۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 29 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چالش های صنعت بیمه از دید وزیر اقتصاد

چالش های صنعت بیمه از دید وزیر اقتصاد
کد: 12854   تاریخ انتشار :۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۷

بیست و دومین همایش ملی و هشتمین همایش بین المللی بیمه و توسعه با عنوان توانگری مالی و توانمندی مدیریتی در شرکت های بیمه صبح روز شنبه در محل سالن همایش های بین المللی برج میلاد و باحضور کارشناسان، مدیران و مقامات دولتی برگزار شد. رییس کل بیمه مرکزی از جمله سخنرانان نشست افتتاحیه بود. امین در ابتدا خیر مقدم به حضار گفت: موضوع نشست امسال توانگری مالی و توانمندی مدیریتی است. مهم ترین عامل سرمایه شرکت های بیمه است و در حال حاضر سرمایه به چالشی در صنعت بیمه تبدیل شده است. شرکت ها بازده پایینی دارند و قادر به جذب سرمایه برای پوشش ریسک ها نیستند. دولت در یکی از مصوبات خود حداقل سرمایه لازم برای تاسیس شرکت بیمه را مشخص کرده در صورتی که بازده پایین توجیه اقتصادی ندارد و راه حل این است که به جای تعیین سرمایه برای شرکت ها، حاشیه توانگری را ملاک قرار دهیم.

به گزارش TSEpress   به نقل از اقتصاد آنلاین  رییس کل بیمه مرکزی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر این است که شرکت های بیمه در تعیین حق بیمه به گونه ای عمل کنند که خسارت ها و هزینه های خود را تامین کنند. اگر توانگری آنها از حد مطلوب کم تر شد باید تدابیری بیندیشند.

امین در آخر افزود: بحث مهم دیگر شرایط پسا تحریم است. از آنجایی که تاکنون نشانه ای از حضور سرمایه خارجی نداشتیم، این مساله اولویت ما نبوده، اما با رفع تحریم ها بیمه گران بزرگ باید تمهیداتی بیندیشند که بتوانند پوشش های مهم را دریافت کنند. در دوران پسا تحریم نیازمند دانش بیمه ای رسانه ای در زمینه co-insurance هستیم. استفاده از آموزش های حرفه ای نیز در پساتحریم باید مد نظر گیرد.

به گزارش اقتصاد ایرانی، سخنران دیگر پنل افتتاحیه نشست بیمه و توسعه، علی طیب نیا وزیر اقتصاد بود. وی گفت:  بیمه امروز از اجزای مهم نظام های مالی است و شرکت های بیمه از جمله اثرگذارترین نهادها محسوب می شوند، سرمایه گذاری و تولید رابطه مستقیم با بازدهی و رابطه معکوس با ریسک دارد. جبران خسارت و پوشش ریسک از جمله خدمات بیمه به تولید و بازدهی است. بیمه با ایجاد آرامش و رضایت برای خانوارها نقشی مهم در افزایش رفاه اجتماعی دارد و از جمله مهم ترین منابع عرضه کننده وجوه است. مدیریت صحیح بیمه می تواند به تشکیل سرمایه و رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کند. بیمه در پیشرفت اقتصادی نقشی غیرقابل انکار دارد.علیرغم پیشرفت های صنعت بیمه در سال های اخیر، ولی هنوز با مقیاس های جهانی فاصله زیادی داریم. ضریب نفوذ بیمه در کشور ما 0.9% است که در مقابل 6.9 درصد متوسط جهانی نشان دهنده شکاف بزرگی است.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش افزود: نکته مهم دیگر در خصوص بیمه های زندگی است. ضریب نفوذ این شاخه از بیمه در کشور ما 0.2% است که متوسط جهانی آن 3.7% است. در حوزه بیمه های زندگی فاصله زیادی با استاندارد داریم. این فاصله از یک طرف نگران کننده است و از جهتی امیدوارکننده و استفاده از چنین فرصتی و دستیابی به ضریب نفوذ بالاتر از جمله اهداف ماست.

طیب نیا ضمن اشاره به چالش های متعدد پیش روی صنعت بیمه گفت: اولین چالش پیچیدگی گذار از وضعیت  انحصاری به رقابتی است. شرکت های بیمه دولتی واگذار شده و شرایط برای حضور فراهم شده است ولی هنوز هم بازار رقابتی است. مشکل دیگر توسعه اندک بیمه های زندگی است. این بیمه یکی از پرطرفدارترین رشته ها در سطح جهانی است و 40 تا 60درصد پرتفوی جهان را داشته است. چالش بعدی پرداخت مالیات و عوارض متعدد است. بیمه تسهیل کننده سایر بخش هاست و به همین دلیل این عوارض باید حذف شوند. چالش دیگر سطح نازل فرهنگ استفاده از خدمات بیمه ای است. مشارکت محدود در عرصه بین الملل مشکل دیگر است.

سخنران دیگر نشست نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور بود. وی با اشاره به گزارش اخیر آمانو درباره ایران گفت: اکنون راحت تر می توان از تحریم های اقتصادی سخن گفت، تحریم هایی که هدفشان این بود که اقتصاد ایران از نقش آفرینی و رقابت محروم شود. اقتصاد ما این شرایط را پشت سر گذاشت و جامعه جهانی اذعان می کند که تحریم ها را باید از سر راه ایران بردارد. تحریم ها ریسک کارکردن با ایران را افزایش داد با رفع تحریم ها، کسانی که در صنعت ریسک فعال هستند باید خود را آماده کنند تا از فضای جدید استقبال نمایند و آمادگی خود را افزایش دهند.

در نگاه بلند مدت، اتکا به منابع دولتی ضد توانمندی است. توانمندی در اقتصاد از بخش خصوصی گذر می کند ما زمانی برنده هستیم که بتوانیم سرمایه گذاران را تشویق کنیم. توانایی شرکت بیمه را با رقابتی کردن باید افزایش داد.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70