۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 18 Apr
#
#
تحلیل ها

گزارشی تفصیلی در مورد آخرین وضعیت حتاید

گزارشی تفصیلی در مورد آخرین وضعیت حتاید
کد: 13574   تاریخ انتشار :۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۴

تصمیمات مجمع

مجمع عمومی عادی به طور فوق­العاده شرکت تاید واتر خاورمیانه (سهامی‌عام) در تاریخ 94/09/23 تشکیل شد و اشخاص زیر به عنوان اعضای هیئت­ مدیره انتخاب شدند:

  • شرکت فراز انرژی دنا

  • شرکت خدمات بازرگانی آینده­نگر مهر

  • شرکت سرمایه­گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان

  • شرکت خدمات دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر

  • شرکت رهیاب رایانه گستر

به غیر از شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان که جایگزین شرکت گروه مالی مهر اقتصاد شد، 4 عضو دیگر هیئت مدیره تغییر نکردند.

در ادامه آخرین وضعیت شرکت تاید واتر به تفصیل بررسی خواهد شد.

 

افزایش سرمایه

افزایش سرمایه از محل سود انباشته: شرکت درخواست و مدارک افزایش سرمایه 59 درصدی از محل سود انباشته را به سازمان بورس فرستاده است و در چندین جلسه توجیهی نیز در سازمان حضور پیدا کرده است و همچنان منتظر اخذ مجوز از سازمان است. با اجرایی شدن این افزایش سرمایه، سرمایه حتاید از 62 میلیارد به 100 میلیارد تومان خواهد رسید. 

افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات: حتاید همچنین در نظر دارد پس از انجام افزایش سرمایه فوق، یک افزایش سرمایه 50 درصدی از محل آورده نقدی و مطالبات انجام داده و سرمایه خود را به 150 میلیارد تومان برساند. طرح توجیهی و مقدمات این افزایش سرمایه تا نیمه دیماه سالی جاری آماده خواهد شد.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها: این شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها ندارد.

 

وضعیت کنونی شرکت

  • میزان بدهی های شرکت به سازمان بنادر از 225 میلیارد تومان به 57 میلیارد تومان کاهش یافته است که روی این مبلغ 57 میلیارد تومان اختلاف حساب هایی وجود دارد. تاید واتر در حال مذاکره با سازمان برای تعیین تکلیف میزان واقعی بدهی است.

  • شرکت در تلاش است بودجه پیش بینی شده 94 خود را محقق سازد. آخرین سود پیش بینی شده هر سهم شرکت برای سال 94، 766 ریال است که در عملکرد 6 ماهه 324 ریال معادل 42 درصد آن محقق شده است. طبق گفته مدیر عامل شرکت، عملکرد 8 ماهه حتاید کمتر از حد انتظار بوده است اما شرکت در تلاش است در 4 ماه باقی مانده وضعیت بهتری را رقم زند و به سود پیش بینی شده دست یابد.

  • شرکت مجوز ساخت یک سوله 3000 تنی در بندر انزلی را گرفته است و در تلاش است این مجوز را به سوله 5000 تنی تبدیل نماید.

  • در حوزه غلات، شرکت عملیات اجرایی سیلوی 41 هزار تنی بندر امیرآباد را آغاز نموده است و منابع مالی آن را نیز تامین کرده است. حتاید در تلاش است این را سوله برای 22 بهمن ماه سال 95 به بهره برداری برساند. اخذ مجوز ساخت یک سوله 10 هزار مترمربعی از دیگر اقدامات حتاید در بندر امیر آباد می باشد. در مجموع وضعیت فعلی شرکت در بندر امیرآباد مناسب است و 60 درصد سهم بازار تخلیه و بارگیری این بندر را در اختیار دارد.

  • این شرکت قصد دارد به طور مشترک با یک شرکت چینی در مناقصه پروژه سالویج 42 فروند اروند شرکت نماید. در مجموع، سودآوری فعالیت های سالویج مقداری مبهم است و حاشیه سود مناسبی ندارد.

  • حتاید در تلاش است تجهیزات بلا استفاده خود را به فروش رساند تا بتواند از هزینه های جاری نگهداری این تجهیزات رهایی یابد. از جمله می توان به یک دستگاه تانکر بارج شرکت اشاره نمود که ماهیانه 40 میلیون تومان هزینه نگهداری به شرکت تحمیل می نماید. فروش این دستگاه برای شرکت سودآوری نخواهد داشت اما حداقل باعث کاهش هزینه های جاری خواهد شد.

     

وضعیت تحریم ها

  • این شرکت در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۰ (۲۳ ژوئن ۲۰۱۱) از جانب وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به دلیل وابستگی به گروه مهر اقتصاد به موجب نقضتحریم‌های بین‌المللی مورد تحریم ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

  • در تاریخ 23 تیرماه 94 و با انتشار متن کامل توافقنامه و لیستی اولیه از اشخاص حقیقی و حقوقی که طی سال های اخیر توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به موجب مسائل هسته ای و تسلیحاتی تحریم شده بودند، مشخص شد شرکت تایدواتر خاورمیانه همراه با تعداد زیادی از شرکت های کشتیرانی ایرانی از لیست تحریم ها خارج شده است. به هر حال بایستی تا اجرایی شدن برجام از حدود 1.5 ماه دیگر و لغو تحریم های هسته ای منتظر ماند و دید که آیا شرکت تایدواتر به طور قطعی از لیست تحریم ها خارج خواهد شد یا خیر.

  • شرکت تاید واتر خاورمیانه هم اکنون در وضعیت مناسبی به سر می برد و امکان شرکت در مناقصه های سازمان بنادر و دریانوردی را دارد. این شرکت مذاکراتی را با شرکت هایی از کشورهای آلمان، اسپانیا، بلژیک، ژاپن و هنگ کنگ برای همکاری مشترک در دوران پسا تحریم انجام داده است.

سناریو های پیش روی حتاید

سناریو اول: عدم لغو تحریم های شرکت همزمان با اجرایی شدن برجام

همزمان با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، مبادلات اقتصادی کشور افزایش خواهد یافت و حتاید نیز تحت تاثیر این رونق با افزایش سودآوری روبرو خواهد شد. پس حتی در صورتی که این شرکت از لیست تحریم خارج نشود باز هم وضعیت به مراتب بهتری از وضعیت کنونی خواهد داشت. اما به هر حال عدم لغو تحریم ها، قدرت مانور و رشد شرکت در آینده را با محدودیت هایی روبرو خواهد ساخت. یکی از راه ها برای حل این مشکل می تواند واگذاری بلوک 63 درصدی سهامدار عمده (مجموعه مهر اقتصاد)  به بخش خصوصی یا کاهش میزان سهام مجموعه مذبور به کمتر از 20 درصد باشد. راه حلی که برای اولین بار توسط یکی از اعضای اتاق بازرگانی مطرح شد و با عدم لغو تحریم های تاید واتر می تواند رنگ و بوی قویتری بگیرد.

سناریو دوم: لغو تحریم های شرکت همزمان با اجرایی شدن برجام

در اینصورت بایستی منتظر افزایش چشم گیر فعالیت و سودآوری تاید واتر بود.

 

طرح های توسعه بندر شهید رجائی

بازسازی و اصلاح ترمینال شماره یک

ترمینال کانتینر شماره یک بندر شهید رجایی جمعا به 10 دستگاه گنتری کرین از انواع پاناماكس و پست پاناماكس قدیمی مجهز است که 8 دستگاه آن عمر بالای 10 سال دارند. از این 8 دستگاه، عمر مفید دو دستگاه (سال ساخت 1991) تقریبا تمام شده و دو دستگاه دیگر نیز به علت نقائص ساختاری ناشی از ضعف سازندگان داخلی و خارجی به این زودی ها قابل استفاده نیستند. سپری شدن بخش عمده ای از عمر مفید تجهیزات و گنتری كرین های ترمینال یک و ظرفیت کمتر آنها، یكی از مهمترین تفاوتهای ترمینال یک در قیاس با ترمینال دو می باشد. در مجموع 50 درصد تجهیزات این ترمینال نیاز به جایگزینی دارند.

تفاوت عمق آبخور یکی دیگر از تفاوت های ترمینال یک و ترمینال دو بندر شهید رجائی می باشد. عمق آبخور اسكله های ترمینال یک بین 8 تا 12 متر است در حالی كه این عمق در اسكله های ترمینال دو، 14 تا 16 متر است و این به آن معنا است كه امكان پهلوگیری كشتی های نسل ششم و هفتم به راحتی در ترمینال دوم وجود دارد، موضوعی كه تحقق آن در ترمینال شماره یک با توجه به شرایط ساختاری آن دور از ذهن است.

تجهیز ترمینال شماره دو

ترمینال کانتینری شماره دو بندر شهید رجائی مجهز به هشت دستگاه گنتری كرین از نوع سوپر پست پاناماكس جدید با ظرفیت 65 تن است و تعداد 18 دستگاه گنتری کرین پست پاناماکس دیگر نیز در اسکله های جدید این ترمینال (به طول حدود 2020 متر)، قابل نصب می باشد.

اگر وضعیتی که برای گنتری کرین های ترمینال یک توصیف شد را مدنظر قرار دهیم، این ترمینال در بهترین حالت تنها شش گنتری كرین فعال را برای تخلیه و بارگیری کشتی ها و شناورها در اختیار خواهد داشت، در حالی كه در ترمینال دوم علاوه بر هشت دستگاه گنتری کرین موجود، در آینده نزدیك امکان نصب 18 دستگاه گنتری كرین جدید وجود دارد و تعداد کل گنتری کرین های آن به 26 دستگاه خواهد رسید كه این به معنای توان یك پنجمی ترمینال اول کانتینری بندر شهید رجایی در مقابل ترمینال دوم است.

در زمینه پروژه نصب تجهیزات ترمینال دو بندر شهید رجائی، تصمیم گیری سازمان بنادر و دریانوردی با تاخیر در حال انجام است. این سازمان در نظر دارد تجهیز این ترمینال را خود بر عهده گیرد و گویا منابع آن را نیز از صندوق توسعه ملی دریافت نموده است اما هنوز هیچگونه فعالیت عملیاتی صورت نگرفته است.

عمق آبخور مناسب برای ورود لاینر های بزرگ، وجود 8 دستگاه گنتری کرین فعال و امکان نصب 18 دستگاه دیگر، عمر کمتر تجهیزات و ساختار استاندارد تر ترمینال دو در مقایسه با سایر ترمینال ها، موجب شده است پتانسیل سودآوری این ترمینال بسیار بالا باشد. همچنین به دلیل موارد فوق، هزینه سربار و نیروی انسانی و در مجموع بهای تمام شده خدمات در این ترمینال پایین تر از سایر ترمینال ها می باشد.

بنابراین ترمینال دو بندر شهید رجائی یکی از بهترین ترمینال ها برای فعالیت شرکت های حمل و نقل می باشد و هر شرکتی که بتواند اپراتوری این ترمینال را برنده شده و بر عهده بگیرد توان سود آوری قابل توجهی خواهد داشت.

توسعه ترمینال شماره 3

سازمان بنادر در نظر دارد پروژه توسعه ترمینال سه بندر شهید رجائی را به طور مشترک به یک پیمانکار خارجی و یک شرکت داخلی محول نماید که هنوز تصمیم نهایی در خصوص نحوه مشارکت اتخاذ نشده است. هزینه مورد نیاز برای توسعه این فاز بالغ بر 600 میلیون دلار برآورده شده است.

گویا سازمان بنادر و دریانوردی 7 پلن مختلف برای نحوه همکاری شرکت های داخلی و خارجی برای فعالیت در بنادر کشور را طراحی نموده و در حال بررسی هر کدام از این پلن ها می باشد.

ظرفیت اسمی فعلی بنادر کشور برای فعالیت کانتینری حدود 2 میلیون 800 هزار TEU کانتینر می باشد که میزان واقعی فعالیت در سال های گذشته حدود 1 میلیون 800 هزار TEU  کانتینر برای هر سال بوده است. طبق گفته مدیر عامل تاید واتر، با برنامه ریزی مناسب مشکلی در خصوص ظرفیت خدمات دهی بنادر در صورت رفع تحریم ها وجود نخواهد داشت.

لایروبی کانال و حوضچه

بندر شهید رجائی بایستی خود را برای دوران پس از تحریم آماده نماید و اقدامات لازم جهت پذیرش لاینرهای بزرگ و کشتی های تجاری را فراهم نماید. یکی از این اقدامات، لایروبی کانال ها و حوضچه این بندر برای پهلوگیری کشتی ها می باشد که به صورت یک مناقصه تعریف شده است و شرکت تاید واتر نیز قصد دارد در این مناقصه شرکت نماید.

 

بندر چابهار

به اعتقاد آقای مهندس اعتصام، توسعه بندر چابهار منوط به راه اندازی خطوط ریلی به این بندر می باشد. با ادامه وضعیت فعلی، فعالیت در بندر چابهار خارج از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل می باشد.  

 

جمع بندی

شرکت در حال پیگیری برای اخذ مجوز از سازمان بورس برای افزایش سرمایه 59 درصدی از محل سود انباشته است. همچنین یک افزایش سرمایه 50 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی نیز در دستور کار دارد که پس از افزایش سرمایه فوق اجرایی خواهد شد. اگر چه رفع یا عدم رفع تحریم های تاید واتر، شرکت را دو موقعیت کاملا متفاوت برای ادامه فعالیت قرار خواهد داد؛ اما در صورت اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های هسته ای (تاید واتر از تحریم خارج شود یا نشود)، وضعیت فعالیت و سودآوری حتاید را بهبود خواهد یافت.

این شرکت در حال حاضر امکان شرکت در تمامی مناقصه های سازمان بنادر را دارد و مذاکراتی را با شرکت های خارجی برای دوران پسا تحریم انجام داده است. بدهی های شرکت به سازمان بنادر از 225 میلیارد تومان به 57 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که مذاکراتی برای تعیین تکلیف این مبلغ نیز در جریان است. شرکت در عملکرد شش ماهه خود موفق شده است 42 درصد سود پیش بینی شده هر سهم سال 94 را محقق سازد و در تلاش است بودجه پیش بینی شده خود را محقق سازد.

منبع:کارگزاري راهنماي سرمايه گذاران /یاسر حمزه نژادی/ سامانه تدان

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70