۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

مدیرعامل سابق بورس تهران:شرایط اقتصاد برای تک‌نرخی کردن ارز مناسب نیست

مدیرعامل سابق بورس تهران:شرایط اقتصاد برای تک‌نرخی کردن ارز مناسب نیست
کد: 17355   تاریخ انتشار :۱۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۱۱

 مدیرعامل سابق بورس تهران معتقد است: برای تک‌نرخی شدن ارز، به یکسری ابزارها نیاز داریم و تا آن ابزارها ایجاد نشوند، تک‌نرخی شدن به آسانی اتفاق نخواهد افتاد.
به گزارش TSEpress   علی رحمانی در گفت وگو با اقتصادنیوز درباره اجرای سیاست ارز تک نرخی و راه اندازی بازار آتی ارز اظهار کرد: شرایط فعلی اقتصاد کشور ایجاب نمی‌کند که برای چنین سیاستی هزینه‌ای گزاف پرداخت کنیم. مدیرعامل سابق بورس تهران تصرح کرد: ما اکنون ابزارهای کافی در این حوزه در اختیار نداریم. برای تک‌نرخی شدن ارز، به یکسری ابزارها نیاز داریم. تا آن ابزارها ایجاد نشوند، تک‌نرخی شدن به آسانی شکل نخواهد گرفت. به اعتقاد این استاد دانشگاه، حداقل در داخل باید ابزارهایی را فراهم کنیم که خرید فیزیکی ارز و نگهداری آن در خانه‌ها یا صندوق‌های امانات بانک‌ها متوقف شود، چون این روش باعث خروج ارز از صحنه اقتصادی کشور می‌شود. او یادآورشد: در سال 1386 در بورس اوراق بهادار تهران طرح تاسیس صندوق‌های ارز و طلا مطرح شد که دارایی این صندوق‌ها به ترتیب یک یا چند نوع ارز یا طلا در نظر گرفته شده بود. رحمانی معتقد است: اگر بورس یا بانک مرکزی مجوز یا اختیار تعریف ابزارهای نوین را به نهادهای مالی بدهد حجم زیادی ارز و طلا از خانه‌ها وارد جریان اقتصادی کشور می‌شود. این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید بتوانیم علاوه بر بازار بدهی‌های ریالی، بازار بدهی ارزی هم داشته باشیم. ابزارهای بدهی ارزی برای جذب سرمایه خارجی ضرورت دارد و به تنظیم بازار ارز هم کمک می‌کند. او تصریح کرد: حتی می‌توانیم وام‌های ارزی صندوق توسعه ملی را تبدیل به اوراق بهادار کرده و به خارجی‌ها بفروشیم. یا می‌توانیم صندوق ارزی داشته باشیم. صندوق ارزی به این مفهوم که یونیت‌هایی با ارزش مثلاً یک یورو بفروشیم. در این صورت همه می‌توانند نیازهای سرمایه‌گذاری در ارز را از کانال بازار سرمایه تامین کنند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: در این صورت سرمایه‌گذاری که علاقه به سرمایه‌گذاری در ارز دارد، می‌تواند این یونیت‌ها را به ریال بخرد.

ارز   تک نرخی   دکتر علی رحمانی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70