۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

دلایل رشدهای اخیر شاخص کل بورس

دلایل رشدهای اخیر شاخص کل بورس
کد: 19438   تاریخ انتشار :۲۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۴۹

شاخص کل بورس تهران از اواخر تیر ماه سال جاری روندی افزایشی و رو به رشد در پیش گرفته است، به طوری که از روز بیست وششم تیر ماه که شاخص کل در ارتفاع 73 هزار و 868 واحدی قرار داشت، در آخرین روز معاملاتی در سومین هفته مردادماه این نماگر در کانال 78 هزار واحدی قرار گرفت و تنها طی حدودا 17 روز کاری توانست پنج کانال خود را در جهت رشد بازستاند. 

    به گزارش  TSEpress  در واقع آغاز رشدها اخیر بازار سرمایه در پی برگزاری مجامع و انتشار گزارش های سه ماهه، شکل گرفت، از آنجا که پیش بینی برنامه های آتی شرکت ها، به خصوص شرکت های فلزی و صنایع وابسته به فلزات و قیمت های جهانی، در مجامع امیدوار کننده بود و همین طور عملکرد آنها در سه ماهه اول سال، به نسبت انتظارات سرمایه گذاران از گزارش های سه ماهه وضعیت بهتری داشت، خوش بینی جدیدی را وارد بازار کرد که یکی از عوامل رونق معاملات بورس در هفته های اخیر است، اما از دیگر دلایلی که می توان گفت در افزایش دماسنج بازار دخیل بود، سیاست های پولی بانک مرکزی یعنی کاهش سود سپرده های بانکی و همچنین کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی است، که تبعات و اثرات مثبت این موضوع در بازار سرمایه نشان داده شده است.

در سال های اخیر، به دلیل وجود سود های بالای سپرده های بانکی، سرمایه گذاری در بازار پول از اولویت های سرمایه گذاری سهامداران به شمار می رفت، ولی با کاهش سود سپرده های بانکی، سرمایه گذاری در بانک ها به خصوص برای سرمایه گذارانی که ریسک پذیر تر و همین طور به دنبال کسب بازدهی بیشتر از سرمایه گذاری خود هستند، توجیه چندانی نخواهد داشت.

از طرفی جابه جایی رئیس سازمان بورس و همچنین مطرح کردن برنامه های راهبردی، در رشد های اخیر نماگر بازار بی تأثیر نبوده است. اما در این بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که نقش لیدری گروه خودرو در بازار کمرنگ شده و بازار نیز همانند سابق لیدر محوری نمی کند، هرچند نسبتا، نقدینگی های وارد شده به بورس به سمت گروهای فلزی و معدنی گرایش بیشتری دارند، ولی به نظر می رسد بازار همانند سابق، لیدرمحور بودن خود را دنبال نمی کند.

گفتنی است که در این بین حمایت سرمایه گذاران حقوقی از بازار را نمی توان نادیده گرفت و نه تنها حقوقی های بازار استراتژی نگهداری سهام را در پیش گرفته اند و دست به فروش سهام خود نمی برند، بلکه با خریدهای خود، نقدینگی جدیدی را نیز وارد بازار کرده اند. در کنار تمامی دلایل موجود و مطرح شده برای رشد و رونق بورس می توان به نوسانات کم در بازارهای موازی بازار سرمایه نیز اشاره کرد.

بازارهایی همچون بازار ارز، مسکن و طلا، در واقع با نوسانات اندک در این بازارها، سرمایه های پارک شده در آنها به سمت بورس سوق پیدا کرده و سرمایه های بیشتری جذب بورس خواهد شد.

در هر صورت رشد های غیر منطقی در بازار نیز پسندیده نبوده و در صورت تداوم باعث شکل گیری حباب در بازار خواهد شد که بورس تهران تا به حال تبعات زیادی را در این خصوص از سر گذرانده است، به همین دلیل با توجه به اینکه هم اکنون مولفه هایی برای رشد در بازار سرمایه به وجود آمده، باید در جهت کنترل هیجانات سرمایه گذاران و همین طور ارتقای سواد مالی و سرمایه گذاری در بورس نیز اقدامات مناسبی صورت گیرد. اغلب مشاهده می شود که حتی افراد با تحصیلات بالا، برای موفقیت در بازارهای مالی هزینه های زیادی را متحمل شده اند که ناشی از عدم آگاهی آنان از چگونگی فعالیت در بازار و دانش عمومی اندک از مفاهیم بورس یا همان کم سوادی مالی آنهاست. شایان ذکر است که افزایش سواد مالی در بین افراد جامعه می تواند یکی از عمده اقدامات، جهت هدایت منابع به سمت این بازار، علاوه بر کنترل رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران باشد که منجر به رونق و بهبود بازار سرمایه و همچنین شرایط اقتصادی جامعه خواهد شد.

.

فرصت امروز

بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70