۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

چرا زمان سرمایه گذاری در ایران فرا رسیده است؟

چرا زمان سرمایه گذاری در ایران فرا رسیده است؟
کد: 7350   تاریخ انتشار :۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵

به گزارش TSEpress  به نقل از اقتصاد ایرانی: تقریباً همه موافق این مسئله هستند که توافق اخیر هسته ای ایران و آمریکا فرصت های اقتصادی و ژئوپولتیکی زیادی را برای هند و همچنین کشورهای دیگر به وجود آورده است اما موانع اصلی و در وهله اول اختلافات سیاسی در آمریکا همچنان بر جای خود باقی است.

در سطوح عالی، سنا آمریکا می بایست معاهدات را با دو  سوم اکثریت آراء به تصویب درآورد اما در حال حاضر، معامله صورت گرفته با ایران یک «توافق» و نه یک «معاهده» است و از این جهت، می توان کنگره را نادیده گرفت اما در دموکراسی شرایط به این گونه پیش نمی رود. اوباما و کنگره موافقت کردند که کنگره حق رأی گیری درباره توافق ایران را داشته باشد و بتواند توافق ایران و 1+5 را فاقد اعتبار اعلام کند.

در عین حال، رئیس جمهور آمریکا می تواند رأی کنگره را وتو کند و مخالفان اوباما که اکثریت، جمهوری خواهان هستند قادر نیستند که تعداد آراء کافی دموکرات ها را علیه توافق هسته ای با ایران جلب کنند که بتوانند حق وتو اوباما را سلب کنند.

علیرغم آنکه اوباما حق دارد قبل از آنکه لازم باشد در خصوص لغو تحریم های کنگره رأی گیری شود، این تحریم ها را به مدت دو سال به حالت تعلیق درآورد، لغو تحریم های ایران یک معضل خواهد بود.

مخالفان آمریکا باید در این مرحله پیامدهای بلوکه کردن توافق هسته ای ایران و1+5 را در نظر بگیرند. تا کنون، گروه 1+5 که شامل قدرت های بزرگ جهان می شود، یک جناح متحد تشکیل داده اند و ایران را وادار کرده اند که بر سر میز مذاکرات حاضر شود اما اگر آمریکا دبه درآورد، آن هنگام روسیه و چین که به طور خاص از تحریم های ایران رضایت ندارند، از نظام تحریم های آمریکا عقب نشینی می کنند و کشورهایی چون هند و ژاپن که متحمل عواقب نامطلوب ناشی از تحریم های ایران شده اند نیز رویکرد مشابه چین و روسیه را در پیش می گیرند.

دهلی نو در کاهش تجارت نفت خود با ایران از آمریکا پیروی کرد. قبل از تحریم ها در سال 2011، ایران بعد از عربستان سعودی دومین تأمین کننده بزرگ نفت خام برای هند بود. در حال حاضر، ایران در جایگاه هفتم قرار دارد و این در حالی است که تحت نظام تحریم ها، هند یکی از 6 کشوری محسوب می شود که اجازه خرید محدود مقداری نفت خام ایران را دارا است.

شرکت های هندی چون «اسار» (Essar)، «تاتا» (Tata) و شرکت های عمده نفت و گاز از اوایل سال 2000، سرمایه گذاری هایی را در ایران پیشنهاد داده اند اما به واسطه تحریم ها علیه ایران که در واقع اواسط سال 2000 آغاز شد، هیچ سرمایه گذاری جدی در این کشور ثبت نکردند. در نتیجه ایران در ماه آوریل سال جاری میلادی، پیشنهاد شرکتهای هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B را رد کرد.

در پنج سال گذشته، دهلی نو تاکتیک های گوناگونی را برای رویارویی با وضعیت ایران به وجود آورده است. هند علاوه بر معافیت از تحریم های تجارت نفت، به منظور حفظ روابط تجاری با ایران، مکانیسم پرداخت روپیه-ریال را طراحی کرده است. به شرکت های هندی توصیه شده است تا از طریق موسسات ترکیه، چین و روسیه به تجارت با ایران بپردازند یا اینکه شرکت هایی را بدون دارایی های آسیب پذیر آمریکا به وجود آورند.

هند از همان ابتدا به وضوح اعلام کرد که مخالف دستیابی ایران به سلاح های هسته ای است. شنیدن این مطلب از هند شاید عجیب به نظر برسد اما ایران برخلاف هند، معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای یا همان (ان پی تی) را به امضا درآورده است و  تعهد جدی داده است که سلاح هسته ای تولید نمی کند. در سال 2005، هند بعنوان بخشی از اقدامات غرب علیه اقدامات مشکوک ایران در زمینه موضوع هسته ای، دو مرتبه به نفع قطعنامه انتقادی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران رأی داد. با اینحال اکثر افراد می گویند که دهلی نو با توجه به اینکه در مرحله مهمی از توافق هسته ای خود با واشنگتن قرار داشت، گزینه های محدودی در آژانس در اختیار داشت.

اول و مهم تر از همه، آنچه که هند و ایران را به هم پیوند می دهد، منافع ژئوپولتیکی است. هند و ایران از سال 1990 به احزاب افغانستان برای مقابله با طالبان کمک کردند. در سالهای 2000، هند در افغانستان، بزرگراه زرنج در نزدیکی مرز ایران را به سوی دلارام ساخت تا ارتباط این کشور را از قلمرو غیر پاکستان در غرب تسهیل بخشد. هر دو کشور هند و ایران تا حدودی نظر بدبینانه ای نسبت به پاکستان دارند که البته دلایل هر کدام از دو کشور هند و ایران  در اینباره متفاوت است.

در حال حاضر، ایران بعنوان یک همپیمان مهم در مبارزه با داعش ظهور کرده است. در حالیکه هند احتمالاً مورد تهدید فوری داعش قرار ندارد اما نمی تواند در این زمینه اطمینان داشته باشد. با اینحال هند می تواند مطمئن باشد که ایران که هدف تعصبات سنی ها قرار گرفته در خصوص موضوع داعش با هند در یک راستا و جهت قرار دارد.

دوم اینکه، ایران بازار وسیعی برای محصولات هند ارائه می دهد. در چند سال اخیر، هند در قبال روپیه هایی که به واسطه تحریم های آمریکا در بانکهای هند ذخیره شده بود، به ایران شکر و برنج صادر کرد. اما در صورتیکه روابط تجاری با ایران به حالت عادی بازگردد، هند فرصت توسعه بازار برای قطعات اتومبیل و محصولات دارویی و فناوری اطلاعات (IT) خود در ایران را خواهد داشت و البته هند باید بداند که در این بازار رقابت های گوناگونی برای ارائه منابع متفاوت وجود دارد.

سوم اینکه، منابع گسترده نفت و گاز ایران که نزدیک به هند است، برای امنیت انرژی هند حیاتی است. تا بحال ما درخصوص پروژه های گازی و همچنین توسعه بندر چابهار تردید داشتیم اما از اواخر سال، همه چیز در حال حرکت است. «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در دیدار با نخست وزیر هند در حاشیه نشست «اوفا» که درست چند روز قبل از اعلام توافق نهایی ایران و 1+5 صورت گرفت، از هند خواست تا در پروژه های زیرساختی به ارزش 8 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

چهارم اینکه، ایران به هند، پیشنهاد گسترش فرصت های ژئوپولتیکی از طریق توسعه مسیرهای چندوجهی به سوی آسیای مرکزی و روسیه را ارائه کرده است.  عناصر کریدورهای ریلی شمال-جنوب که یکی از آنها از بندرعباس به سمت بنادر شمالی خزر و پس از آن به روسیه و اروپا متصل می شود و دیگری از چابهار به افغانستان و آسیای مرکزی متصل می شود، همگی فراهم است. آنچه که مورد نیاز است، تکمیل چندین ریل مهم و ارتباطات جاده است که روحانی از هند برای ساخت آن دعوت به عمل آورده است. این یک پاسخ تند و آماده به طرح «یک جاده، یک کمربند» چین است.

باز شدن بازار ایران، ژئوپولتیک جنوب و غرب آسیا را تغییر می دهد. با اینحال، هند می بایست با احتیاط گام بردارد. این کشور می بایست عوامل دیگری را در نظر بگیرد و آن روابط با اسرائیل و شرکای کلیدی همچون عربستان و امارات متحده عربی و همچنین آمریکا است. با اینحال این مسئله نباید به هیچ وجه طرح ها و برنامه ای هند با ایران را محدود کند. هند باید فراتر از تردید و دو دلی یک دهه اخیر حرکت کند.

منبع: اوراسیاریویو

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70