۶ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 25 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

کشف یک معدن جدید در کشور

کشف یک معدن جدید در کشور
کد: 26620   تاریخ انتشار :۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۳۹

با ذخایری که ما طی سال گذشته و امسال شناسایی کردیم اکتشافات عمقی رونق بیشتری پیدا کرده و تا پایان سال چند ذخیره عمقی با ظرفیت بسیار بالا و محصول سنگ آهن و مس معرفی خواهد شد.

معمولا اکتشافات عمقی این ذخایر جدید به وسیله شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود، البته اگردر این میان سرمایه‌گذاری خارجی هم جذب شود مورد استقبال قرار می گیرد و بخشی از سرمایه مورد نیاز از سرمایه‌گذاری خارجی تامین می‌شود. عمده چالش ما در صنایع معدنی این است که به دلیل افت تولیدی که طی سال‌های قبل داشتیم بخشی از بازارهای بین‌المللی را از دست داده‌ و بازارهای بین‌المللی ما تضعیف شده‌اند. باید به این امر هم توجه داشته باشیم که معدن حوزه‌ای است که برای بهره‌برداری زمان طولانی در نظر گرفته می‌شود، لذا احتمال دارد در این دولت هم معادنی تعریف شوند اما سال‌ها بعد به مرحله بهره‌برداری برسند اما تعطیلی یا بلاتکلیف ماندن این معادن به معنی هدررفت سرمایه‌های ملی است.

بهره‌برداری صحیح از معادن مستلزم نظم و برنامه‌ریزی‌های دقیقی است که متاسفانه در دولت دهم شاهد آن نبودیم و به همین دلیل معادنی که تعریف شد اغلب بدون پیشرفت و در مرحله تعطیلی بود. در واقع هنر این است که پروژه‌های تعطیل و نیمه تعطیل را آسیب‌شناسی کرده و با رفع موانع آنها را به بهره‌برداری و درآمدزایی برسانیم.

دولت باید در بخش معدن تسهیلات بیشتری در نظر بگیرد، چرا که با این تسهیلات سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی انجام شده و معادن به مرحله بهره‌برداری و صادرات و درآمدزایی برای کشور می‌رسند.

خبری در هفته های اخیر مبنی بر کشف یک معدن جدید سنگ آهن  منتشر شد. این معدن جدید که به تازگی در عمق هزار و ۵۰۰ متری زمین کشف شده است، حاوی ۲ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن با عیار ۷۰ درصد است . این کشف جدید، ذخایر سنگ آهن کشور را ۲ برابر کرد. معدن تازه کشف شده در استان یزد ، بزرگترین معدن سنگ آهن ایران تاکنون محسوب می‌شود. این معدن با عیار ۷۰ درصد، جزو معادن پرعیار و مرغوب به شمار می‌رود.

محدوده مناطق آهن‌دار ایران به ۴ ناحیه تفکیک می‌شود. این نواحی عبارتند از: ناحیه همدان ـ اصفهان ـ کرمان (که مهم‌ترین کانسار این ناحیه، معادن گل‌گهر سیرجان در استان کرمان است)؛ ناحیه زنجان ـ سمنان ـ خراسان (که بزرگ‌ترین کانسار این ناحیه، معادن سنگ آهن سنگان در استان خراسان است)؛ ناحیه انارک ـ بافق ـ یزد ـ کرمان (که مهم‌ترین کانسار این ناحیه، معادن چغارت و چادرملو است) و ناحیه حوزه خلیج فارس بوشهر ـ بندرعباس ـ زاهدان. به جز نواحی ذکر شده، کانسارهای پراکنده‌ای نیز در نواحی ملایر، کاشان،‌ نائین و... کشف شده‌اند. حجم ذخایر قطعی تمام معادن سنگ آهن ایران با احتساب معدن جدیدی که دو هفته گذشته در استان یزد کشف شد، با ۲ میلیارد افزایش، به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن رسید. در مجموع ۹۰ درصد استان یزد پهنه معدنی است که ۲۸ پهنه امیدبخش و قابل توجه در آن اکتشاف شده است.

download

عضویت کانال اخبار بورس اوراق بهادار تهران (Tse Press) در تلگرام

اخبار فولاد

سنگ آهن   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home/tsepress/public_html/wp-includes/functions.php on line 5219