف شده بیش از ۲۰۹۰ میلیون یورو بوده است که توقف احداث کارخانه ذوب و اسید مس سونگون یکی از این پروژه‌ها بود. احمد مرادعلیزاده در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی درخصوص پروژه‌های غیر‌سودآور ملی مس انجام داده‌اید، اظهار کرد: درخصوص اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن پروژه‌های شرکت مس در شرایط کنونی، اقدامات کار‌شناسی و فنی دقیقی صورت گرفته است و پس از بررسی گزارش‌ها، از یکسو شش طرح غیر اقتصادی شناسایی و متوقف شدند و از سوی دیگر فعالیت ۳ پروژه تا تکمیل مطالعات مربوطه متوقف شد. وی با اشاره به پروژه‌های متوقف شده شرکت ملی مس ادامه داد: سرمایه مورد نیاز برای اجرایی‌سازی پروژه‌های متوقف شده بیش از ۲۰۹۰ میلیون یورو بوده است. مراد علیزاده در مورد توقف احداث کارخانه ذوب و اسید مس سونگون گفت: این طرح از یکسو به دلیل هزینه بالای ذوب و نداشتن صرفه اقتصادی و از سوی دیگر به دلیل ایجاد آلایندگی‌های زیست محیطی متوقف شد ضمن اینکه سطح پیشرفت پروژه ذوب درحد تهیه مطالعات اولیه بود بنابراین با کارشناسی‌های دقیق و فنی که صورت گرفت قرار شد از روش هیدرومتالورژی تبدیل به کاتد به‌جای پروژه ذوب در سونگون استفاده شود. وی خاطر‌نشان کرد: اما مطالعات تکمیلی درخصوص فاز ۳ طرح تغلیظ مس سونگون در راستای تعیین تکلیف معدن نگون و امکان‌سنجی آن به جهت توسعه تا پایان سال جاری ادامه دارد. مراد علیزاده ادامه داد: همچنین طرح احداث کارخانه پالایشگاه مس سونگون، معدن و کارخانه تغلیظ نوچون، فاز ۳ تغلیظ مس سرچشمه، فاز ۲ تغلیظ مس می‌دوک به دلیل غیر اقتصادی بودن متوقف شدند. مدیرعامل شرکت ملی مس با اشاره به جزئیات توقف فعالیت ۳ طرح تا تکمیل مطالعات نیز گفت: تجهیز و بهره‌برداری از معادن هفت چشمه، مسجد داغی وکهنگ اصفهان، احداث کارخانه‌های فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه و احداث کارخانه‌های کود شیمیایی مس سرچشمه سه طرحی هستند که تا تکمیل مطالعات متوقف هستند. وی تصریح کرد: پس از برنامه‌ریزی‌ها و بازنگری‌های صورت گرفته در زمینه طرح‌های توسعه‌ای در راستای دستیابی به تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن مس محتوا توقف ۶ پروژه غیر اقتصادی تا تکمیل مطالعات ادامه دارد. مراد علیزاده خاطرنشان کرد: تغییر شرایط اجرایی پروژه معادن تفت یزد و توقف موقت تا تعیین تکلیف مسائل اعلام شده از قبیل مجوز محیط زیست، موارد تملک و رفع موانع معارضین و تمرکز روی فعالیت‌های سودآور و مورد نیاز مبرم شرکت در دستور برنامه‌های شرکت ملی مس است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70