۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پتانسیل 38 هزار میلیارد ریالی صندوق های سرمایه گذاری برای تزریق نقدینگی به بورس؛ سازمان بورس وارد عمل شود

پتانسیل 38 هزار میلیارد ریالی صندوق های سرمایه گذاری برای تزریق نقدینگی به بورس؛ سازمان بورس وارد عمل شود
کد: 19392   تاریخ انتشار :۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۳۰

این روزها حجم سرمایه قابل توجهی در این نهادهای مالی در رفت و آمد است و چنانچه مدیریتی هدفمند را نسبت به منابع موجود در آنها به کار گیریم، به طور قطع شاهد رونق در معاملات بورس خواهیم بود.

    به گزارش  TSEpress  و به نقل از بورس نیوز، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت توان تزریق چه میزان نقدینگی را به بورس دارند؟ آیا این حجم از سرمایه ها می تواند تحرکی جدید را در بازار سرمایه ایجاد کرده و موجب رونق و شادابی در معاملات بازار شود؟

 این قبیل سوالات در حالی همواره در بورس مطرح بوده که این روزها حجم سرمایه قابل توجهی در این نهادهای مالی در رفت و آمد است و چنانچه مدیریتی هدفمند را نسبت به منابع موجود در آنها به کار گیریم، به طور قطع شاهد رونق در معاملات بورس خواهیم بود.

از همین رو نگاهی ریزبینانه تر می اندازیم به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت تا پتانسیل این نهادهای مالی را در تزریق نقدینگی به بازار سهام برآورد کنیم.

نهادهای مالی تقریباً حدود 97 درصد از کل ارزش صندوق های سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس را تشکیل می دهند و ارزشی بیش از 775 هزار میلیارد ریال را دارا می باشند.

البته در خصوص این گروه از صندوق های سرمایه گذاری بایستی به ترکیب آنها نیز توجه داشت؛ چرا که نسبتی در حدود سه پنجم یا معادل 60 درصد از ارزش این صندوق ها مربوط به صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بوده که مجوز خرید و فروش سهام را طبق یک سقف تعیین شده دارند و مابقی آن یعنی کمتر از 40 درصد به صندوق های سرمایه گذاری تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص دارد که بر اساس امیدنامه، مجاز به سرمایه گذاری در سهام نیستند.

بدین ترتیب تنها 21 صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در بازار سرمایه فعال هستند که مجاز به معامله سهام بوده و ارزشی نزدیک به 500 هزار میلیارد ریال دارند.

با این اوصاف و با توجه به این که بر اساس امیدنامه صندوق های سرمای گذاری با درآمد ثابت، آنها اکثراً مجاز هستند حداکثر 10 درصد از کل دارایی های خود را به بازار سرمایه و خرید سهام اختصاص دهند، سرمایه ای در حدود 5 هزار میلیارد ریال می تواند از سوی صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت به سمت بورس روانه شود تا حداکثر مبلغ تعیین شده برای رسیدن به سقف مجاز در امیدنامه آنها رعایت گردد.

حال آنکه طبق آمارهای موجود، در حال حاضر تنها رقمی نزدیک به 2.5 درصد از کل دارایی های این صندوق ها در بازار سرمایه و بورس سرمایه گذاری شده است.

این در حالی است که تا رسیدن به سقف 10 درصدی برای رعایت حداکثر مبلغ مجاز آنها برای ورود به بورس، حدود 7.5 درصد یعنی سرمایه ای نزدیک به 38 هزار میلیارد ریال نقدینگی دیگر پتانسیل ورود به بورس را از سوی این نهادهای مالی دارد.

نقدینگی قابل توجهی که می تواند با مدیریت بهینه مدیران صندوق ها و تمایل آنها برای ایجاد رونق و شادابی جدید در بازار سهام به سمت بورس روانه شود. چرا که این روزها ارزش معاملات روزانه بورس اندکی بیش از دو هزار میلیارد ریال است و ورود تدریجی مبلغ مذکور توسط این صندوق ها، می تواند جنب و جوش جدیدی را به بورس اعمال کند.

اما در شرایط کنونی هیچ صندوقی به این سقف نزدیک نشده و تنها سه صندوق گنجینه آرمان شهر، بانک ایران زمین و با درآمد ثابت کوثر یکم هر سه رقمی نزدیک به پنج درصد از کل دارایی هایشان را به سرمایه گذاری در سهام اختصاص داده اند و مابقی صندوق ها همگی کمتر از 1.5 درصد از کل ارزش دارایی های خود را مطابق با حداکثر محدودیت مجاز در سهام و حق تقدم های قابل معامله در بورس و فرابورس سرمایه گذاری کرده اند و مابقی منابع آنها در قالب وجوه نقد و سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری شده است. حال آنکه تغییر نگرش مدیران و پرتفوی گردانان این 21 صندوق می تواند با جریان انداختن این منابع به سمت بورس پتانسیل جدیدی را در بازار ایجاد کنند.

از همین رو نکته قابل تأمل نقش سازمان بورس در تغییر امیدنامه این گروه از صندوق های سرمایه گذاری و اعمال حداقل محدودیت سرمایه گذاری در انواع اوراق بهادار و نیز سایر دارایی ها می باشد تا بر اساس آن صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت نتوانند با تخطی از قانون و ریسک گریزی، اقدام به نقد نگه داشتن بی ثمر دارایی های خود برای یک بازه زمانی طولانی کنند. چرا که این ریسک گریزی و حضور در حاشیه امن میزان بازدهی بدون ریسک سایر اوراق با درآمد ثابت وجوه نقد، خود می تواند موجب افزایش تخطی مدیران صندوق ها گردد و امکان استفاده از این پتانسیل های موجود را از بین ببرد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70