۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

حمل ۱۹۵میلیون تنی بار و ۱۰۰میلیون نفری مسافر با ریل

حمل ۱۹۵میلیون تنی بار و ۱۰۰میلیون نفری مسافر با ریل
کد: 26204   تاریخ انتشار :۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۱۱

حمل ‌و نقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاست‌های برنامه ششم در فصل حمل‌ و نقل، مقام معظم رهبری به دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که هر دو بند ذیل موضوع حمل‌ و نقل ریلی است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «سعید محمدزاده» در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: در پایان برنامه ششم باید سهم ریل در جابجایی مسافر در کشور ۲۰ درصد و بار به ۳۰ درصد افزایش یابد. وی با اشاره به طرح ۳۵ میلیارد دلاری توسعه فولاد در کشور تصریح کرد: این طرح حجم بارهای معدنی را به ۲۱۰ میلیون تن افزایش خواهد داد و بر فرض جذب ۷۰ میلیون تن آن توسط راه‌آهن، حد اقل ۱۰۰ میلیون تن این حجم روی جاده‌ها حمل‌ خواهد شد که باعث از بین رفتن زیرساخت‌ها و سونامی عظیم کشتار جاده‌ای خواهد شد، لذا باید تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه ریلی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: حمل ‌و نقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاست‌های برنامه ششم در فصل حمل‌ و نقل، مقام معظم رهبری به دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که هر دو بند ذیل موضوع حمل‌ و نقل ریلی است. وی با بیان اینکه حمل ‌و نقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حمل ‌و نقل جاده‌ای حد اقل یک ‌هفتم سوخت مصرف می‌کند، گفت: در ایران به‌ طور متوسط به ازای حمل هر یک تن کیلومتر به نسبت جاده حدود ۴۸ سی‌سی سوخت کمتری مصرف می‌ شود. مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن با اشاره به مصوبه بند «ق» ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت: سازمان بهینه‌ سازی مصرف سوخت با احتساب بهترین جاده در مقایسه با بدترین ریل به‌ صورت کارشناسی کاهش ۳۵ سی‌سی مصرف سوخت را اعلام کرده و در حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت حاصل می‌شود. محمدزاده خاطرنشان کرد: در کشور با در نظر گرفتن بارنامه حدود ۲۵۰ میلیارد تن کیلومتر بار جابجا شده است که سهم ریل ۲۷ میلیارد تن کیلومتر بوده است. در ابتدای سال ۹۲ سهم ریل از تناژ ۳۲ میلیون تن بود، اما این رقم در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن رسید. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص ۱ درصد از فروش نفت و گاز در کشور به حمل‌ و نقل ریلی در سال ۹۵ محقق نشده است، گفت: ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در برابر ۲۵۰ میلیارد تن کیلومتر و این که چه میزان از این حجم قابل‌ انتقال روی ریل بوده است و با احتساب میزان صرفه‌جویی در مصرف سوختی که می‌توانست اتفاق بیافتد، متوجه می‌شویم که چه منفعت ملی عظیمی در حال از بین رفتن است. البته آسیب‌های زیست‌محیطی و تلفات رانندگی را نباید فراموش کرد. محمدزاده با اشاره به قیمت تجاری سوخت در کشور آلمان یادآورشد: طبق مصوبه مجلس آلمان، راه‌آهن از اول باید تعرفه خود را ۵۰ درصد کاهش دهد، البته دولت مابه‌التفاوت آن را پرداخت می‌کند تا سهم حمل‌ بار افزایش یابد و اگر به اقتصاد مقاومتی و توسعه حمل‌ و نقل ریلی می‌اندیشیم راه‌آهن نماد اقتصاد مقاومتی است. به گزارش ایرنا ، هم اکنون طول شبکه ریلی کشور به حدود ۱۱ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد طول این شبکه در افق چشم انداز به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش یابد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70