۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 24 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

صادرات ریلی نفت ایران؛ رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی

صادرات ریلی نفت ایران؛ رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی
کد: 26115   تاریخ انتشار :۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۹

معاون سیر و حرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۵۵ درصدی ترانزیت ریلی در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۶ خبر داد.

ابراهیم محمدی در نشست خبری تشریح کرد: در شرایطی که در مدت مشابه سال گذشته ترانزیت کل ریلی ایران ۳۰۹ هزار تن بوده در ماه‌های ابتدایی امسال این رقم به ۴۷۵ هزار تن رسیده که رشدی قابل توجه را نشان می‌دهد. به گفته وی، سال قبل کل آمار ترانزیت ایران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که راه‌آهن امیدوار است در سال جاری با دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده این رقم به سه میلیون تن برسد.

معاون سیر و حرکت راه‌آهن درباره آخرین آمار حمل بار داخلی از سوی راه‌آهن نیز توضیح داد: در حال حاضر آمار بار داخلی رشدی ۱۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد و در حوزه تن – کیلومتر نیز افزایشی هفت درصدی داشته‌ایم. در این حوزه بیشترین تاثیر را جا به جایی مواد معدنی به خود اختصاص داده‌اند.

محمدی ادامه داد: در کنار مواد معدنی یکی از اصلی ترین مسائلی که توانسته رشد حمل بار را گسترش دهد، بحث جا به جایی گندم از طریق ریل است. خوشبختانه در استانی مانند سیستان و بلوچستان ۱۰۰درصد جابجایی گندم از طریق ریل صورت می‌گیرد و در قزوین نیز بنا داریم در آینده نزدیک یک پایانه تخلیه گندم ریلی فعال کنیم.

وی با بیان این که انتقال هر یک تن بار از جاده به ریل ۸۰ تومان برای کشور سودآوری دارد، اظهار کرد: سال قبل ما در این حوزه ۲۷ میلیارد تن – کیلومتر کالا جابجا کردیم که اگر این رقم در سال جاری به ۴۳ میلیارد برسد می‌توان به راحتی چگونگی تاثیرگذاری مثبت ریل بر اقتصاد ایران را شناسایی کرد. در کنار آن افزایش امنیت و ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست از دیگر مسائلی است که ریل را نسبت به دیگر مسائل حمل و نقل برتری می‌دهد.

معاون سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت افزایش ترانزیت ریلی در ایران، تصریح کرد: به این منظور ما در طول ماه‌های گذشته چهار توافق نامه با کشورهای CIS داشته‌ایم و در کنار آن توافق نامه‌های دو جانبه و چند جانبه‌ای با کشورهایی مانند قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، ترکیه و پاکستان به امضاء رسیده است. ما نرخ جا به جایی کانتینری میان ایران – ترکمنستان – قزاقستان را یکسان کردیم تا صاحبان بار تکلیف خود را برای واگذاری محموله‌هایشان بدانند.

محمدی در پایان با اشاره به اقدامات ایران برای ورود به عرصه‌های جدید ترانزیتی، اظهار کرد: مقدمه چینی لازم برای صادرات ریلی نفت فراهم شده که می‌تواند در آینده نزدیک خبرهای خوش برای مردم داشته باشد. در کنار آن به دنبال آن هستیم که جا به جایی آلومینیوم از تاجیکستان به ترکیه با محوریت ریل ایران انجام گیرد که این موضوع نیز در آینده نتایج خود را نشان خواهد داد.

حمل و نقل ریلی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219