۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

راز بقای خودرویی‌ها با کره گرفتن از آب

راز بقای خودرویی‌ها با کره گرفتن از آب
کد: 18020   تاریخ انتشار :۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۶

به گزارش TSEpress  به نقل از خبرگزاری فارس؛ گزارش توجیهی افزایش سرمایه 1000 میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در حالی امروز منتشر شده که بررسی ها نشان می دهند با توجه به وضعیت زیان آوری این شرکت و عمر مفید سرفصل های در نظر گرفته شده برای افزایش سرمایه این طرح هیچ کمکی به اصلاح ساختار این شرکت در سال مالی جدید نخواهد کرد.

سعید ذولفقاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با بیان اینکه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای خودرو سازان هیچ منفعتی برای اقتصاد کشور و بهبود ظرفیت تولیدی شرکت های خودرویی در بر نخواهد داشت ، عنوان کرد: افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی پیش از این چندین مرتبه در بورس صورت گرفته بدون آنکه نتیجه ای مثبت را برای تولید یا سودآوری شرکت ها در بر داشته باشد.

وی افزود: باید از همه ذینفعان بازار سرمایه پرسید افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها برای گروه سایپا چه اتفاق مبارکی در افزایش تولید 300 هزار دستگاه خودروی این شرکت برای مدت یکسال برجای گذاشته و تاکنون چه اثر مشخصی بر مولفه های اقتصادی داشته است و یا در ایران خودرو دیزل که پیش از این یکبار اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های ثابت کرده و همواره با افزایش زیان انباشته مواجه بوده، طرح دوباره افزایش سرمایه از این محل چه توجیهی برای تولید و اقتصاد دارد؟

ذولفقاری با اشاره به تاریخ انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه ایران خودرو دیزل گفت: این گزارش در حالی امروز منتشر شده که مطابق با مصاحبه ها و تاریخ تهیه گزارش،  در دی ماه سال 94 به تصویب هیات مدیره "خاور" رسیده است و معلوم نیست چرا تا کنون به بازار افشا نشده و در این بین چه کسانی با برخورداری از اطلاعات نهانی بر موج نوسان قیمت این سهم تا به امروز سوار شده اند.

به گفته وی در حالیکه معلوم نیست از رنج کشیدن های منفی به مثبت قیمت سهام در گروه خودرو و "خاور" با خبر های موهوم و بدون تحلیل چه منافعی برای بازار سرمایه ایران کسب می شود ، تلاش مضاعفی در بازار براه افتاده تا افزایش سرمایه های کاغذی در گروه خودرو یی‌ها به کسب منافع برای سفته بازان  بیانجامد . سفته بازی یکی از خصوصیات پول است و در این بین نحوه گزارش دهی و یا شایعه سازی در زمینه افزایش سرمایه شرکت هایی همچون پلی اکریل ایران، ذوب آهن، گروه سایپا ، ایران خودرو دیزل و یا حتی نورد و لوله اهواز بازیچه ای برای مدیران برخی شرکت ها و سفته بازان حقیقی و حقوقی در مقابل چشمان نهاد ناظر بازار شده است.

بی ترید تحقق سود آوری با معاملات کد به کد در گروه سایپا و برخی از زیر مجموعه‌های آن و یا خیال پردازی بر پایه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی سایر دارایی ها از قبیل ماشین آلات و قالب های صنعتی بدون درنظر گرفتن عمر مفید و نرخ استهلاک در حالیکه از توان تولیدی شرکت همچنان کاسته می شود چیزی نیست جز اغوا گری و تخریب چهره بازار سرمایه کشور . تکیه بر بازدهی چند شرکت خودرویی و قطعه ساز به عنوان بازدهی کل بازار بدون در نظر گرفتن سهم های بنیادی بازار بدون شک عملکرد اقتصادی دولت را نیز تخریب خواهد کرد.

ذولفقاری با اشاره به پیشینه برخی شرکت ها از بابت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها عنوان کرد: ایران خودرو دیزل پیش از این نیز اقدام به فروش برخی دارایی ها کرد اما با این همه با تعدیل منفی سود مواجه شد. نمونه دیگر از این دست ، شرکت ماشین سازی اراک بود که با وجود انتشار چندین گزارش شفاف سازی و افزایش قیمت این سهم از 300 تومان به 700 تومان اما در نهایت با تعدیل منفی 50 درصدی بازگشایی شد بدون اینکه نظارتی مبنی بر نحوه گزارش دهی این شرکت در بازار وجود داشته باشد.

وقتی خودرویی ها از آب می خواهد کره بگیرند

از سویی دیگر محمد رضا محمدی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت و گو با فارس با اشاره به ابهام های موجود در طرح توجیهی افزایش سرمایه ایران خودرو دیزل گفت: این شرکت مطابق با گزارشی که امروز روی سامانه کدال منتشر شده بنا دارد اندکی بیش از مبلغ 501 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی ساختمان ها ، تجهیزات و تاسیسات،ماشین آلات، ابزار آلات و قالبها را بر سرمایه حدود 500 میلیارد تومانی فعلی خود بیافزاید و این در حالی است که هزینه استهلاک این دارایی ها حدود 82 میلیارد تومان در گزارش توجیهی عنوان شده است.

وی افزود: شرکت ایران خودرو دیزل در پایان سال مالی 93 نیز توانسته مبلغ 400 میلیارد تومان زیان خالص محقق سازد که هزینه استهلاک 82 میلیارد تومانی نیز به این رقم بعلاوه زیان تحقق یافته در سال مالی 94 به آن افزوده می شود.

به گفته این کارشناس عمر مفید ساختمان و تجهیزاتی که مورد ارزیابی قرار گرفته در این طرح توجیهی بین 4 تا 5 سال عنوان شده که نشان دهنده فرسودگی این ماشین آلات در این دوره زمانی است،بنابراین می توان گفت ایران خودرو دیزل که پیش از این یکبار از محل ارزیابی زمین های خود اقدام به افزایش سرمایه کرده این دفعه به جزء تجدید ارزیابی کارکنان و پرسنل خود با ارزیابی هر آنچه که در دست دارد از تلاش برای افزایش سرمایه با هدف پوشاندن زیان انباشته خبرداده که تداعی کننده ضرب المثل از آب کره گرفتن است.

محمدی با بیان اینکه افزایش سرمایه "خاور" در پایان دوره مالی 95  با توجه به هزینه استهلاک و زیان انباشته این شرکت به شکلی تداعی خواهد شد که گویی این شرکت هیچ افزایش سرمایه‌ای را محقق نساخته ،عنوان کرد: افزایش سرمایه "خاور" هیچ رخداد جدیدی را در شرایط فعلی برای این شرکت رقم نخواهد زد.

شاید بتوان گفت تنها امید باقی مانده برای گروه ایران خودرو در این زمینه فروش شرکت زیانده ایران خودرو دیزل تا سه برابر قیمت به شرکایی همچون مرسدس بنز و یا اجرای طرح تعویض کامیون های فرسوده با تخصیص تسهیلات بانکی مناسب از سوی وزارت صنعت می باشد که هم اکنون برای یکسال دیگر به تعویق افتاده است.

خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70