۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

رفع تحریم‌ها در رفع مشکلات ساختاری اقتصاد معجزه نخواهد کرد

رفع تحریم‌ها در رفع مشکلات ساختاری اقتصاد معجزه نخواهد کرد
کد: 7475   تاریخ انتشار :۱۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۲

 به گزارش TSEpress  به نقل از  ایرنا   یک تحلیلگر مسایل اقتصادی با بیان آنکه باید نگاه راهبردی خود را در رفع مشکلات کشور تغییر دهیم، گفت: با رفع تحریم ها، تنها مشکلات اقتصادی که براثر تحریم ها تشدید شده بود، مقداری فروکش خواهد کرد ضمن آنکه حذف تحریم ها به معنی معجزه برای رفع مشکلات ساختاری اقتصاد نیست.

علی دینی ترکمانی افزود: قبل از وضع تحریم‌ها نیز سالها رکود و تورم را تجربه کردیم که دلیل عمده آنها به سوءمدیریت‌ها، ناکارایی‌های سازمانی و عدم برنامه‌ریزی‌های راهبردی بلندمدت مربوط می‌شد. وی ادامه داد: تو در تویی نهادی در برنامه‌ها، موازی کاری ها و اتلاف منابع و ناهماهنگی سیاستی موجب افزایش ناکارآیی سازمانی و کاهش ظرفیت جذب شده و در نتیجه مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند. این کارشناس اقتصادی گفت: در حالت تو در تویی نهادی و هنگامی که یک نهاد در عرض نهاد قبلی تاسیس می‌شود، میران ناهماهنگی، تنش‌های سازمانی، موازی کاری و اتلاف منابع و انرژی بشدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه مجموعه اجزای نظام برنامه‌ریزی نمی‌توانند با یکدیگر هماهنگ و سازگار باشند و این وضع پیامدهای منفی در پی خواهد داشت. وی با اشاره به روند مذاکرات و تاثیر رفع تحریم‌ها بر اقتصاد نیز گفت: ممکن است یک توافق اساسی صورت بگیرد و یا مشکلی پیش بیاید و مذاکرات برای چند ماه تمدید شود اما صرفنظر از ابهامی که وجود دارد، پرسش اینجاست که اگر توافق اساسی صورت بگیرد و دوره رفع تحریم‌ها آغاز شود، در عرصه اقتصاد چه اتفاقی می‌افتد. این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: باید دید گشایش در عرصه سیاست خارجی می‌تواند موجب رفع مشکلات اساسی ساختاری اقتصاد ایران شود که باید گفت؛ تردیدی نیست که بخش قابل توجهی از بی ثباتی در بازار ارز و افزایش قیمت کالا و خدمات و نیز دور افزایش نرخ ارز و نیاز بیشتر به نقدینگی ریالی در بنگاه‌ها که ریشه در تحریم‌ها و تشدید انتظارات روانی تورمی داشت، با رفع تحریم‌ها، تعدیل می‌شود. به گفته دینی ترکمانی؛ تقاضای سفته بازانه‌ای که برای ارز و طلا وجود دارد نیز کاهش پیدا می‌کند و ضریب تمرکز نقدینگی در این بازارها کمتر می‌شود که این، به معنای کاهش فشارهای تورمی از محل انتظارات است. وی افزود: در عین حال، با رفع تحریم شبکه بانکی، امکان گشایش ارزی فراهم می‌شود و کاهش تقاضای واقعی برای ارز به بنگاه‌ها کمک می‌کند تا با نقدینگی کمتری نیازهای وارداتی خود را تامین کنند که در نتیجه سبب تسریع در واردات و سرعت گرفتن در چرخه تولید خواهد شد. این اقتصاددان تاکید کرد: رفع تحریم‌ها کمک می کند تا اقتصاد در موقعیت رکود تورمی با شدت کمتری در مقایسه با سالهای 1391 و 1392 قرار بگیرد اما با وجود این، مشکل ساختاری رکود تورمی و سایر مشکلات چون وابستگی بیش از اندازه به درآمدهای ارزی نفتی همچنان باقی خواهد ماند مگر آنکه عوامل اساسی آن رفع شود. وی با اشاره به آنکه گره زدن مشکلات اقتصادی به مذاکرات باعث می‌شود، دشمن سوء استفاده کند و فشار تحریم‌ها بیشتر شود، افزود: تا زمانی که زیرساخت‌های داخلی را تقویت نکنیم مشکلات اقتصادی ما همچنان پابرجا خواهد بود. لازم به ذکر است؛ منصور حقیقت پور عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان آنکه رفع تحریم‌ها حلال مشکلات اقتصادی نیست و ریشه مشکلات اقتصادی از تحریم‌ها نیست، افزود: تکیه بیش از حد بر رفع تحریم‌ها برای گشایش گره‌های اقتصادی باعث می‌شود تیم مذاکره کننده را در جریان مذاکرات تحت الشعاع قرار گیرد و برای رسیدن به رفع تحریم‌ها در مقابل مطالبات طرف مقابل کوتاه بیایند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70