۷ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 26 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

ضرورت خروج خودرو از قیمت گذاری دولتی

ضرورت خروج خودرو از قیمت گذاری دولتی
کد: 9306   تاریخ انتشار :۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به 350 میلیارد تومان طلب خودرسازان از محل خودروهای اسقاطی گفت: این پول در خزانه است که شریعتمداری فردا در خصوص این قضیه اعلامی خواهد داشت.

به گزارش TSEpress به نقل از  خانه ملت، جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی عصر امروز (سه شنبه، 7 شهریور ماه) در کمیسیون تلفیق مجلس با حضور محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون گمرک، معاون تأمین اجتماعی، رئیس گروه صنعتی ایران خودرو، رئیس گروه صنعتی سایپا و جمعی از قطعه سازان با موضوع استماع و رسیدگی به مشکل صنعت قطعه سازی کشور برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن را رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس عهده دار بود، هر یک از قطعه سازان به بیان مشکلات خود پرداختند و نمایندگان مجلس نیز نظرات و انتقادات خود را پیرامون بحث صنعت خودروسازی و قطعه سازی مطرح کردند.

نعمتی: شرکت های زیرمجموعه خودروسازی عموما زیان ده هستند

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه عدم کیفیت در خودروسازی به گونه ای است که مشتری ها راضی نیستند و خدمات پس از فروش نیز ایراداتی دارد، گفت: از طرفی قیمت تمام شده خودرو نیز بالاست که البته شخص وزیر صنعت این مورد را قبول ندارد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از شرکت های زیرمجموعه خودروسازی که زیان ده هستند که شرکت های مادری مثل ایران خودرو و سایپا به آنها کمک می کنند همچنین اساسنامه خودروساز ها هم مشکل دارد و کار خودروسازی، سهامداری و بانکداری تفکیک شده نیست.

نماینده اتاق بازرگانی حاضر در جلسه نیز در خصوص مشکلات صنعت قطعه سازی گفت: صنعت قطعه سازی در حال موت است و ما در لبه پرتگاه قرار داریم لذا نیاز به حمایت دولت داریم تا مسائلی مثل بیمه، مالیات بر ارزش افزوده، حقوق کارگران و غیره برطرف شود.

حسینی: آسیب صنعت خودروسازی باعث آسیب صنعت قطعه سازی می شود

سید هادی حسینی، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در ادامه با بیان اینکه بخش اعظمی از قطعه سازان از خودروسازان طلبکار هستند، عنوان کرد: اگر صنعت خودروسازی آسیب ببیند قطعا قطعه سازی نیز دچار آسیب خواهد شد.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: خودروهای بسیاری که تا کنون نتوانسته است از سوی خودروسازان به فروش برود باعث آسیب خودروسازی شده است از این رو بسیاری از کارفرمایان ناچار شده اند عذر کارگر خود را بخواهند چرا که حمایت نمی شوند؛ از طرفی قطعات چینی وارد می شود و بانک ها نیز تسهیلات خاصی به قطعه سازان نمی دهند.

محبی نژاد: عدم توانایی رقابت با قطعه سازی ترکیه به دلیل پرداخت مالیات بالا

در ادامه محبی نژاد، نماینده دیگری از قطعه سازان با اشاره به وضعیت نامساعد صنعت قطعه سازی در کشور، مطرح کرد: به همت دولت تدبیر و امید نقشه چشم انداز صنعت قطعه سازی تدوین شد اما با این حال قطعه سازی در کشور نمی تواند با قطعه سازی در ترکیه رقابت کند چرا که ناچار به پرداخت هزینه های هنگفت جهت مالیات است همچنین قاچاق قطعات خودرو از چین و هند باعث آسیب جدی به صنعت قطعه سازی کشور شده است.

وی افزود: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی باید با ریشه یابی کمپین ها، عوامل آن را شناسایی کنند چرا که این گروه ها به تولید ملی ضربه می زنند.

محجوب: کارفرمایان صنایع خودروسازی و قطعه سازی به بهانه رکود کارگران را اخراج نکنند

علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز در ادامه با انتقاد از تعدیل نیرو در کارگاه های قطعه سازی و خودروسازی گفت: خودروسازان و قطعه سازان نباید به بهانه رکود اقتصادی کارگران خود را تعدیل کنند و باعث بروز مشکلات اشتغال در سطح کشور شوند.

رضایی: کارگر سرمایه قطعه ساز است

در ادامه رضایی، دیگر نماینده قطعه ساز حاضر در جلسه با تأکید بر اینکه نباید کیفیت قطعات تولیدی از سوی قطعه سازان را زیر سوال برد، گفت: سیستم های کیفیت در قطعه سازی کشور بر اساس کیفیت پژو، رنو و کیا رعایت شده و قابل رقابت با این شرکت هاست.

وی اضافه کرد: از طرفی کارگر سرمایه ماست و مایل نیستیم کارگری را که به او آموزش و مهارت داده ایم را رها کنیم اما با هفته ای تنها دو روز کار ناچار می شویم که تعدیل نیرو داشته باشیم.

قاضی پور: تا کنون گزارشی مبنی بر افزایش کیفیت خودرو به مجلس ارائه نشده است

نادر قاضی پور، نایب رئیس فراکسیون کارگری مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از رکود در کار باید از صندوق توسعه وام بگیرد، گفت: پیش از این قرار بود خودروسازان کیفیت خودرو را بالا ببرند و هر 6 ماه گزارشی به مجلس بدهند که تا کنون این گزارش ارائه نشده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی همچنین اذعان کرد: از طرفی باید بدانیم قطعه سازانی که قطعات خود را از خارج از کشور وارد می کنند و به اسم ایرانی به بازار عرضه می کنند، خائن هستند و نباید از آنها حمایت شود.

در ادامه این جلسه، نماینده دیگری از صنعت قطعه سازی با بیان اینکه کارگر و کارفرما در کشورهای تولیدی مکمل هم هستند، یادآور شد: کارگرها سرمایه ما هستند.

وی ادامه داد: برای کیفیت نیز باید ابتدا زیربنا ساخته شود در حالی که ساخت زیربناها که دولت باید متولی آن باشد نیز برعهده قطعه ساز است.

بحرینیان: رشد 3 درصدی صنعت خودروسازی در سال جاری مرهون صنعت قطعه سازی است

بحرینیان دیگر نماینده قطعه ساز حاضر در جلسه با بیان اینکه ناکارآمدی صنعت خودروسازی به صورت ذاتی نبوده و به مرور زمان به این سمت رفته است، گفت: میزان مالیاتی که صنایع مختلف پرداخت می کنند با هم متفاوت است و در این میان صنعت ساخت یکی از بیشترین مقادیر مالیات را می پردازد.

وی ادامه داد: صنعت خودروسازی نسبت به سال گذشته 3 درصد رشد داشته است که به قیمت ضربه به قطعه سازی بود چرا که تأمین مالی از قطعه سازان صورت گرفت.

این نماینده قطعه ساز همچنین با مقایسه ای میان میزان درآمد نفتی و درآمد حاصل از فروش خودرو در بازه زمانی سال 70 تا 93 گفت: مجموع فروش خالص خودرو در این بازه زمانی 145 میلیارد دلار و درآمد نفتی هزار و 6 میلیارد دلار است که با این حساب 14.5 درصد درآمد نفتی را به خود اختصاص می دهد این در حالی است که واردات خودرو به 26 میلیارد دلار می رسد لذا لازم و ضروری است که نسبت به این صنعت با اهمیت بیشتری نگاه شود.

علیلو: خودروسازی نمی تواند قطعه سازی را نجات دهد

علی علیلو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که رئیس هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی نیز است، در ادامه این جلسه گفت: کارشناسان شرکت بنز به دلیل اعتقاد به قطعه سازان به کشور ما می آیند از این رو نباید قطعه سازان خود را ضعیف ببینند.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: از طرفی با مدیریت سیاسی نمی تواند صنعت قطعه سازی و خودروسازی را مدیریت کرد از طرفی باید مشخص شود درآمد حاصل از یارانه خودرو باید به قطعه ساز داده شود یا به خودروساز.

وی افزود: خودروسازی نمی تواند قطعه سازی را نجات دهد و قطعه سازی صنعتی است که در تمامی کشورها ساختار و هویت منحصر به خود را دارد.

علیلو همچنین صحبت از کمپین خریدن خودروی صفر ممنوع را به انحراف کشیدن قضیه بی کیفیتی خودرو دانست و گفت: رکود در صنعت خودروسازی از پیش از این بوده است.

زکریایی: ضرورت تنظیم مکانیزمی برای دریافت مستقیم اعتبار از سوی قطعه ساز

زکریایی، نماینده قطعه ساز در ادامه به بیان راهکاری برای نجات صنعت قطعه سازی پرداخت و گفت: باید مکانیزم و کمیته ای تنظیم شود که اعتباری را که به قطعه ساز تخصیص داده می شود به دست او برساند و از طرفی میان تمام قطعه سازان عدالت را نیز برقرار کند.

عباسپور: کمپین خرید خودروی صفر ممنوع سازماندهی شده نیست

روح الله عباسپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به کمپینی که اخیرا برای نخریدن خودروی ملی صفر تشکیل شده است اشاره کرد و گفت: این کمپین برخلاف نظر برخی افراد، سازماندهی شده نیست.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی مردم گمان می کنند به علت قضیه برجام و توافق هسته ای صورت گرفته امکان دارد شرایط خودرو تغییر کرده و با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتری عرضه شود از این رو برای خرید آن دست نگه داشته اند.

عضو کمیسیون صنایع خاطرنشان کرد: از طرفی رسانه ملی نیز علیه صنعت خودروسازی موضع گرفته که این قضیه شرایط را بدتر کرده است.

فولادگر: طراحان کمپین خریدن خودروی صفر ممنوع دلسوز نظام نیستند

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه دغدغه نمایندگان مجلس حمایت از تولید داخلی است، گفت: از طرفی آقای نوبخت 200 میلیارد دلار یارانه تولید برای صنعت خودروسازی کنار گذاشته است و از طرفی ظرفیت قانون رفع موانع تولید بسیار بالاست و می توان برای تقویت صنعت خودروسازی و قطعه سازی از آن استفاده کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص کمپین خریدن خودروی صفر ممنوع، توضیح داد: طراحی این کمپین مشکوک است و کسانی که آن را طراحی کرده اند قطعا خائن بوده و دلسوز نظام نیستند این در حالی است که ما باید با خرید تولیدات داخلی رقابت را در صنعت کشور ایجاد کنیم.

رحمانی: خودروسازان به علت وجود برخی نواقص از مردم عذرخواهی کنند

رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه جلسه با بیان اینکه باید خودروسازان در خصوص کیفیت خودروهای خود تدبیری بیاندیشند، گفت: باید از مردم به علت وجود برخی نواقص عذرخواهی کرده و در رفع موانع موجود کوشش کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: وضعیت قطعه سازان نگران کننده است لذا باید برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدتی برای آن شود که از جمله می توان به استمهال از بانک ها و تعیین تکلیف خودروهای فرسوده اشاره کرد.

حسینی صدر: کاهش 5 تا 10 درصدی خودروهای انبار شده باعث افزایش استقبال خرید مردم می شود

مؤید حسینی صدر، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در ادامه به بیان برخی راهکارها برای حل مشکلات قطعه سازان اشاره کرد و گفت: واردات خودرو یا باید به صورت عام باشد یا خودروسازان آن را تقبل کنند.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: دولت می تواند به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر، قیمت خودروهای انبار شده در شرکت های خودروسازی را 5 تا 10 درصد کاهش دهد تا مردم اقدام به خرید آن کنند.

وی ادامه داد: همچنین خودروسازان از مردم یک سال فرصت بخواهند تا کیفیت خودرو را بالا ببرند از طرفی باید دقت داشت اعتراضات کمپینی سیاسی نبوده و مردم صرفا به کیفیت خودرو انتقاد دارند.

یکه زارع: قطعه سازان در کشور ما در حال پیکار اقتصادی هستند

یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این جلسه با بیان اینکه وضعیت خودرو در اوایل حضور وزیر فعلی بسیار نامساعدتر بود، گفت: اشکالاتی که در حال حاضر در صنعت خودروسازی وجود دارد قابل حل است.

وی همچنین تصریح کرد: قطعه سازان در کشور ما در حال پیکار اقتصادی هستند که البته باید برای آینده خود نیز برنامه داشته باشند از طرفی باید بدانیم هرچه اکنون بکاریم در آینده درو خواهیم کرد لذا آنچه امروز از کیفیت خودرو شاهد هستیم چیزی است که در گذشته کاشته ایم.

نعمت زاده: تخصیص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی برای اعطای وام 15 میلیون تومانی خرید خودرو

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان آخرین سخنرانی جلسه، صنعت قطعه سازی را از خودروسازی جدا ندانست و گفت: اگر خودرو به کمیتی که اکنون تولید می شود، تولید نشود قطعه سازی در کشور رونق نمی گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیا از طریق علمی صنعت خود را اداره می کند، عنوان کرد: در همه جای دنیا اگر قطعه در انبار قطعه ساز یا خودروساز بماند مثل پول است و اعتبار دارد.

نعمت زاده در ادامه با بیان اینکه رونق خودروسازی در سه ماهه ابتدای امسال 18 تا 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، یادآور شد: هیچ کس ادعا ندارد که صنعت خودروسازی مشکل ندارد ولی این اشکال در این سه ماه رخ نداده است بلکه مربوط به گذشته است.

وزیر صنعت در ادامه تصریح کرد: رونق صنعت خودروسازی ما در شرایطی بود که روابط بانکی و اجازه حضور در عرصه صادرات را نداشتیم اما با این حال قطعه سازان و خودروسازان دست از تولید بر نداشتند.

وی همچنین اضافه کرد: پیش از این خودرسازان به قطعه سازی نیز مشغول بودند که به علت بی صرفه بودن آن، از هم جدا شدند و اکنون در تمام شهرستان ها قطعه سازانی داریم که بخشی از صنعت خودروسازی را تقبل کرده اند.

نعمت زاده در ادامه تأکید کرد: اگر مردم خودرو نخرند، خودروسازها تا چند ماه بیشتر زنده نخواهند ماند و اگر خودروسازان نباشند، قطعه سازان نیز از بین می روند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: برخی می گویند چرا از صندوق توسعه ملی به صنعت خودروسازی و قطعه سازی اختصاص نمی دهید در حالی که پیش از این بانک ها 130 هزار میلیارد به صنعت دادند و صنایعی را که صادرات داشتند و ارزش افزوده بیشتری به خود اختصاص می دادند را در اولویت قرار دادیم اما بانک ها خود بر اساس اعتمادی که به صنایع دارند تصمیم می گیرند اما هزار و 500 میلیارد تومانی که قول آن را داده بودیم را برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی خواهیم گرفت.

وی در خصوص اعتبار ارزی خاطرنشان کرد: به صنایع می گویند برای وام زیر 2 میلیون تومان به بانک ها مراجعه کنید اما بانک ها این وام را نمی دهند که این نیز خود مشکل ایجاد می کند.

نعمت زاده در خصوص کیفیت خودروهای داخلی اظهار کرد: استاندارد ملی 54 مورد برای خودروهاست که اگر یکی از این موارد نباشد، شماره گذاری نمی شوند و باید حتما استانداردهای محیط زیستی در آن رعایت شده باشد.

وزیر صنعت همچنین اضافه کرد: ایران خودرو توانست تا پایان سال 93 بیش از هزار میلیارد تومان از بدهی خود را کاهش دهد و این امر نیز با فروش سهام که از سوی وزارت صنعت اجبار شده بود صورت گرفت و سایپا نیز تا کنون توانسته است 700 میلیارد تومان از سهام خود را بفروشد که برای مابقی آن با صنایع  دفاع صحبت کردیم اما در شرایطی که بورس افت کرده است فروش سهام با سختی روبرو شده است.

وی در ادامه برهه کنونی را جنگ اقتصادی دانست و گفت: به برخی خبرنگاران پول می دهند تا کمپینی را هدایت کنند لذا شرایط کنونی خودروساز و قطعه ساز را در جنگ قرار می دهد که برای حضور در این جنگ باید حضور شبانه روزی داشته باشند از طرفی باید توجه کرد تولید هرچه انبوه تر باشد کیفیت نیز بالاتر می رود.

نعمت زاده در ادامه به 350 میلیارد تومان طلب خودرسازان از محل خودروهای اسقاطی اشاره کرد و گفت: این پول در خزانه است که شریعتمداری فردا نحوه پرداخت آن را اعلام می کند.

وزیر صنعت همچنین در ادامه از تخصیص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی برای اعطای وام 15 میلیون تومانی خودرو به مردم خبر داد و گفت: از این طریق مردم می توانند با شرایط بهتری خودرو خریداری کنند همچنین باید خودرو از قیمت گذاری دولتی خارج شود چرا که سرمایه گذار در جایی که اختیاری برای قیمت گذاری نداشته باشد سرمایه گذاری نمی کند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه خصوصی سازی باید مشروط باشد، عنوان کرد: خصوصی سازی باید به قطعه سازان به صورت مشروط باشد و شروط آن تعیین شود از جمله آنکه کارگران بیکار نشوند همچنین باید با بانک مرکزی جهت استمهال وام قطعه سازان هماهنگی صورت گیرد و وام 500 میلیون تومانی به قطعه سازان با ضمانت خودروسازان برای تهیه مواد اولیه اعطا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطرنشان کرد: استمهال بیمه های تأمین اجتماعی خودورسازان و قطعه سازان نیز برای یک سال استمهال خواهد شد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219