۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چابک‌سازی راه‌آهن با تغییر کاربری به هلدینگ کمپانی

چابک‌سازی راه‌آهن با تغییر کاربری به هلدینگ کمپانی
کد: 27318   تاریخ انتشار :۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۲۷

قطعا ایران اولین کشوری نیست که در فکر ایجاد چنین فرصتی است. ما از تجربه کشورهای پیشرفته در زمینه تاسیس هولدینگ کمپانی راه‌آهن استفاده کرده‌ایم. در حال حاضر نیز چند مشاور صاحب تجربه در دنیا که کارها و مطالعات بی‌شماری در این زمینه انجام داده‌اند با ما همکاری می‌کنند تا این پروژه به بهترین نحو ممکن انجام شود و بهره‌وری و سرعت در شبکه ریلی را به حداکثر برساند.

مدتی است بحث‌هایی پیرامون ایجاد یک «هولدینگ کمپانی» در بخش ریلی کشور راه افتاده است که تنها به دلیل اینکه توسط راه‌آهن قرار است این کار انجام شود، شائبه دولتی‌‌شدن بخش ریلی که ادعایی بی‌اساس است، به وجود آمده است. درواقع تا پروژه تاسیس هولدینگ کمپانی راه‌آهن کشور به مرحله عملیاتی نرسد و مردم نتایج مثبت ایجاد این تغییر بنیادی و مهم را نبینند، کسی نمی‌تواند مطمئن در مورد نقاط ضعف و قوتش اظهارنظر کند. قطعاً با تاسیس این هولدینگ کمپانی ما به دنبال ساماندهی راه‌آهن کشور هستیم و این ساماندهی به گونه‌ای است که بخش خصوصی بتواند بیشترین بهره را ببرد و بهترین استفاده از زیرساخت ریلی کشور به عمل آید. بنابراین آن‌طور که عده‌ای می‌اندیشند، ایده اولیه کار نیز مربوط به زمان حال نیست، و به زمان مرحوم شهید دادمان برمی‌گردد که مطالعات این طرح در آن زمان انجام شده است و فراز و نشیب‌هایی نیز در پی داشته است. قطعا ایران نیز اولین کشوری نیست که در فکر ایجاد چنین فرصتی است. ما از تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده کرده‌ایم. در حال حاضر نیز چند مشاور صاحب تجربه در دنیا که کارها و مطالعات بی‌شماری در این زمینه انجام داده‌اند با ما همکاری می‌کنند تا این پروژه به بهترین نحو ممکن انجام شود و بهره‌وری و سرعت در شبکه ریلی را به حداکثر برساند. ما امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک بتوانیم جزئیات پروژه را در اختیار هم‌وطنان‌مان قرار بدهیم.

در مورد تجربه کشورهای دیگر هم باید بگویم که به‌طور مشخص در راه‌آهن آلمان، فرانسه و روسیه سعی کرده‌اند که بنگاهشان را اقتصادی و تجاری اداره کنند و بر این اساس، یک اصلاح فرایند و روشی را انجام داده‌اند و پس از آن اصلاحاتی که ما هم‌اکنون با تاسیس این هولدینگ کمپانی به دنبال آن هستیم نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. هم‌اکنون ما نیز از همین تجربیات در همه راه‌آهن‌های دنیا در این زمینه استفاده می‌کنیم.

با تاسیس این هولدینگ کمپانی نقش بخش دولتی یا خصوصی پررنگ‌تر یا کمرنگ‌تر نمی‌شود بلکه کلِ صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور، در حکم یک خانواده، قوی‌تر خواهد شد. درواقع همگام با این تاسیس، قرار است که ما کاری کنیم تا همه بخش‌های ریلی اعم از مسافری، باری و بخش ترانزیت ریلی چابک‌تر، سریع‌تر و جدی‌تر عمل کنند. هدف ما به طور دقیق این است که صنعت حمل‌ونقل ریلی صنعتی چابک و روان شود که برای انجام این کار نیازمند انجام مطالعات عمیق وگسترده هستیم. باید نقاط ضعف و قوت را خوب بشناسیم و در جهت رفع کاستی‌ها گام برداریم. ما با تاسیس هولیدنگ کمپانی راه‌آهن امیدوار و مطمئن هستیم که می‌توانیم با هم افزایی بخش خصوصی و دولتی، بخش ریلی را سامان دهیم و فرایند انجام آن را در فضای رقابتی صنعت حمل‌ونقل و با توجه به اهمیت فاکتور سرعت در دنیای امروز، سرعت ببخشیم.

لازم به تاکید است که قرار نیست سهمی از بخش دولتی به بخش خصوصی و از بخش خصوصی به بخش دولتی واگذار شود، بلکه می‌خواهیم سرعت فرآیند حمل کالا و مسافر از طریق شبکه ریلی بالاتر رود.

*مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

حمل و نقل ریلی   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70