۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

صعودی شدن تورم از بهار 1394

صعودی شدن تورم از بهار 1394
کد: 792   تاریخ انتشار :۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۰۳

چکیده: پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی ایران از چندی پیش «جعبه ابزار پیش‌بینی تورم» را توسط پژوهشگران خود ابداع و با استفاده از این ابزار تحولات تورم را بررسی و پیش‌بینی می‌کند. تازه‌ترین «گزارش پیش‌بینی تورم» تهیه و منتشر شده این نهاد پژوهشی که چند روز پیش روی سایت این نهاد علمی قرار گرفته است، مربوط به «آبان» 1393 است.

  به گزارش TSEpress به نقل از سایت ارانیکو«مهار شتاب تورم» یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی ایران و هر بانک مرکزی دیگر است. بانک مرکزی برای مهار شتاب تورم نیاز به مطالعات آینده‌نگرانه دارد که پیش‌بینی‌ها را در قلب خود جای دهد و براساس این مطالعات، سیاست‌های ضدتورمی را تدوین و اجرا کند. پژوهشکده پولی و بانکی وابسته به بانک مرکزی ایران از چندی پیش «جعبه ابزار پیش‌بینی تورم» را توسط پژوهشگران خود ابداع و با استفاده از این ابزار تحولات تورم را بررسی و پیش‌بینی می‌کند. تازه‌ترین «گزارش پیش‌بینی تورم» تهیه و منتشر شده این نهاد پژوهشی که چند روز پیش روی سایت این نهاد علمی قرار گرفته است، مربوط به «آبان» 1393 است. در این گزارش نمودار 1 نتایج حاصل از پیش‌بینی غیرشرطی تورم را نشان می‌دهد که مطابق آن تورم فصلی از پاییز 1393 تا تابستان 1394 مسیر نزولی دارد.

نمودار شماره 1- پیش‌بینی نرخ تورم تا پایان تابستان 1394

نمودار پیش بینی تورم
جدول 1 نتایج مربوط به پیش‌بینی تورم را تا پایان تابستان 1394 به نمایش می‌گذارد. مطابق این جدول تورم سالانه منتهی به فصل تا پایان امسال مسیر کاهشی داشته و به رقم 7/15درصد خواهد رسید. اما باتوجه به صعودی شدن تورم نقطه‌به‌نقطه از پاییز 1393، مشاهده می‌شود که تورم سالانه از بهار 1394 وارد فاز افزایشی شده و به عدد 3/16درصد خواهد رسید.  

جدول: پیش‌بینی تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده(درصد)

جدول پیش بینی تورم
مطابق نمودار 2 که نتایج پیش‌بینی تورم نقطه‌به‌نقطه در این دو شماره از گزارش را با یکدیگر مقایسه می‌کند، تورم نقطه‌به‌نقطه در شماره قبلی گزارش در تمام دوره‌های پیش‌بینی، اندکی کمتر از تورم نقطه‌به‌نقطه ارایه شده در این شماره از گزارش است. علت این امر به افزایش نرخ ارز در مهر 1393 قابل انتساب است.  
مقایسه پیش بینی‌های تورم
توصیف داده‌ها در تهیه این شماره از گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده، 12 گروه اصلی شاخص قیمت مصرف‌کننده، متغیرهای مربوط به 8 گروه اصلی شاخص قیمت تولیدکننده، قیمت سکه، نرخ ارز(دلار) در بازار آزاد، نوسانات نرخ ارز(دلار) در بازار آزاد، پایه پولی، حجم پول و نقدینگی به‌عنوان متغیرهایی که برای پیش‌بینی تورم حاوی اطلاعات هستند در جعبه ابزار پیش‌بینی تورم مورد استفاده قرار گرفته است. داده‌های مذکور با تواتر ماهانه از 1 : 1369 تا 7 : 1393 مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین با استفاده از دو متغیر مجازی، اثرات اجرای فازهای اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها همچنین تغییر پارادایم دولت یازدهم کنترل شده است. در این گزارش، اثرات فصلی تورم حذف شده و آن‌چه که پیش‌بینی می‌شود تورم فصل‌زدایی شده است با این هدف که پیش‌بینی دقیق‌تری از تورم ارایه شود، نتایج حاصل از 512 پیش‌بینی که با مدل‌ها و ترکیبات مختلف متغیرهای توضیح‌دهنده تولید شده‌اند، با هم ترکیب می‌شوند.  
اطلاعات بیشتر در: http://www.eranico.com/fa/content/27391#ixzz3M816IdC9 منبع این مطلب سایت ارانیکو می باشد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70