۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 23 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نمایندگان شرکت های سیمان فرانسوی و سوئیسی برای مذاکره به ایران آمدند

نمایندگان شرکت های سیمان فرانسوی و سوئیسی برای مذاکره به ایران آمدند
کد: 16092   تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۰۹

نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور و مدیرعامل بزرگ ترین شرکت تولید کننده سیمان در کشور یعنی فارس خوزستان معتقد است با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم ها باید در آینده ای نچندان دور شاهد رشد حوزه سیمان در کشور و ورود سرمایه گذاران خارجی به این حوزه صنعتی باشیم، مرتضی لطفی در گفت و گو با سیات اتاق تهران از مذاکراتی که در هفته های گذشته با شرکت های خارجی داشته است می گوید و ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه سیمان.

به گزارش TSEpress  به نقل ازصدای اقتصاد  باتوجه به فضای مناسبی که بعد از شروع اجرای برجام در هفته های گذشته شکل گرفته است، شما فکر می کنید صنعت سیمان از چه فرصت هایی می تواند برخوردار شود؟

تدبیر و تلاش هیات دیپلماسی کشور الحمد الله به سرانجام رسید و برجام عملیاتی و تحریم ها برداشته شد و طبیعی است که باتوجه به این که در یک دهه گذشته تحریم های ظالمانه امکان مراودات بین المللی وجود نداشت و حالا با رفع تحریم ها این موانع کنار رفته است و این می تواند امکانات مناسب و فرصت های جدید بسیاری را ایجاد کند.

در صنعت سیمان چه فضاهایی شکل خواهد گرفت؟

در صنعت سیمان پیش از این که با تحریم مواجه شویم شرکت هایی از فرانسه و سوییس که به عنوان پیشرانان این صنعت در جهان شناخته می شوند ابراز تمایل کرده بودند که در حوزه مالکیت، سرمایه گذاری و تجارت مراوداتی را با ما داشته باشند حتی با شرکت بین المللی لافارژ که بزرگ ترین تولید کننده و صادر کننده سیمان و بتن هست تفاهم نامه ای را هم 5،6 سال پیش امضا کردیم که تحریم ها مانع اجرای آن شد و حالا باتوجه به رفع تحریم ها ابراز تمایل هایی از سوی شرکت های مختلف شده است. توجه داشته باشید ما درسال های گذشته ظرفیت های خوب و کافی در کشور ایجاد کرده ایم که امکان سرمایه گذاری در آن ها وجود دارد. الان توجه ویژه شرکت های بزرگ تولیدکننده سیمان در جهان به بازار مصرف کشورهای همسایه ایران است که در سال های گذشته درگیر جنگ بوده اند و الان در دوران بازسازی و توسعه و عمران هستند و نیاز به سیمان و... دارند و طبیعتا این شرکت ها برای این که بازار این کشورها را در اختیار داشته باشند با شرکت های ایرانی مشارکت خواهند داشت و برای سرمایه گذاری ورود پیدا خواهند کرد.

آیا مذاکراتی صورت گرفته است؟ شاهد بودیم که در زمینه های مختلف با شرکت های خارجی قرار دادهایی در هفته های گذشته امضا شده است، در حوزه سیمان قراردادی منعقد نشده؟

با دو شرکت لافارژ و هلسیم مذاکراتی در 20 روز گذشته و بعد از اجرایی شدن برجام صورت گرفته است، نمایندگان این شرکت ها به ایران آمدند، انجمن کارفرمایان صنعت سیمان به این موضوع ورود پیدا کرده است و امیدواریم این مذاکرات به نتایج نهایی برسد. آن ها به ایران آماده بودند که مذاکرات گذشته خود را ادامه بدهند و تمایل بسیاری برای حضور در صنعت سیمان کشور دارند. علاوه براین خودما در سیمان فارس خوزستان نیز در کشور گرجستان به دنبال راه اندازی یک واحد 1500 تنی هستیم و در کشور عراق هم یک آسیاب ایجاد خواهیم کرد. در دو روز گذشته با وزیر صنایع قزاقستان هم مذاکراتی داشته ایم که در این کشور هم ورود پیدا کنیم. به صورت کلی من فضای کنونی را فضای بسیار مناسبی می بینم و امید بسیاری به رشد صنعت سیمان در دوره اجرای برجام دارم. ما در کشور ظرفیت های بسیار مناسبی در حوزه معادن سیمان، صادرات، نیروهای متخصص و... داریم.

برای سرمایه گذاری در راه اندازی واحدهای سیمان در کشور اگر شرکت های خارجی بخواهند ورود پیدا کنند، چقدر سرمایه لازم است؟

الان راه اندازی یک واحد یک میلیون تنی 140 میلیون دلار سرمایه لازم دارد ولی من فکر کنم اگر شرکت های خارجی الان بخواهند ورود پیدا کنند در واحدهای موجود شراکت خواهند کرد که معمولا بیش از 20 تا 30 درصد نخواهد بود.

بورس   سیمان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70