۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

درخواست شرکتهای هندی برای سرمایه گذاری در پتروشیمی

درخواست شرکتهای هندی برای سرمایه گذاری در پتروشیمی
کد: 2638   تاریخ انتشار :۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۲

  • معاون وزیر نفت از اعلام آمادگی شرکتهای هندی برای حضور در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: با توجه به این که پول نفت ایران در بانکهای هند بلوکه شده است، این کشور در نظر دارد در صورت امکان از این پول به عنوان فاینانس در طرحهای پتروشیمی ایران استفاده کند.
  • به  گزارش TSEpressعباس شعری مقدم در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که دولتمردان ایران در تلاش هستند تا اطمینان جهانی را نسبت به برنامه های صلح آمیز هسته ای خود جلب کنند، گفت: صنعت پتروشیمی از آن دسته صنایع است که ناگزیر باید همگام با پیشرفت فناوریهای جهان حرکت و از فناوریهای پیشرفته و با راندمان بالاتر استفاده کند. وی افزود: فناوری در برخی طرحهای پتروشیمی مثل طرح تولید متانول یا کود اوره که از سالها پیش اجرا شده و هم اکنون هم تعدادی از آنها نیمه کاره هستند، واقعا فناوری آنقدر پیچیده ای ندارند که ما را خیلی وابسته به شرکتهای خارجی کند، ولی در برخی موارد دیگر مثل فناوری تبدیل گاز به الفین ها و یا تبدیل گاز به پروپیلن بهتر آن است که از فناروی روز دنیا استفاده شود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ابتدای شروع به کار خود گفت: همان طور که رئیس جمهوری اعلام کردند دولت یازدهم، دولت راستگویان است، بنابراین در دولت ایشان جز راست نباید گفت، البته هر راست هم نشاید گفت؛ واقعیت این است که هم اکنون این صنعت نیاز به سرمایه و فناروی دارد، که هر دو آنها آن سوی مرزهای ایران هستند و باید از طرف کشورهای صاحب ثروت و فناروی به  ایران آورده شود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: کشورهای اروپایی دانش فنی لازم در زمینه پتروشیمی را دارند، اما فناروی هائی که در نزد شرکتهای آمریکائی است از نظر راندمان و قیمت قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیستند؛ از این رو اگر می خواهیم به اهداف سند چشم انداز برسیم چاره ای نیست مگر این که درهای دنیا به روی ما باز شود. وی افزود: دولت تدبیر و امید هم اکنون توانسته به خوبی اطمینان شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران را جلب کند، در مقابل شرکتهای خارجی نیز به شدت علاقه مند هستند که هر چه زودتر تحریمهای ایران برداشته شود، اما این شرکتها آنقدر ریسک پذیر نیستند که بدون برداشته شدن تحریم ها به ایران بیایند، آنها از تنبیه ها و جریمه های سنگینی که متوجه آنان می شود پروا دارند. شعری مقدم گفت: به اعتقاد من تمامی سواحل خلیج فارس و دریای عمان به دلیل دسترسی آسان به خوارک و آبهای آزاد قابلیت تبدیل شدن به قطب پتروشیمی را دارند، اما از قطبهای جدیدی که هم اکنون از سوی بخش خصوصی درحال پیگیری و ساخت هستند؛ مناطق چابهار ، جاسک و پارسیان است، زیرا خط لوله صلح با ظرفیت انتقال ١٠٥ میلیون متر مکعب در روز در جنوب شرقی ایران احداث شده و قرار است پاکستان در آینده، روزانه  ٢٥ میلیون متر مکعب از این خط لوله دریافت کند، از این رو این خط لوله توانایی تامین روزانه بیش از ٧٥ میلیون متر مکعب خوراک گازی مجتمعهای پتروشیمی موجود در این مناطق را دارد. معاون وزیر نفت تصریح کرد: از طرفی دیگر وجود بنادر و راه آهن در جنوب شرق ایران و نیز وجود منطقه آزاد چابهار در این منطقه می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد، هم اکنون در مناطق جاسک، پارسیان و لاوان نیز ایجاد زیر ساختهای لازم مد نظر است. وی اظهار کرد: در آینده گاز طبیعی خوارک اصلی پتروشیمی های جدید ایران را تشکیل خواهد  داد، زیرا اتان به اندازه کافی در دسترس نخواهد بود، از این رو ایران با توجه به این که تا بیش از یک صده گاز خواهد داشت، یکی از کشورهای مطمئن برای ایجاد مجتمعهای پتروشیمی است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70