۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سنگین ترین ریزش بورس استانبول پس از 2013

سنگین ترین ریزش بورس استانبول پس از 2013
کد: 5755   تاریخ انتشار :۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۶

به گزارش TSEpress به نقل از سنا ، در پی انتخاباتی شگفت انگیز در ترکیه و نتیجه ای شگفت انگیز تر، حزب رجب طیب اردوغان در عین ناباوری، اکثریت پارلمان را از دست داد.بر اساس این گزارش، به این ترتیب بر اساس آرای فوق، حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب پیشتاز انتخابات موفق به کسب ۲۵۹ کرسی، حزب جمهوری‌خواه مردم ۱۳۱ کرسی، حزب حرکت ملی ۸۲ کرسی و حزب حزب دموکراتیک مردم ۷۸ کرسی از پارلمان ترکیه شده‌اند.با توجه به این نتایج هیچ کدام از احزاب سیاسی نخواهند توانست به تنهایی دولت تشکیل بدهند زیرا بر اساس قانون اساسی ترکیه، حد نصاب لازم برای تشکیل دولت ۲۷۶ کرسی است.

از سوی دیگر، حزب دموکراتیک مردم که از حمایت کردها برخوردار است، حدود ۱۱.۶ درصد آرا را به دست آورده که بیش از ۱۰درصد آرای لازم برای حضور در مجلس قانون‌گذاری ترکیه است. در صورتی که تناسب آرا به همین صورت حفظ شود، این حزب مدافع حقوق کردها برای اولین بار به پارلمان راه می‌یابد.این ابهام در اوضاع سیاسی ترکیه، موجب به هم ریختگی اوضاع اقتصادی شد در حالی که ارزش برابری لیر ترکیه با روند افت همراه شد.

در ادامه، بورس استانبول نیز با اوضاع آشفته شاخص ها همراه شد و شاخص اصلی این کشور افت 8.2 درصدی را به ثبت رساند و بیشترین میزان افت را نسبت به ژوئن 2013 از آن خود کرد. ترکیه که روزهای بدشگون اقتصادی را در دوران اردوغان سپری می کرد با افت 5 درصدی رشد اقتصادی مواجه بود در حالی که نرخ بیکاری در این کشور به بیشترین میزان نسبت به 5 سال گذشته رسیده بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70