۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

رفع مشکل پلی‌اکریل در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت؛ احتمال موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه

رفع مشکل پلی‌اکریل در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت؛ احتمال موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه
کد: 19808   تاریخ انتشار :۱۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۱

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در بحث افزایش سرمایه شرکت اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی کرده اما سازمان بورس در مرتبه اول به مخالفت پرداخته است اما انتظار داریم این‌بار شرکت اجازه افزایش سرمایه بگیرد.

    به گزارش TSEpress  و به نقل از فارس، مشکلات متعدد بزرگ‌ترین تولیدکننده الیاف اکرلیک کشور در طی سال‌های اخیر کار را به‌ جایی رسانده که معضل تأمین نقدینگی و رفع هزینه‌های جاری شرکت پلی اکریل و زیرمجموعه‌های آن به مشکل روزانه این مجموعه بزرگ تبدیل‌شده است.

پلی اکریل از دهه 40 تاکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده الیاف مصنوعی در کشور شناخته می‌شد پس از خصوصی‌سازی به دلیل انواع و اقسام مشکلات ساختاری از جمله تأمین مواد اولیه، قیمت محصولات، نیروی مازاد و ساختار نامناسب مالی و تولیدی رفته‌رفته با کاهش ظرفیت مواجه شد و با انباشته شدن سالانه زیان‌ها، هم‌اکنون بر سر دوراهی انحلال یا خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت ایستاده است.

*عدم توجه به اصلاح ساختار و بی‌ثباتی مدیریت

مشکل از آنجایی شروع شد که تولید شرکت به‌ واسطه برخی مسائل از جمله هزینه‌های متورم، نرخ‌گذاری دستوری داخل شرکت، تأمین مالی پرهزینه و سوء مدیریت آشکار زیان‌ده شد و مدیریت شرکت بدون توجه به عواقب زیان سازی عملیاتی، روند تولید را حفظ و اقدامی برای اصلاح ساختار صورت نداد. این روند به حدی ادامه یافت که زیان انباشته شرکت از 8 برابر سرمایه اسمی شرکت نیز فراتر رفت.

در این‌ بین حتی تغییر مالکیت و تغییرات عمده در هیأت مدیره و تعویض چندباره مدیرعامل نیز مؤثر واقع نشد و شیب زیان‌سازی پلی‌اکریل در طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلات رکود تشدید شد.

*مخالفت سازمان بورس و بن‌بست افزایش سرمایه

با این‌ حال طی دو سال اخیر با بحرانی شدن شرایط حیات پلی‌اکریل، مدیریت این شرکت برنامه اصلاح ساختار مالی جدیدی را کلید زد که مهم‌ترین محور آن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بود که فرآیند آن بیش از دو سال طول کشید و در پایان سال 94 نهایتاً به سازمان بورس ارائه شد.

اما مشکل از آنجایی شروع شد که در این برنامه، تجدید ارزیابی از همه دارایی‌های شرکت اعم از زمین، ساختمان و تجهیزات تولید لحاظ شده بود که سرفصل‌های ساختمان و تجهیزات مشمول استهلاک شده و سازمان بورس به دلایلی نظیر افزایش هزینه استهلاک شرکت با آن مخالفت کرد.

مخالفت سازمان بورس با افزایش سرمایه شرکت یعنی باقی ماندن پلی‌اکریل در ماده 141 و تسریع روند انحلال شرکت و به همین دلیل سهام پلی اکریل در بورس بیش از 6 ماه است که متوقف مانده و تعیین تکلیف نشده است.

*حل موضوع در دستور کار نمایندگان استان اصفهان

در همین رابطه حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مسئله اصلی پلی‌اکریل نقدینگی است و راهکار این مشکل نیز در افزایش سرمایه است اما مالکان فعلی رغبتی برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی از خود نشان نداده و معتقدند مشکلات این شرکت باید با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و بهبود تولید داخل شرکت رفع شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: فارغ از بحث نقدینگی، این شرکت مشکلات دیگری نظیر مواد اولیه، قیمت محصولات، خصوصی‌سازی، نیروی انسانی و مشکلات ساختاری داشته که تاکنون رفع نشده و طی جلساتی که با مدیریت شرکت برگزار کردیم تأکید شده که طبق قانون نیروی موجود حفظ شود و اگر قرار بر بازنشستگی است، طبق قانون صورت بگیرد.

وی ظرفیت فعلی تولید شرکت را بین 10 تا 20 درصد ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر مشکل نقدینگی این شرکت رفع شود با افزایش ظرفیت تولید، سایر مشکلات قابل‌ رفع هستند.

عضو کمیسیون صنایع کشور همچنین افزود: در بحث افزایش سرمایه نیز شرکت اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و استفاده از معافیت مالیاتی آن کرده اما سازمان بورس در مرتبه اول به مخالفت پرداخته است اما با مذاکرات بعدی که صورت گرفته انتظار داریم این مشکل رفع شده و به‌زودی شرکت افزایش سرمایه دهد.

فولادگر در خاتمه تصریح کرد: حفظ حیات پلی‌اکریل از اولویت‌های ما در استان است و این کارخانه و نیروی انسانی مشغول در آن نیاز به حمایت دارند.

   

پلی اکریل اصفهان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70