۸ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 27 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

پیام ابطال اوراق مسکن برای بازار

پیام ابطال اوراق مسکن برای بازار
کد: 4203   تاریخ انتشار :۳۰ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۸

در حالی که از نظر مقامات دولتی رکود بازار مسکن باعث شده تا بخش قابل توجهی اوراق مسکن روی دست خریداران بماند و حتی رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس درباره خرید این اوراق هشدار داده است اما برخی کارشناسان این موضوع را تایید نمی‌کنند.

به گزارش TSEpress   به نقل از اقتصاد آنلاین چند روز پیش علیرضا توکلی ، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس نسبت به خرید اوراق مسکن هشدار داده و گفته است: با توجه به فضای رکودی بازار مسکن و پروسه نسبتا طولانی خرید آپارتمان در چنین فضایی، لازم است حین خرید اوراق تسهیلات مسکن، تاریخ مصرف و زمان انقضای قید شده روی اوراق مورد توجه خریداران قرار بگیرد؛ در غیر این صورت ابطال اوراق پیش از تبدیل آن به تسهیلات بانکی باعث ضرر مالی خریداران اوراق خواهد شد.
داستان از آنجا آغاز شد که از اواسط شهریورماه سال گذشته ابطال اوراق مسکن آغاز و اعلام شد که در این مدت حدود 80 تا 100میلیارد تومان از اوراق مسکن ابطال شده است و پیش از این نیز ماهانه 20تا 30میلیارد تومان از این اوراق ابطال شده‌اند.
اما یک کارشناس اقتصاد مسکن بر این باور است که الزاما ابطال اوراق مسکن به رکود مسکن برنمی‌گردد و در مقابل نیز این ابطال‌ها باعث رونق یا رکود بازار نمی‎شود.
سلمان خادم المله با اشاره به ابطال حدود 100میلیارد تومان اوراق مسکن از نیمه دوم سال گذشته گفت که ابطال شدن یا نشدن این اوراق به رکود مسکن مربوط نیست بلکه باید خریداران پیش از خرید برای زمان سررسید آگاه شوند .چرا که این افراد سرمایه‌دار نیستند یا برای کسب سود این اوراق را خریداری نکرده‌اند، بلکه بر اساس نیاز و دریافت تسهیلات به خرید اوراق مسکن روی آورده‌اند و بنابراین متولیان باید این خریداران را از زمان سر رسید آگاه کنند.
به گفته وی، در موارد دیگر ممکن است دو طرف معامله به توفق نظر نرسیده باشند و منجر به سررسید اوراق شده باشد و بی‌توجهی خریداران بخش قابل توجهی از میزان ابطال‌ها را شامل می‎شود. به گزارش اقتصادی نیوز، این کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد:ابطال اوراق به این معنی نیست که بر فرض در ادامه رکود بازار بوده یا بر آن تاثیری داشته است، بلکه باید پیش از همه خریداران از مدت زمان سر رسید اوراق خریداری شده اطلاع یابند.
وی با اشاره به اینکه ابطال این اوراق بیشتر می‌تواند بازار خرید و فروش اوراق را تحت تاثیر خود قرار دهد افزود:تنها بخش معاملات اوراق است که تحت تاثیر قرار می‌گرد که این کار نیز بر عهده فرابورس است . ‎
به گفته خادم‌المله، هر چه به زمان سررسید اوراق نزدیک می‌شود قیمت اوراق کمتر می‌شود و باید تلاش بیشتری برای به سرانجام رسیدن معاملات انجام شود.
وی تاکید کرد:لزوما نه رکود بازار بر ابطال اثر می‌گذارد و نه ابطال اوراق مسکن بر رکود و رونق بازار تاثیر گذار است.
در این میان گفته شده است که تنها در آذر ماه امسال معادل 92 میلیارد تومان از اوراق تسهیلات خرید مسکن به دلیل فرارسیدن زمان سررسید و استفاده نشدن از آنها برای دریافت وام، باطل شده است. به گفته رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ، مردم باید نسبت به مدت زمان تعیین شده برای مصرف این اوراق دقت کافی داشته باشند و تنها زمانی که مطمئن هستند آپارتمان مورد نظر خود را انتخاب کردند می‌توانند برای دریافت وام به بانک عامل مراجعه و نسبت به خرید اوراق اقدام کنند.
توکلی هشدار داده است که متقاضیان نباید اوراق تسهیلات خرید مسکن را زودتر از زمانی که قصد دریافت وام دارند، خریداری کنند. علاوه بر تهدیدی که بابت فرارسیدن تاریخ انقضا اوراق و باطل شدن آن فراروی خریداران اوراق وجود دارد ، ممکن است با گذر زمان، قیمت اوراق دچار نوسان شده و بر اثر کاهش قیمت اوراق، خریدار دچار ضرر و زیان شود.
مسوولان فرابورس بر این باوند که تاکنون حجم قابل توجهی از اوراق تسهیلات خرید مسکن در نتیجه عدم استفاده در زمان تعیین شده منقضی و ابطال شده است. بر این اساس در آبان ماه نیز 100 میلیارد تومان اوراق تسهیلات ابطال شده است.
همچنین مدت زمان استفاده از اوراق را از زمان انتشار دو سال است و  ارزش اوراق پس از ابطال برابر صفر است و به عبارتی هیچ ارزشی نخواهد داشت. قیمت هر فقره اوراق 500 هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن در اواسط دی‌ماه امسال، مسیر صعودی 9 ماه قبل را تغییر داد و با دو کانال سقوط، از مرز 100 هزار تومان اوایل سال به سطح 78 هزار تومان نزول کرد.
توکلی خطاب به خریداران اوراق مسکن گفته است که متقاضیان ،‌ اوراق تسهیلات را زمانی خریداری کنند که واقعا می‌خواهند به بانک مسکن مراجعه کنند و وام بگیرند. در واقع، موقعی که قصد خرید خانه را دارند، آن هم در لحظات آخر که در حال تشکیل پرونده در بانک مسکن هستند، اوراق تسهیلات را خریداری کنند. اگر تصمیم به خرید خانه در یک سال آینده را دارند، از خرید اوراق زودتر از موعد دریافت تسهیلات خودداری کنند؛ چرا که احتمال سررسید شدن اوراق خریداری شده و ابطال آن وجود دارد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219