۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 19 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

نوبت بازی قطعه‌سازان رسید

نوبت بازی قطعه‌سازان رسید
کد: 27349   تاریخ انتشار :۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۱۰

صنعت قطعه سازی ایران این روزها علاوه بر قراردادهای منعقد شده، چشم انتظار قراردادهای خودرویی دیگری با شرکای خارجی است تا شاید فرصت افزایش تولید و کیفیت نصیبش شود. اما آیا کیفیت تولید قطعات در صنعت خودروسازی، فرصت خودنمایی را برای صنعت قطعه سازی فراهم می‌کند؟

به گزارش TSEpress  از زمانی که شرکت‌های خودروسازی پژو و رنو قراداد همکاری با ایران را منعقد کردند، مقرر شد تا قطعه سازان نیز سهم حدود ۴۰ درصدی در تولید قطعات این خودروها داشته باشند. با این حال در جریان این قراردادها، حضور قطعه سازان داخلی در جای جای بندهای قرارداد ایران با پژو و رنو در نظر گرفته شد. البته در ابتدا و در اردیبهشت ماه واکنش هایی از سوی انجمن قطعه سازان صورت گرفت، اما پس از آن مقرر شد تا قطعه سازان نیز نقش تعیین کننده ای در تولید خودروهای مشترک داشته باشند.
حال با گذشت مدت ها از انعقاد این قرادادها و تاکید حضور قطعه سازان در این میان، گفته می شود قطعه سازان نقش پررنگ تری در تولید خودروهای مشترک خواهند داشت. دراین باره نیز محمدرضا نجفی منش- عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران به خبرنگار خودروکار، می‌گوید: « مقرر شده است، سهم قطعه سازان داخلی در رابطه با تولید خودروهای مشترک در قراردادها با رنو و پژو، ۴۰درصد باشد». به گفته او، هر یک از خودروسازانی که وارد کشور می شوند و قرارداد همکاری منعقد می کنند، باید تنها ۶۰درصد از تولید قطعات را خود انجام دهند و مابقی به دست قطعه سازان داخلی باشد.
نجفی منش در پاسخ به اینکه چرا در آخرین گزارش های سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه سازان ایرانی با انتقادهایی مواجه شده اند و برخی مسئولان این سازمان از نبود کیفیت در خودروسازی گلایه دارند، اظهار کرد: در حال حاضر، قطعاتی که مورد نیاز خودروسازان است با کیفیت مطلوب آن ها تامین می شود. چرا که اگر اینگونه نباشد، خودروساز، قطعه را تحویل نمی گیرد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو افزود: از طرفی دیگر هر قطعه ساخته شده، موارد استاندارد و خاص کارخانه خود را دارد که تولید با کیفیت آن، سرسختانه پیگیری می شود. چرا که تولید عین به عین قطعه مشابه خارجی، الزامی است و اگر اینگونه نباشد قطعه قابل تحویل نیست.
او با بیان اینکه موارد رعایت شده استاندارد برای هر قطعه با استاندارد موردی خودرو که باید ۸۵ مورد رعایت شود، متفاوت است، اظهار کرد: ممکن است برای یک قطعه رعایت ۲۵ مورد و برای قطعه ای دیگر موارد بیش از این در نظر گرفته باشد که تحت نظارت سازمان استاندارد است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو با اشاره به حضور شرکت های خارجی و مشارکت قطعه سازان در این قراردادها تاکید کرد: در جریان قرادادهای خودروسازی خارجی، مقرر شد قطعه سازان نیز حضور حداقل ۴۰درصدی در تولید قطعات را برعهده داشته باشند.
به گزارش خودروکار، پیش از این، فرهاد به نیا- عضو انجمن قطعه سازان به خودروکار گفته بود که در حال حاضر تنها قرارداد موجود با خودروسازان خارجی، قرار داد رنو و پژو است. همچنین باید محاسبه کرد که آیا  قطعه سازان از پس هزینه ها و مطالبات پرداختی به خوردسازان بر می آیند یا خیر و پس از آن نسبت به توان تولید قطعه از سوی قطعه سازان داخلی تصمیم گیری و سرمایه گذاری شود.
او در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد نسبت به کیفیت خودروهای داخلی و قطعات گلایه دارد، اظهار کرد: پیش زمینه کیفیت، وجود سرمایه ریالی در این صنعت است. به گونه ای که نه تنها خودروسازان، بلکه قطعه سازان هم اسیر قیمت گذاری های شورای رقابت هستند.

قطعه‌سازان   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70