۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دستور بانک مرکزی برای بازار گردانی اوراق «سخاب»

دستور بانک مرکزی برای بازار گردانی اوراق «سخاب»
کد: 26181   تاریخ انتشار :۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۸

 گفته می شود، به زودی حجم زیادی از اوراق خزانه اسلامی بانکی برای سال ۱۳۹۶ روانه بازار غیر متشکل بدهی در شبکه بانکی خواهد شد.

امیر هامونی از ابلاغ قریب الوقوع دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نماد معالاتی ناشران بورسی و غیر بورسی خبر داد و گفت: بر اساس این دستورالعمل دوره توقف نمادهای معاملاتی در بازار سهام حداکثر ۱۰ روز معاملاتی خواهد بود.

هامونی با بیان اینکه توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در بازار پایه از سوی سازمان بورس به شرکت فرابورس تفویض اختیار شده است، عنوان کرد: بر این اساس نمادهای معاملاتی همچون بانک ایران زمین که طی دو سال اخیر با توقف مواجه و لغو پذیرش شده و همچنین بانک شهر به بازار پایه «ج» انتقال می‌یابند.

وی افزود: بر اساس دستور العملی که سازمان بورس به زودی ابلاغ خواهد کرد و جزییاتی که به تازگی از سوی ریاست این سازمان اعلام شده، نخوه توقف و بازگشایی نماد های معاملاتی تغییر خواهد کرد و در عین حال تغییرات جدیدی در نحوه افشای شرکتی و تفاوت های با اهمیت بین تابلوهای معاملاتی مختلف به منظور ارتقاء و یا انتقال نمادهای معاملاتی شاهد خواهیم بود.

این مقام مسئول در برابر این پرسش فارس که چرا با وجود الزام قانون بودجه ۹۶ برای ورود بانک مرکزی به عملیات بازار باز بدهی و بازارگردانی اوراق خزانه دولتی اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته و بازدهی موثر اوراق بدهی حتی به بیش از ۵۰ درصد نیز در بازار بدهی خارج از بازار سهام بالغ می‌شود؛ پاسخ داد: بانک مرکزی طی روز های اخیر ورود کرده و در این زمینه از دو روز قبل یکی از بانک های دولتی از سوی بانک مرکزی موظف به بازار گردانی اوراق "اخزا" و "سخاب" شده است.

به گفته وی مقرر شده راهکارهای بازار سرمایه به منظور همگرا شدن میان نرخ بازاری و نرخ سود این اوراق از سوی بانک مرکزی به کار گرفته خواهد شد، تا بر اساس روش های مبتنی بر عرضه و تقاضا و مکانیزم‌های موجود نرخ بازدهی اوراق بدهی بهینه و کاهش یابد.

پیگیری‌های خبرنگار فارس در این زمینه نشان می‌دهد ،با وجود تصمیم بانک مرکزی، تاکنون هیچ بخشنامه و یا ابلاغیه‌ای به بانک ملی ایران به عنوان بانک عامل اوراق خزانه بانکی ارسال نشده و همچنان این اوراق با نرخ پذیرش و شرایط سابق در حال معامله بوده و نرخ سود موثر سالانه برخی از این اوراق به مرز ۵۰ درصد رسیده است.

در عین حال گفته می شود، به زودی حجم زیادی از اوراق خزانه اسلامی بانکی برای سال ۱۳۹۶ روانه بازار غیر متشکل بدهی در شبکه بانکی خواهد شد.

download

عضویت کانال اخبار بورس اوراق بهادار تهران (Tse Press) در تلگرام

فارس

بورس   سخاب   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70