۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نظام بانکی به کمک بازار سرمایه می آید

نظام بانکی به کمک بازار سرمایه می آید
کد: 1456   تاریخ انتشار :۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۴

  • رئیس کل بانک مرکزی از اقدام نظام بانکی کشور برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: آثار این حمایتها در آینده نزدیک در بازار سرمایه مشخص و مشهود می شود.
  • به گزارش TSEpress   به نقل از  شانا، ولی الله سیف در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا بانک مرکزی برنامه ای برای کمک به بازار سرمایه دارد یا خیر و این که بازار مالی که متشکل از بازار سرمایه و پول است از یکدیگر تاثیر می پذیرند یا خیر، اظهار کرد: نظام بانکی کشور علاقمند است که بازار سرمایه جایگاه مهمتری را در تامین مالی اقتصاد برعهده گیرد.رییس کل بانک مرکزی با تاکید براین که در گذشته این تصور به غلط وجود داشت که بین این دو بازار رقابت وجود دارد و نظام بانکی علاقه مند به رشد بازار سرمایه نیست، تصریح کرد: این تصور کاملا غلط است و تقسیم کار روشن و شفاف بین این دو بازار وجود دارد به نحوی که تامین مالی بلندمدت و شرکتهای بزرگ در بازاری متعادل به عهده بازار سرمایه است. وی ادامه داد: بازار پول و نظام بانکی نیز عهده دار تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و رفع نیازهای کوتاه مدت شرکتهای کوچک است. رییس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم اقدامهای اولیه مناسبی در بازار سرمایه کشور شکل گرفته و افزون بر ایجاد نهادهای مناسب، ابزارهای اسلامی مطلوبی نیز ایجاد شده، بنابراین زمینه های رشد بازار سرمایه فراهم شده است. وی اظهار کرد: اقتصاد ایران نیاز به افزایش کارایی در تامین مالی فعالیتهای مثبت اقتصادی دارد بنابراین هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه باید به صورت برنامه ریزی شده و منسجم در کنار هم فعالیت کنند. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در شرایط فعلی براساس هدف خروج غیرتورمی از رکود به جای اتخاذ سیاست انبساطی و با پرهیز از سیاستهای انقباضی روش اعمال سیاست انضباطی را در بانکها اعمال کرده ایم و اولویت اول را در نظام بانکی تخصیص حداکثر تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داده ایم. وی ادامه داد: آثار مثبت این اقدام در بازار سرمایه خود را نشان می دهد چرا که شرکتهایی وجود دارند که با وجود خط تولید آماده و نیروی انسانی کافی اما به دلیل کمبود سرمایه در گردش نمی توانند تولید داشته باشند. رییس کل بانک مرکزی افزود: سو گیری نظام بانکی در تعیین اولویت اول برای سرمایه در گردش باعث می شود این شرکتهای تولیدی فعال شوند و لذا توقعات سهامداران این شرکتها در ارتباط با سود مناسب در پایان سال را تامین کنند و این اقدام مثبت و موثری است که می تواند باعث قوام گرفتن بازار سرمایه شود. وی تاکید کرد: البته بانکها می توانند به صورت مستقیم برای خرید سهم هم در بازار حضور یابند اما محدودیتهایی در این رابطه برای نظام بانکی کشور وجود دارد و آن نیز حد نصابهای مقرر متناسب با سرمایه پایه بانک ها است. سیف اظهار کرد: حضور بانکها با روش مستقیم می تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، هرچند بانکها اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70