۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

عمده ترین ریسک سیستماتیک؛ نرخ بهره بانکی

عمده ترین ریسک سیستماتیک؛ نرخ بهره بانکی
کد: 3073   تاریخ انتشار :۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱

به گزارش TSEpress  و به نقل از سنا، یک کارشناس بازار سرمایه در مورد گزارش شرکت ها گفت: در هفت روز آینده تمام شرکت ها گزارشات خود را اعلام کنند و سرمایه گذاران می توانند با شفافیت بیشتری نسبت به اتخاذ تصمیم اقدام کنند .

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در مورد تحولات اخیر بازار اظهار داشت: اتفاق خوبی که افتاده این است که از میزان کاهش قیمت سهام شرکت ها و انتظار افت قیمت سهام به شدت کاسته شده و امیدواریم که این بهبود شرایط، با توجه به وضعیت کلان اقتصادی کشور ادامه داشته باشد.

وی در ادامه بیان داشت: امیدواریم روزهای آغازین 94 را با امیدهای بهتری سپری کنیم به ویژه این که این روزها از نظر بین المللی هم اخبار بسیار امیدوار کننده ای شنیده می شود و طبیعتا منجر به بهبود وضعیت انتظاری در بازار خواهد شد.

اسلامی بیدگلی در ادامه افزود: باید در این هفته های پایانی صبر بیشتری به خرج داد به این دلیل که اکثر شرکت ها بودجه های حسابرسی شده 9 ماه و یا حسابرسی نشده، اطلاعات واقعی 9 ماهه و همچنین بودجه سال 94 را اعلام می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص صنایع موجود در بازار سرمایه گفت: برخی صنایع دچار کاهش پیش بینی سود شرکت یا همان EPS سال 94 با توجه به افت قیمت های جهانی شدند و برخی EPS های سال های گذشته را تکرار کردند.

وی در باره گزارش شرکت ها اشاره داشت: این هم یکی از مولفه هایی است که باید مد نظر قرار دهیم به نظر میرسد که در هفت روز آینده تمام شرکت ها گزارشات خود را اعلام کنند و سرمایه گذاران می توانند با شفافیت بیشتری نسبت به اتخاذ تصمیم اقدام کنند .

اسلامی بیدگلی در خصوص حجم مبنا و تأثیر آن در بازار سرمایه اذعان داشت: راجع به تغییر مکانیزم های معاملاتی به ویژه کاهش حجم مبنا باید گفت با توجه به اینکه حجم بازار اندک است قضاوت در مورد تاثیر مثبت این اتفاق زود است اما آنچیزی که می شود اعلام کرد این است که این اتفاق به افزایش قدرت نقدشوندگی در بازار در روزهایی که بازار شاهد رونق قابل توجه مثل سال گذشته است کمک می کند و می توان تاثیر مثبت این اتفاق را ملاحظه کرد.

وی در ادامه در مورد بودجه 94 دولت و تأثیر آن در صنایع مختلف بازار سرمایه افزود: بحث های بودجه باید با مطالعه بیشتری بررسی شود ولی با توجه به چیزی که اعلام شده نظیر قیمت گاز و نهاده ها به نظر می رسد که این قیمت ها در محاسبات سرمایه گذاران دیده شده و تغییر با اهمیتی که منجر به کاهش یا افزایش سودآوری بنگاه ها شود، موجود نیست.

اسلامی بیدگلی در خصوص نرخ سود بانکی اظهار داشت: بزرگترین چالش بازار سرمایه همچنان این است که یک فرصت سرمایه گذاری در بازار پول وجود دارد که با دوره بازگشت سرمایه کمتر از 4 وجود دارد .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: متوسط P/D بازار سرمایه باEPS های اعلامی و آنچه از بازار سرمایه 94 انتظار می رود دوره بازگشت سرمایه 7 است که متوسط  P/Eبورس 5.5 است که اگر نسبت تقسیم سود هم 79 درصد بگیریم P/D بازار سرمایه 7 و 8 واحد می شود و تقریبا P/D بازار پول کمتر از 4 است که کماکان یکی از تهدیدهایی است که منجر به کاهش حجم معاملات در بورس می شود .

وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بهبود شرایط بازار اعلام داشت:  عمده ریسک های مترتب در بازار سرمایه سیستماتیک است اما در این بین، مدیران در حال اصلاح روندهای معاملاتی هستند که امیدوارم به روند بازار کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک های سیستماتیک بیان داشت: عمده ریسک سیستماتیک، نرخ بهره بانکی، تورم و قیمت جهانی نفت و محصولات اصلی است که دچار تغییرات چالش برانگیز و غیر قابل پیش بینی در بازار شده است. پیش بینی در این شرایط مشکل است اما امیدوارم بازار سرمایه روزهای بهتری را نسبت به سال 93 داشته باشد.

 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70