#
#
اخبار اقتصادی بورس

چطور ادغام شرکت‌ها اقتصاد را نابود می‌کند؟

چطور ادغام شرکت‌ها اقتصاد را نابود می‌کند؟
کد: 10807   تاریخ انتشار :۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۲۷

به گزارش   TSEpress به نقل ازصدای اقتصاد در بسیاری از صنایع،‌ مثل خطوط هواپیمایی، مخابرات، مراقبت‌های بهداشتی و نوشیدنی‌ها، ادغام و تملک شرکتها، قدرت بازار شرکتهای بزرگ را در چند دهه اخیر افزایش داده است. تحقیقی که اخیرا در این باره انجام شده، نشان می‌دهد که این امر به مصرف‌کنندگان صدمه می‌زند و احتمالا نابرابری درآمدی را بدتر کند.

شورای نویسندگان سرمقالات روزنامه نیویورک تایمز در یکی از سرمقالاتی که اخیرا منتشر کرده، نوشته است که تحقیقی که اخیرا درباره اثرات ادغام و تملک شرکتها بر اقتصاد کشورها توسط دو اقتصاددانان به نامهای جیسون فورمن و پیتر ارسزگ انجام شده، نشان می‌دهد که یکی کردن و ادغام شرکتها ممکن به روند حصول بازگشت سرمایه ابَرمعمولی که در شرکتهای بزرگ حدود 10 برابر بازگشت سرمایه شرکتهای متوسط است، کمک کند. این وضعیت از اوایل دهه 1990 تا کنون سه برابر شده است. چنین شرایطی با افزایش درآمد مدیران اجرایی و سهامداران شرکتها منجر به نابرابری درآمدی در کل افراد جامعه خواهد شد.

به اضافه، این دو استاد اقتصاد از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی،‌ تخمین زده‌اند که نزدیک به یک‌سوم صنایع آمریکایی در سال 2013 به شدت با استفاده از ادغام تغلیظ شده‌اند؛ در صورتی که این وضعیت در سال 1996 تنها برای یک‌چهارم کسب و کارها به وجود آمده بود.

این روند باعث می‌شود که هر کسی نگران شود و وکلای کنگره، مقامات دایره ضد انحصار، وزارت دادگستری و کمیسیون تجارت فدرال، در مقررات مربوط به ادغام و تملک شرکتها بازنگری کنند. شواهد روشنی نشان می‌دهد که مقامات رسمی بیش از پیش اجازه ادغام شرکت‌ها را صادر کرده‌اند. این امر به ویژه در مورد مقامات متعلق به جناح محافظه‌کار صادق است که معتقدند ادغام شرکتها باعث افزایش کارایی آنها می‌شود و قوانین بازار آزاد می‌تواند هر مسئله‌ای را حل کند.

یکی از مواردی که می‌تواند مثالی از ادغام‌ها در دوران جورج بوش باشد،‌ ادغام دو شرکت وریزون و ای‌ای اند تی‌ در زمینه مخابرات بود که اکنون 70 درصد مشترکان را داراست. در دوره اوباما،‌ با این که رعایت بازار آزاد به اندازه بوش نبود اما اجازه ادغام چهار شرکت هواپیمایی، باعث شد که یونایتد دو شرکت یونایتد و کانتیننتال و نیز دو شرکت امریکن و یو‌اس ایرویز، با هم ادغام شوند و دو شرکت بسیار بزرگ هوایی را به وجود بیاورند. اکنون تنها چهار شرکت هوایی در حال خدمات‌رسانی به مشتریان خطوط هوایی داخلی آمریکا هستند و شرکتهای دیگر عملا نمی‌توانند وارد این کسب و کار شوند.

به این ترتیب،‌ باید گفت که ادغامها عملا به انحصار در شرکتهای آمریکایی کشیده و به تدریج،‌ اقتصاد کشور را نابود می‌کند. روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که باید جلوی این کار گرفته شود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.

#
#
#
#
آخرین اخبار
پورشه هشدار داد
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۷
تپسی همچنان در مسیر صعودی!
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵
طلای جهانی پشت چراغ قرمز
۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۳
اخبار بیشتر