۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

معافیت های مالیاتی برای حمایت از تولید و اشتغال

معافیت های مالیاتی برای حمایت از تولید و اشتغال
کد: 25529   تاریخ انتشار :۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۰

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مدل مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در ایران اجرا می‌شود در ۱۵۰ کشور نیز در حال اجرا است، از ایجاد اصلاحاتی در این قانون خبر داد.

تقوی‌نژاد با اشاره به نظام جدید مالیاتی در دولت یازدهم عنوان کرد: در این دولت قرار شده است تا جای ممکن شرایط برای تولید فراهم شود و تمهیدات لازم در این زمینه به کار گرفته شود به گونه‌ای که اکنون در فعالیت‌های معدنی موضوع صفر مالیاتی مطرح می‌شود و معادنی که در مناطق کمتر برخوردار احداث شوند، از ۱۰ سال معافیت مالیاتی و اگر در سایر مناطق احداث شود، از ۵ سال معافیت در این زمینه برخوردار خواهند بود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به دیگر معافیت‌های موجود و تشویق در حوزه تولید و اشتغال عنوان کرد: بر اساس قوانین واحدهای تولیدی و خدماتی با نیروی کار بالای ۵۰ نفر اگر بتوانند به طور سالانه ۵۰ درصد به نیروی کار خود اضافه کنند، شامل یک سال معافیت مالیاتی خواهند شد.
وی همچنین با اشاره به معافیت‌های مطرح شده در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد: به ازای هر ۵ درصد مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در واحدهای تولیدی و خدماتی به میزان ۱۰ درصد معافیت مالیاتی برای صاحبان کسب و کار اعمال خواهد شد و همچنین اگر شرکت‌های خارجی با استفاده از ظرفیت‌های تولیدی در داخل محصولات خود را تولید کنند و حداقل ۲۰ درصد از محصولات تولید شده را صادر کنند پس از اتمام دوره معافیت صادراتی مشمول ۵۰ درصد تخفیف  در نرخ مالیاتی خواهند بود.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه شرکت‌های تعاونی تا ۲۵ درصد معافیت مالیاتی دارند، درباره موضوع تخفیفات مالیاتی در حوزه صادرات گفت: در بخش صادرات صد در صد از درآمد صادرات محصولات کشاورزی و خدمات معاف از مالیات و مواد خام نیز از ۲۰ درصد معافیت مالیاتی برخوردارند.
تقوی‌نژاد ادامه داد: در حالی که به دیگر تخفیفات و معافیت‌های مالیاتی برای تولید و صادرات اشاره می‌کرد، از معافیت ۲۰ ساله فعالیت‌های صنعتی در مناطق آزاد گفت و درباره شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان برای آنها تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده و همچنین ۱۰ سال معافیت مالیاتی نیز برای فعالیت ناشی از فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی وجود دارد که فعلا هم دولت لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرده است که در آن نرخ مالیات برای کسانی که در عرصه پژوهش و تحقیقات فعال هستند، به خصوص در بخش صنعت، اصلاح خواهد شد که در حاضر نیز کسانی که با واحدهای مربوطه در دانشگاه‌ها قرارداد ببندند، شامل نرخ جدول حقوق خواهند شد و با لایحه‌ای که قبلا به مجلس تقدیم شده و امیدواریم که در صحن علنی برگزار شود، این نرخ برای آنها ۵۰ درصد کاسته خواهد شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری را به مدت ۶ سال از پرداخت مالیات معاف دانسته است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: در شرایط جدید قانون مالیاتی در مواردی در قانون ارزش افزوده ابلاغ خواهد شد و مواردی همچون تسریع استعلامات مالیاتی و تقسیط بدهی‌ها در قانون پیش‌بینی شده است و مواردی همچون مالیات واردات ماشین‌آلات سرمایه‌ای و خطوط تولیدی در داخل و همچنین خطوط تولید دارو دیگر مواردی است که مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به دیگر موارد ذکر شده در لایحه پیشنهادی مجلس از تغییر جرایم مالیاتی تولیدات داخلی و به همان میزان افزایش جرایم مالیاتی کالاهای مشابه خارجی اشاره کرد.

معافیت مالیاتی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70