۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

سپرده‌گذاران بانکی باید مالیات بدهند

سپرده‌گذاران بانکی باید مالیات بدهند
کد: 25951   تاریخ انتشار :۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۱۲

مشاور وزیر راه و شهرسازی می گوید: کسی که پول در بانک سپرده می‌کند کم‌ترین ریسک را قبول می‌کند بنابراین باید بیشترین مالیات را بدهد نه اینکه بر عکس باشد.

حسین عبده تبریزی با بیان اینکه تغییرات در کابینه جدید دولت تاثیر آنچنانی بر روی بازار سهام نخواهد داشت ، به فارس عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت با تغییرات عمده‌ای در کابینه مواجه نباشد مضاف بر اینکه تاثیر ترکیب کابینه معمولا بر روی شاخص مربوط به همه وزرا نیست و در نهایت سه وزیر یا رییس سازمان بورس ممکن است تاثیر گذار باشند از این رو به نظر می‌رسد تاثیر این موضوع برای نماگر بورس حداکثر دو یا سه درصد باشد.
به گفته عضو شورای عالی بورس آنچه بر روی بازار تاثیر می گذارد واقعیت اقتصاد است و هر نوع حرکتی از نوع تغییر کابینه تاثیر عمده ای بر روی بازار ندارد.
وی در برابر این پرسش که نسخه علاج بحران نظام بانکی در حال حاضر چیست؟ گفت: بانک مرکزی تلاش زیادی می‌کند تا مسایل خود را حل کند ولی بحران کنونی مسئله نسبتاً کهنه و قدیمی است که گریبان‌گیر نظام بانکی شده و حالا در دولت یازدهم تقریباً به یک وضعیت دشوار‌تری رسیده است بنابراین باید مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها وجود داشته باشد تا مشکلات بانک‌ها را درست کند.
عبده تبربزی با بیان اینکه مشکل برخی از بانک ها نقدینگی نیست که بانک مرکزی آن را با چاپ پول حل کند، عنوان کرد: برخی از بانک‌ها مشکلات ساختاری دارند و برخی نیز سودهایی در سال‌های اخیر سودهایی به سپرده گذاران پرداخت کرده اند که در توان آنها نبوده و حل اینها کمی طول می‌کشد؛ فکر می‌کنم مشکلات بانک‌ها بطور طبیعی اقتصاد ایران و البته رییس جمهور کشور را برای دوره زمانی مشخصی آزار خواهد داد تا بتوانند مسایل را حل کنند.
وی در برابر این پرسش که آیا خطر نکول سپرده‌های بانکی وجود دارد ؟ پاسخ داد: بانک مرکزی تلاش می‌کند تا راه‌حل‌هایی برای موسساتی که این مشکلات را دارند بیابد.
*مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی و معاملات سهام قطعی است
مشاور وزیر راه و شهرسازی در برابر پرسش مبنی بر اینکه آیا با اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی یا معامله گران کوتاه مدت نگر بازار سهام موافق هستید گفت: ۱۰۰ درصد این موضوع از جمله مسایلی است که رخ خواهد داد و به آن سمت در حال حرکت هستیم؛ کما اینکه در بخش مسکن نیز حرکت کرده‌ایم و به نظر می‌رسد بسیاری از افراد مالیات بر سود مسکن در معاملات دست دوم را تایید می‌کنند.
وی افزود: جامعه در حال حرکت به آن سمت است و طبیعی است کسی که پول در بانک سپرده می‌کند کم‌ترین ریسک را قبول می‌کند بنابراین باید بیشترین مالیات را بدهد نه اینکه بر عکس باشد. این البته شامل ارقام کوچک نمی‌شود و شامل ارقام بزرگ سپرده‌گذاری است اما می‌شود معافیت‌هایی برای عموم مردم که ارقام کوچکی دارند و مانده‌های محدودی در بانک‌ها نگهداری می‌کنند ارایه داد و مابقی را مشمول مالیات کرد که به نظر می رسد به این سمت حرکت می کنیم.
*تاثیر فرار فنر نقدینگی روی بازارهای ارز، کالا، سهام و مسکن
عبده تبریزی در برابر این سوال که نظر شما در مورد تغییر احتمالی نرخ سود چیست؟ گفت: اگر فنر نقدینگی فرار کند و تورم بالا رود نیازی به کاهش نرخ بانکی نیست.
وی با اشاره به چشم انداز نرخ ارز ، مسکن و بازار سهام در نیمه دوم امسال گفت: هر نوع تغییر قیمت در این زمینه بستگی به تورم خواهد داشت اما اگر خدای ناکرده فنر نقدینگی فرار کند اول بر روی ارز و بعد روی کامادیتی‌ها سپس بر روی بازار سهام و در نهایت بر روی مسکن تاثیر گذار خواهد بود.
عضو شورای عالی بورس یادآور شد: سازمان بورس از این شورا مجوز کاهش کارمزد معاملات تا ۲۰ درصد رقم های فعلی را دریافت کرده اما در مورد خدماتی که کارگزاری‌ها ارایه می‌دهند نرخ کامزد کاهش نمی‌یابد ولی در مورد معاملات بطور کلی از جمله صندوق‌ها یا درآمد ثابت و غیره نرخ کارمزد معاملات کاهش می‌یابد که به نظر می‌رسد طی یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70