۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 16 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نرخ تورم در بریتانیا به زیر صفر رسید

نرخ تورم در بریتانیا به زیر صفر رسید
کد: 5106   تاریخ انتشار :۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

برای اولین‌بار در بیش از نیم قرن گذشته، یکی از شاخص های اصلی تورم در بریتانیا به زیر صفر رسیده است. این نرخ در آوریل (ماه گذشته میلادی) یک دهم درصد زیر صفر بوده است.

  به گزارش TSEpress    برای نخستین بار از سال ۱۹۶۰ میلادی که شاخص تورمی "قیمت مصرف‌کننده" (CPI) ثبت شده، این شاخص به زیر صفر کشیده شده است. علت‌های اصلی این کاهش نرخ تورم، کاهش هزینه سفرهای هوایی و دریایی بوده است. مارک کارنی، رئیس کل بانک مرکزی بریتانیا، گفته است که انتظار دارد تورم در چند ماه آینده همچنان خیلی پایین بماند و با نزدیک‌شدن به پایان سال، باز افزایش پیدا کند و به دو درصد نزدیک شود. آخرین آمارها نشان می‌دهد هزینه رفت‌وآمد، ۲.۸ درصد کمتر از زمان مشابه در سال گذشته بوده است و غذا هم ۳ درصد ارزان‌تر شده است. جورج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا می گوید این تورم وارونه را نباید با "فروکش قیمت مخرب" اشتباه گرفت. او گفته است کاهش هزینه زندگی که برآمده از کاهش قیمت نفت در پاییز گذشته است، برای خانواده‌های بریتانیایی خوب است. آخرین آمارها از تورم نشان می‌دهد سبد کالا و غذا و خدمات که در آوریل سال گذشته ۱۰۰ پوند قیمت داشت، در آوریل امسال ۹۹.۹۰ پوند بوده است. ایان استوارت، اقتصاددان ارشد در شرکت مشاوره دلویت، می‌گوید به نظر می‌رسد این کاهش تورم، "کوتاه‌مدت و در عین حال مفید برای رشد اقتصادی" باشد. به گفته او "قیمت‌های رو به کاهش، قدرت خرید مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند نرخ بهره، پایین نگه داشته شود." در همین حال آنتونی روبن، مدیر بخش آمار در بی‌بی‌سی، می‌نویسد که شاید این تورم منفی، کلا حاصل از یک تغییر فنی بوده باشد؛ به این خاطر که شاخص "قیمت مصرف‌کننده" بر اساس قیمت‌های ثبت‌شده در میانه ماه حساب می‌شود و در سال گذشته، بر خلاف امسال، عید پاک در همان روزهای میانی ماه بود و به‌طور طبیعی باعث شد هزینه رفت‌وآمد بالاتر باشد و شاخص سال گذشته را بالا ببرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70