۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مجـامع بانکی‌ها در ابـهام (اینفوگرافی)

مجـامع بانکی‌ها در ابـهام (اینفوگرافی)
کد: 5989   تاریخ انتشار :۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۵

به گزارش TSEpress به نقل از تجارت فردا، گروه بانکی با ارزش 365 هزار میلیارد ریال (معادل 3/ 13 درصد از ارزش کل بازار) دومین گروه بزرگ بورسی محسوب می‌شود. افزایش بدهی‌های معوق بانکی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این گروه طی سال‌های اخیر بوده است که در سال گذشته، با اجرای سیاست‌های انضباطی توسط بانک مرکزی (در دولت جدید) اثر خود را در سودآوری برخی بانک‌ها منعکس کرد؛ به طوری که در پایان سال گذشته شاهد برخی تعدیل‌های منفی در سودآوری شرکت‌های این گروه بودیم. این موضوع تا جایی پیش رفته است که در ماه‌های اخیر برخی شائبه‌ها درباره برگزاری مجامع سالانه نمادهای گروه بانکی مطرح شده است.

اظهارات مزبور حاکی از آن است که بسیاری از بانک‌ها به علت بدهی‌های بالای خود به بانک مرکزی اجازه تقسیم سود در مجامع سالانه را ندارند و در نتیجه برگزاری مجامع این گروه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. با این حال، اداره نظارت بر ناشران بورسی عدم برگزاری مجمع را امری غیرقابل قبول و بدون پشتوانه منطقی می‌داند. همچنین، تجربه تاریخی نیز نشان می‌دهد مجامع گروه بانکی عموماً در ماه پایانی فصل مجامع (تیرماه) برگزار می‌شود که شائبه عدم برگزاری مجمع سالانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
از سوی دیگر، آنچه در خصوص گروه بانکی به شدت مورد توجه است، اثرپذیری آن از نتیجه مذاکرات هسته‌ای است. گرچه شاخص این گروه از ابتدای سال تاکنون حدود سه درصد افت را تجربه کرده است، اما تجربه بیانیه تفاهم لوزان نشان داد که در صورت رسیدن به توافق هسته‌ای، بانکی‌ها شانس نخست رونق خواهند بود. به طوری که سوئیفت بانکی و آزاد شدن دارایی‌های بلوکه‌شده به عنوان نخستین گام توافق نهایی می‌توانند مشکلات این گروه را مرتفع سازند.
image_fullsize_af3b1ff0-f484-4441-ab47-e8835bd59ca6_b69d670a-296c-4345-8701-69b16c4fcdfc_freesize-610x

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70