۵ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 24 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

وابستگی بودجه ٩٤ به درآمدهای نفتی ٢٥ درصد است

وابستگی بودجه ٩٤ به درآمدهای نفتی ٢٥ درصد است
کد: 3542   تاریخ انتشار :۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۴۴

  • در ٣ سال گذشته وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و گازی حدود ٥٠ درصد بود که خوشبختانه در لایحه بودجه ٩٤ این مقدار به ٢٥درصد رسید.
  • به گزارش TSEpress به نقل ازشانا، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز ( دوشنبه ٢٥ اسفندماه) گفت:به تازگی سه قانون مهم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

    علی لاریجانی افزود: این قوانین شامل قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است، البته این قانون بخش مهمی از وضع بودجه در سال آینده را مشخص می کند. از طرفی مجلس در چند وقت اخیر قانون خروج از رکود را به تصویب رساند و در نشست علنی امروز مجلس نیز با توجه به نظرات شورای نگهبان تعیین تکلیف شد.

    لاریجانی ادامه داد: یکی دیگر از قوانین مهم مجلس قانون بودجه سال ٩٤ بود که خوشبختانه امروز شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کرد و تا ساعات آینده این لایحه به دولت ارسال می شود.

    رئیس مجلس با اشاره به کاهش وابستگی لایحه بودجه به درآمدهای نفتی گفت: در ٣ سال گذشته وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و گازی حدود ٥٠ درصد بود که خوشبختانه در لایحه بودجه ٩٤ این مقدار به ٢٥درصد رسید. از این رو این اقدامات و رویکرد در بودجه نویسی دارای اهمیت بسیاری است و همواره ما امیدواریم که درآمدهای نفتی به بودجه متصل نباشد و این منابع اعتباری صرف سرمایه گذاری شود زیرا وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی یک نوع بیماری است.

     وی ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به نوسانهای نفتی در چند سال اخیر دولت در لایحه ارائه شده قیمت نفت را حدود ٥٠ دلار در نظر گرفته بود از این رو مجلس در این رابطه دو سقف را در نظر گرفت، یکی از آن، قیمت ٤٠ دلاری برای نفت بود و اگر در ٦ ماهه دوم سال قیمت نفت بالا رفت منابع مازاد که حدود ١٦ تا ١٧ هزار میلیارد تومان خواهد بود برای بخش عمران صرف می شود.

     رئیس مجلس با اعلام این‌که حداقل سقف اعتبارات در بخش عمران لایحه بودجه ٩٤ حدود ٣٠ هزار میلیارد تومان است افزود: در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی کشور حدود ٢ درصد، رشد سرمایه گذاری حدود ٤ درصد و تورم حدود ١٤ درصد در نظر گرفته شده است.

    لاریجانی افزود: در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، در لایحه بودجه سال ٩٤ برخی موارد را برای دولت مشخص کردیم تا در صورت اجرای این قانون بخش تولید لطمه نخورد، از این رو حدود ٥ هزار میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف سوخت در نظر گرفته شد همچنین حدود یکهزار و ٣٠٠ میلیارد تومان برای سود تسهیلات به مسکن زوجهای جوان و مسکن مهر اختصاص داده می‌شود، حدود ١٣٠ میلیارد تومان هم برای اجرای طرحهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نظر گرفته شده است.

    وی با اشاره به رویکرد جدید مجلس برای اجرای طرحهای عمرانی گفت: یکی از خسارتهای کشور وجود پروژه‌های نیمه تمام زیاد است، از این رو در بودجه سال ٩٤  بانکها را مجاز کردیم که معادل حدود ١٠ هزار میلیارد تومان از پروژه‌های عمرانی را اجرایی و آن را در نهایت جزو افزایش سرمایه خود محسوب کنند همچنین معادل ٢ درصد از بودجه عمومی دولت را برای افزایش سرمایه بانکها در نظر گرفتیم. از طرفی سقف فاینانس علاوه بر اعتبارات گذشته حدود ٣٥ میلیارد دلار تعیین شد، حدود ٧ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حوزه شهرداریها به ویژه اجرای پروژه‌های مترو نیز اختصاص داده شده است.

    لاریجانی با اشاره به اختصاص اعتباری حدود ١٠ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های نفت و گاز تصریح کرد:  حدود ٥٠٠ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی و ١,٢ میلیارد دلار برای حمایت از بنیه دفاع و حدود ٣٠٠ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای حمایت از موسسات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

     رئیس مجلس ادامه داد: همچنین حدود ٢٠٠ میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات و حدود ١٠٠ میلیون دلار برای صندوق توسعه صنایع الکترونیک در نظر گرفته شده است.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219