۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کامیون‌های آلمانی دوباره به ایران می آیند

کامیون‌های آلمانی دوباره به ایران می آیند
کد: 16410   تاریخ انتشار :۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۰۸

به گزارش TSEpress  به نقل از صدای اقتصاد دوشنبه، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران که سرپرستی هیات تجاری ایرانی را بر عهده داشت به باواریای آلمان سفر کرد. در این سفر، دیدارهای مختلفی با مسئولان بخش های مختلف این ایالت صورت گرفت و قراردادهای همکاری متنوعی به امضا رسید.

یکی از این دیدارها، نشست خوانساری با وزیر کشاورزی باواریا بود. در این دیدار دو طرف زمینه‌های همکاری در بخش مواد غذایی و کشاورزی را مورد بررسی قرار دادند و مشکلات موجود را برای یافتن راهکار مناسب به بحث گذاشتند. در این دیدار وزیر کشاورزی باواریا، با اذعان به علاقمندی شرکت‌های فعال این ایالت برای حضور در ایران، از مسوولان هیات اعزامی اتاق تهران خواست تا از زمینه‌ها و ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری در بخش کشاورزی و صنایع غذایی معرفی کاملی داشته باشند. او نتایج مذاکرات اخیر خود با سرکنسول ایران در ایالت باواریا را با رییس اتاق تهران و هیات همراه او در میان گذاشت و گفت که برای دستیابی به نتایج بهتر و توسعه همکاری‌ها، به زوی به ایران سفر خواهد کرد.

پرورش گاو‌های شیری و گوشتی، تولید شیر و محصولات لبنی مختلف، فناوری آبیاری، فرآوری مواد غذایی، فرآوری گیاهان دارویی، ماشین‌آلات صنعتی و نیز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای می‌تواند از جمله زمینه‌های همکاری میان ایالت باواریا و ایران باشد که وزیر کشاورزی این ایالت به آن اشاره کرد. او تاکید داشت که با توجه به نیازها منطقه این حوزه می‌تواند زمینه مناسبی برای آغاز و توسعه همکاری‌ها باشد.

رییس اتاق تهران هم در این دیدار با بیان اینکه در حال حاضر ایران در تولید برخی محصولات کشاورزی به خوداتکایی رسیده است، گفت: «صنعت غذایی ایران توانسته است طی سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی داشته باشد و امروز شاهد صادرات بسیاری از محصولات این بخش به کشورهای دیگر هستیم.» مسعود خوانساری ظرفیت‌های توسعه‌یافته صنایع کشاورزی و غذایی آلمان را از نیازهای امروز صنعت کشاورزی ایران عنوان کرد و یادآور شد که دو کشور در این بخش می‌توانند همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک مناسبی را آغاز کنند.

به گفته خوانساری، بنگاه‌های آلمانی می‌توانند با هدف تولید مواد غذایی و صدور به بازارهای منطقه با شرکت‌های ایرانی وارد همکاری مشترک شوند. او عنوان کرد که با ظرفیت‌های موجود در ایران و فناوری روز آلمان می‌توان با مدیریت صحیح محصولاتی تولید کرد که با فرآوری اصولی کالاهای صادراتی بدون رقیبی در بازار بزرگ منطقه باشد.

* بازگشت کامیون‌های آلمانی به جاده های ایران

دیدار دیگر خوانساری، به بازدید از برخی کارخانه‌ها و بنگاه‌های مطرح صنعتی ایالت باوارایا گذشت. خودروسازی مان (MAN) و گروه صنعتی لینده (Linde)، دو واحد بزرگ صنعتی در ایالت باواریا است که نمایندگان بخش خصوصی ایران از آن بازدید کردند و با جدیدترین فناوری‌های به کار رفته در این بنگاه‌های تولیدی آشنا شدند.

هاینس یورگن لووف، عضو هیات مدیره مان، از حضور اتوبوس‌های ساخت این کارخانه در ایران به صورت سی‌کِی‌دی (CKD) خبر داد و یادآور شد که این کارخانه آلمانی از چند هفته پیش با یک شرکت ایرانی، قرارداد همکاری برای تولید اتوبوس در ایران به امضا رسانده است. او همچنین از تفاهم‌نامه همکاری با یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی برای واردات کامیون و موتورهای سنگین ساخت این شرکت خبر داد. عضو هیات مدیره شرکت مان همچنین ادامه داد که این بنگاه صنعتی آلمان به دنبال این است که شریک طولانی‌مدت و قابل اعتماد ایران باشد.

در نشست دو جانبه رییس اتاق تهران با عضو هیات مدیره شرکت مان، مسعود خوانساری از نیاز مبرم ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران به نوسازی خبر داد و یادآور شد که در حال حاضر 60 تا 100 هزار دستگاه کامیون در ایران نیاز به نوسازی دارد. براساس صحبت های خوانساری، به دلیل تحریم‌های چند سال اخیر بسیاری از قراردادهای همکاری در زمینه تولید خودروهای سنگین در ایران متوقف شده است. او گفت: «در حال حاضر شرایط برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرح تولید خودروهای سنگین در ایران فراهم است و شرکت «مان» اگر بتواند موضوع فاینانس و لیزینگ فروش تولیدات خود در ایران را فراهم کند، می‌تواند در این رقابت برگ برنده را داشته باشد.» به گفته رییس اتاق تهران، در حال حاضر یکی از  مشکلات جدی بر سر راه فعالیت بنگاه‌های ایرانی تامین منابع مالی است و اگر شرکت‌های آلمانی با برنامه‌ریزی مناسب و ارائه تسهیلات خوب وارد همکاری با ایران شوند می‌توانند جلوتر از سایر رقبا حرکت کنند.

البته دیدارها تنها به اینجا ختم نشد. مسوولان اتاق تهران و هیات همراه، پس از بازدید از خودروسازی مان به شرکت لینده رفتند تا با این گروه فنی و مهندسی بزرگ که در حوزه‌های مختلفی فعالیت دارد نیز آشنا شوند. شرکت لینده از جمله بنگاه‌های صنعتی بزرگ ایالت باواریاست که در زمینه صنایع گاز، بهداشت و سلامت و نیز فناوری و مهندسی فعالیت دارد.

به گفته مدیران ارشد لینده، در حال حاضر این شرکت در بیش از 100 کشور دنیا حضور فعال دارد و ایران نیز با توجه به ذخایر بالای موجود، از جذابیت بالایی برای این شرکت برخوردار است.

*تهران و بایرن تفاهم نامه همکاری امضا کردند

در دومین روز از سفر هیات تجاری اتاق تهران به ایالت باواریا در آلمان، مسعود خوانساری همراه با تعدادی از اعضای هیات به دیدار مسوولان اتاق بازرگانی و صنعت بایرن رفتند. در این دیدار پس از مذاکرات و گفت‌وگوها برای توسعه مراودات دوجانبه، یک تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق بازرگانی و صنعت بایرن و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به امضا رسید.

در ابتدای این دیدار خانم اشپینر کونیگ، رییس اتاق بایرن، ضمن خوشامدگویی به هیات اعزامی اتاق تهران، با اشاره به اینکه در دوره تحریم‌ها اتاق مشترک ایران و آلمان پل ارتباطی میان شرکت‌های دو طرف بوده است، گفت: «در دوره جدید و به دنبال رفع تحریم‌ها، ما خواهان برقراری روابط نزدیک‌تر و همکاری مستمر با اتاق تهران هستیم.» او ایران را بزرگترین اقتصاد منطقه دانست و خاطرنشان کرد که اغلب شرکت‌های بزرگ جهان به دنبال کسب سهم بیشتر از این بازار هستند.

کونیگ به قرارداد همکاری میان شرکت زیمنس آلمان با ایران در زمینه توسعه خطوط راه‌آهن ایران اشاره کرد و ادامه داد: «همکاری شرکت‌های بزرگ با ایران منجر به آن خواهد شد که شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان هم که ستون فقرات اقتصاد است، مسیر را برای ورود به ایران و همکاری با شرکت‌های همتای خود هموار ببینند و این همکاری اساس اقتصاد ایران را نیز قوی می‌کند.» به گفته کونیگ اتاق بازرگانی و صنعت بایرن در حال حاضر 388 هزار عضو دارد.

در طرف مقابل هم خوانساری، رییس اتاق تهران از آمادگی این نهاد بخش خصوصی برای همکاری با اتاق بایرن در مسیر توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایران و آلمان خبر داد و با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، برخی از کشورهای اروپایی بلافاصله قراردادهای همکاری با ایران به امضا رسانده‌اند، گفت: «اتاق بایرن و سایر اتحادیه‌ها و تشکل‌های اقتصادی این کشور باید دولت و کابینه آلمان را متقاعد کنند که برای گسترش روابط اقتصادی با ایران باید هرچه سریع‌تر دست به کار شود و با تسهیل توافقات بانکی و بیمه‌ای به شرکت‌های آلمانی برای ورود به بازار ایران کمک کنند.» مسعود خوانساری، تضمین صادرات شرکت‌های آلمانی به ایران و امکان سرمایه‌گذاری‌های مشترک این کشور در ایران را یکی از نیازهای فعلی برقراری روابط دو طرف عنوان کرد. خوانساری هم‌چنین ساختار و وظایف اتاق بازرگانی تهران و تعامل این نهاد با دولت را برای میزبانان آلمانی تشریح کرد.

در پایان این دیدار دو طرف یک تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه بیشتر مراودات و تبادل اطلاعات امضا کردند.

آلمان   ایران   کامیون   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70