۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

رایزنی برای احیای اوراق تسه منقضی شده

رایزنی برای احیای اوراق تسه منقضی شده
کد: 19272   تاریخ انتشار :۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۰۵

به گزارش  TSEpress   و به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد   امیر هامونی مدیر عامل فرابورس با وارد دانستن دغدغه مردم نسبت به گران شدن اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به خبرگزاری فارس گفت: بهای تمام شده این تسهیلات نسبت به نرخ سود اقساط پرداختی در فاصله زمانی 10 تا 12 سال به بانک مسکن برای هر متقاضی حدود 21 تا 22 درصد تمام می‌شود که با توجه به نرخ تورم و نرخ تنزیل اقساط این عدد برای تهیه اوراق در شرایط کنونی به صرفه نیست. وی با اذعان به اینکه حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نسبت به تقاضای موجود پاسخگو نیست، گفت: برای عرضه بیشتر اوراق بنا است بانک مسکن اوراق تسه سررسید شده را دوباره احیا کند به‌طوری که اوراق منتشر شده در سال 93 به بعد که مهلت استفاده از حق تقدم آنها برای دریافت تسهیلات از بانک مسکن پایان یافته، دوباره در فرابورس عرضه می‌شود با این تفاوت که نسبت به سایر اوراق از سررسید 6 ماهه برخوردار خواهد بود. هامونی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی اوراق مذکور در بازار فرابورس عملیاتی خواهد شد؛ پاسخ داد: نامه نگاری با بانک مسکن انجام شده و هم اکنون فرابورس در حال بررسی فنی این موضوع است تا به‌زودی 15 درصد اوراق منقضی شده حق تقدم تسهیلات مسکن به منظور کمک به حجم عرضه این اوراق دوباره در فرابورس فعال شود. به گفته این مقام مسوول مصوبه‌ای در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وجود دارد که بر اساس آن علاوه بر بانک مسکن سایر بانک‌ها نیز بتوانند از این اوراق استفاده کنند و امتیاز اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از طریق سایر بانک‌ها نیز در فرابورس عرضه شود.
  اعتبار اوراق تسه سررسید شده تمدید می‌شود علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و عبور نرخ آنها از یک میلیون ریال، گفت: بر اساس بررسی ها، اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و احتمالا یک موج مقطعی خرید شکل گرفته است که تا چند هفته آینده رفع می‌شود. وی درباره نقش دلالان در افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن افزود: نمی‌توانیم آن را دلالی بنامیم، در واقع یک موج خرید شکل گرفته و برخی حاضر شده‌اند، این اوراق را با قیمت بالا خریداری کنند. رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس اضافه کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم اوراق غیرمفید که برای دلالی استفاده می‌شود، پایین است. وی درباره راهکارهای کنترل نرخ اوراق مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت گفت: قرار است به زودی اطلاعیه‌ای منتشر شود که بر اساس آن، مدت اعتبار آن دسته از اوراق مسکن که به سررسید ابطال خود نزدیک شده بودند، تمدید می‌شود. توکلی ادامه داد: انتشار این اطلاعیه و تمدید مدت اعتبار این اوراق می‌تواند، تا حدی از فشار تقاضا در بازار اوراق بکاهد و قیمت‌ها را مقداری کاهش دهد. وی با بیان اینکه انتظار داریم که حجم عرضه اوراق مسکن در بازار افزایش یابد، اضافه کرد: ارزش اوراقی که سررسید آنها فرارسیده و در حال باطل شدن بودند، حدود یک هزار و 500 میلیارد ریال است که به مدت 6 ماه تمدید می‌شوند. رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس تاکید کرد: البته انتشار این اوراق می‌تواند اندکی بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. اما نرخ اوراق در نهایت در مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، همیشه شاهد وقوع چنین نوساناتی در بازار بوده‌ایم، گفت: باید توجه داشت که سقف تسهیلات مسکن از 200 میلیون به یک میلیارد و 100 میلیون ریال افزایش یافته که باعث می‌شود تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام افزایش یابد، اما حجم اوراق عرضه شده به همین نسبت افزایش نیافته است. رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ادامه داد: در واقع تعداد افراد متقاضی اوراق افزایش نیافته، بلکه حجم اوراق مورد نیاز آنها بالا رفته است.

تسه   فرابورس   مسکن   هامونی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70