۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 20 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

گزینه های جدید خرید خودرو مردم برای

گزینه های جدید خرید خودرو مردم برای
کد: 17318   تاریخ انتشار :۱۰ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷

در روزهایی که بازار خودرو قصد ندارد رنگ رونق به خود بگیرد، خبرهای متعددی در خصوص واردات خودروهای جدید در سال آینده به گوش می رسد.

  به گزارش TSEpress  و به نقل از اقتصاد نیوز، با ورود هیات های مذاکره کننده مختلف به کشور به منظور بررسی زمینه های همکاری صنعتی و تجاری، حوزه پرپتانسیل خودرو یکی از محورهای اصلی مذاکره بود و به این ترتیب روند تعاملات از ورود خودروهای جدید به بازار رکودزده ایران در سال آینده حکایت می کند. در این بین دو شرکت پژو و رنو جزو سردمداران از سرگیری همکاری ها در حوزه خودرو هستند.
هرچند سابقه همکاری ایران با این دو خودروساز فرانسوی به سال ها پیش بازمی گردد اما پس از رفع تحریم ها، این دو شرکت حضور پررنگ تری در بازار ایران خواهند داشت. گویا «برجام» ناخودآگاه گام مثبتی هم در جهت رکودزدایی خودرو برداشته است و دیگر ایرانی ها مجبور نیستند از بین خودروهای بی کیفیت به ناچار دست به انتخاب بزنند و یا به نشانه اعتراض «کمپین نخریدن خودرو» راه بیندازند.
در این میان خبرها حاکی از آن است که شرکت پژو کمر همت بسته است تا با همکاری ایران خودرو سه محصول پژو 208، پژو 2008 و پژو 301 را وارد بازار ایران کند.
درباره 208
208محصول جمع و جور پژو است که می تواند گزینه خوبی برای جایگزینی با 206 باشد. هرچند ایرانی ها تجربه چندان بدی از پژو 206 در ذهن ندارند اما استقبال از این محصول کوچک پژو به شرایط قیمتی آن بستگی دارد. مسلما اگر این خودرو به قیمتی معقول در بازار ایران ارائه شود، به زودی می تواند به عنوان یک خودروی جوانپسند در بین مردم راه پیدا کند.
احتمالا با دیدن پژو 208 انحناهای هوشمندانه بدنه آن نظر شما را به خود جلب کند. همین نمای ظاهری متفاوت به 208 شانس بیشتری برای جلب توجه داده است. اما از ظاهر زیبای پژو 208 که بگذریم، وقتی پشت فرمان این خودرو بنشینید متوجه داخل کابین تنگ و کیپ آن بشوید. بنابراین به نظر نمی رسد پژو 208 اقبال خوبی برای جلب نظر افراد بلند قد و یا دست کم خانواده ها داشته باشد.
حجم موتور این خودرو ۱۵۹۸ سی‌سی و توان آن ۱۲۰ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت آن ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد آن هم 9/9 ثانیه است. گنجایش صندوق بار آن ۲۸۵ لیتر و حجم باک آن هم 50 لیتر است. همچنین پژو 208 توانسته است ۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP دریافت کند. ایمنی راننده این خودرو ۸۸ درصد، ایمنی سرنشین جلو ۷۸ درصد وایمنی عابر پیاده ۶۱ درصد اعلام شده است.
تاخت و تاز 2008
پژو 2008 دیگر خودرویی است که احتمالا سال آینده به تاخت و تاز در جاده های ایران بپردازد. قرار است این خودرو با سرمایه‌گذاری مشترک پژو و ایران خودرو در شرکت ایران خودرو تولید شود که برای این کار باید خط مونتاژ جدید در شرکت ایران خودرو ایجاد شود. پژو 2008 را می توان یک شاسی بلند جمع و جور دانست که به اندازه خودش از جذابیت های ظاهری هم برخوردار است. پژو حدود 3 سال یش وعده تولید کوچک ترین خودرو شاسی بلند را داده بود که بالاخره در نمایشگاه پاریس 2012 از پژو 2008 رونمایی کرد تا به این وعده خود عمل کرده باشد. هرچند ارتفاع مناسب این خودرو می تواند نظر خیلی ها را به خود جلب کند اما ممکن است عده ای پژو 2008 را بیشتر در گروه هاچ بک ها قرار دهند تا شاسی بلندها.
حجم موتور این خودروی چهار سیلندر، 1600 سی سی و حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت است. شتاب صفر تا 100 این شاسی بلند کوچک 11.2 ثانیه و ظرفیت باک آن هم 50 لیتر است. از جمله امکانات و آپشن های خودرو پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۵ می توان به چهار ایربگ، کنترل پایداری دینامیکی، دوربین عقب، سرعت سنج، سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و عقب پنجره Defogger اشاره کرد. کروز کنترل، اسپویلر عقب، تنظیم شیب فرمان، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، صندلی آسایش، بلوتوث، یواس بی و AUX از دیگر آپشن های این شاسی بلند فرانسوی است.
301 خشن
خودرو دیگری که آماده به یراق است تا جاده های ایران را پشت سر بگذارد، پژو 301 نام دارد. پژو 301 یک خودروی ارزان قیمت به شمار می رود که به منظور تسخیر بازارهای اروپای شرقی، آسیا و آمریکای جنوبی طراحی شده است با این حال این خودروشانس حضور در بازار اروپای غربی و آمریکا را نداشته است. هر چند شاید این خودرو ظاهر چندان لوکسی نداشته باشد اما اگر این خودرو با قیمت مناسبی به بازار مصرف ارائه دهد، بعید نیست که به خوبی در بین مردم راه پیدا کند. هرچند برخی پژو 301 را نمونه ضعیف شده پژو می دانند که برای بازارهای ارزان قیمت طراحی شده و شاید زرق و برق دیگر محصولات پژو را نداشته باشد اما از نظر فنی و مهندسی قابل قبول است.
می توان اعتراف کرد جعبه دنده، پیشرانه و انتقال قدرت این خودرو به نسبت سطح قیمتی آن از عملکرد قابل قبولی برخوردار است. هرچند شاید نتواند گزینه خوبی برای ویراژ دادن راننده باشد و حس رانندگی با محصولات قدیمی تر پژو را در ذهن تداعی کند. حجم موتور آن 1600 سی سی با قدرت 115 اسب بخار است. حداکثر سرعت این اتومبیل 190 کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد آن نیز 10 ثانیه است که دست کم بهتر از پژو پارس و انواع سمند است با این حال به پای 206 و ال 90 نمی رسد. استاندارد آلایندگی آن یورو 5 اروپا است و از نظر ایمنی هم از حداقل امکانات ایمنی ABS وEPS و کیسه هوا برخوردار است.
کوئید ارزان
خودرو دیگری که به احتمال زیاد سال آینده وارد بازار ایران شود، رنو کوئید است. مذاکراتی در این خصوص بین دو شرکت سایپا و رنو انجام شده است و گویا قرار است این خودرو به عنوان رقیب سرسخت پراید و تیبا به بازار ایران بیاید. هرچند این روزها بحث جایگزینی پراید با رنو کوئید داغ است اما تجربه ایرانی ها نشان داده است که هدفگذاری خودروسازها در مورد جایگزینی یک خودرو کم کیفیت با خودرویی رده بالاتر و باکیفیت تر چندان موفق نبوده است. همه چیز به قیمت ارائه رنو کوئید در بازار بستگی دارد. چراکه اگر این خودرو با قیمت هایی بالاتر از پراید و تیبا به بازار مصرف ارائه شود، پراید باز هم عرصه را خالی نخواهد کرد.
کوئید با موتوری با ۵۰ اسب بخار قدرت ضعیف تر و یک سایز کوچک تر بدنه در رده پایین تری نسبت به ال 90 قرار دارد. از نظر طراحی داخلی خودرو کوئید زرق و برق خاصی ندارد و همچون ال 90 یک خودرو با طراحی ساده به شمار می رود. موتور این خودرو سه سیلندر، حجم آن ۸۰۰ سی سی و قدرتش ۵۸ اسب بخار است.
هرچند اعلام شده است که این خودرو قرار است جایگزین پراید شود اما با خرید این خودرو انتظار سطح ایمنی چندان بالاتری را انتظار نداشته باشید. نبود کیسه هوا برای صندلی شاگرد از نکات منفی این خودرو است. رنو کوئید همچنین به سیستم ترمز ABS هم مجهز نیست. بنابراین توقع نداشته باشید پشت فرمان این خودرو چندان هم با اطمینان در جاده ها رانندگی کنید.
هر چند مدیران گروه های خودروسازی ایران خودرو و سایپا امیدوارند تا با ورود این خودروهای جدید، بازار رنگ و بوی تازه-ای به خود بگیرد و این خودروسازان از رکود آزاردهنده این روزهای بازار خودرو رهایی پیدا کنند اما معلوم نیست مردم تا چه حد از گزینه های جدید برای خرید خودرو استقبال خواهند کرد. به نظر می رسد در نهایت قیمت نهایی این خودروها بتواند در خصوص خریدن یا نخریدن جدیدهای بازار تصمیم سازی کند.

برجام   خودرو   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70