۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

یارانه نقدی از اول اشتباه بود

یارانه نقدی از اول اشتباه بود
کد: 2891   تاریخ انتشار :۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۲

چکیده: معاون اول رئیس جمهور با ارائه گزارشی از اقدامات اقتصادی دولت در 18 ماه اخیر گفت: تقسیم قیمت انرژی به عنوان یارانه نقدی، تصمیمی اشتباه بود.

 به گزارش TSEpress به نقل از خبرگزاری مهر اسحاق جهانگیری عصر امروز در مراسم روز مهندس که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد گفت: در بخش سیاست خارجی دولت در شروع کار با چالشی جدی به نام تحریم های سنگین غرب مواجه بود. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به چالش های جدی پیش روی نظام گفت: در یکسال و نیم سپری شده از عمر دولت، موفق شدیم در بسیاری از این مشکلات از جمله تحریم ها و تورم اقتصادی فائق بیاییم. وی تصریح کرد: دولت در چارچوب سیاست های مقام معظم رهبری در این مدت گفتگوهای فشرده و پیچیده ای با قدرت های بزرگ جهانی داشت. موضوع درباره مسائل اقتصادی پیچیده تر بود، ما در همین 18 ماه با سیاست دقیق که عمده ترین آن حاکمیت انضباط پولی و بانکی در تصمیم گیری های دولت بود توانستیم تورم بالای 40 درصد مهر 92 را به تورم 15.4 درصد در بهمن 93 برسانیم. جهانگیری گفت: با رونق اقتصادی که در همه بخش ها رخ داده رشد اقتصادی کشور امسال به 4 درصد رسید که این رشد در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، نفت و گاز و خدمات پُررنگ است. معاون اول رئیس جمهور میزان افزایش استحصال گاز تولیدی را امسال 100 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان نیز در سال آینده تکرار می شود که اهمیت آن برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی است که همواره قطر بیش از ما برداشت کرده است. وی به اقدامات خوب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در 18 ماه گذشته 1500 میلیارد تومان برای تهیه ماشین آلات کشاورزی تأمین منابع شد که این موضوع علاوه بر کمک به مکانیزاسیون کشاورزی مانع از توقف فعالیت کارخانه تراکتورسازی تبریز که به سمت رکود جدی حرکت می کرد شد. جهانگیری تصریح کرد: در حوزه صادرات نفت، دولت به گونه ای سیاستش را تنظیم کرده که کشور با نفت 40 دلار اداره شود و در حالی که عراقی ها در سفر اخیر اعلام می کردند میزان وابستگی بودجه شان به نفت 95 درصد است. معاون اول رئیس جمهور تقسیم قیمت انرژی به عنوان یارانه نقدی را تصمیمی اشتباه دانست و گفت: در حالی 42 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی توزیع می کنیم که کل درآمد حاصل از افزایش نرخ حامل های انرژی به سختی به 32 هزار میلیارد تومان می رسد. وی میزان تسهیلات ارائه شده در 10 ماهه گذشته را 270 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عمده منابع بانکی به سمت سرمایه در گردش سوق یافته که 60 درصد آن از این بخش بوده و 80 درصد تسهیلات بخش صنعت نیز به همین نحو تأمین شده است. این عضو کابینه دولت مبنای کار دولت را میدان داری بخش خصوصی دانست و افزود: شش ماهه اول امسال رشد سرمایه گذاری کشور به 18.5 درصد رسید که نشان از اعتماد مناسب بخش خصوصی به دولت است. معاون اول رئیس جمهور کاهش میزان بارندگی های کشور را یادآورشد و گفت: در حالی که در گذشته نگران کمبود آب بخش کشاورزی بودیم در حال حاضر دغدغه آب شرب هم از نظر کیفیت و هم به لحاظ کمیت داریم و اگر بتوانیم تنها 10 تا 15 درصد صرفه جویی کنیم، به خصوص در بخش کشاورزی، بسیاری از مشکلات حل می شود. وی ارزش افزوده بخش کشاورزی را اینگونه تشریح کرد که ما سالانه تنها 120 میلیون دلار ماست به یکی از کشورها صادر کردیم که این نشان از ظرفیت بالای بخش دامی و صنعت کشاورزی ما دارد. جهانگیری به دغدغه تحصیل کردگان بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: در همین دوره زمانی 8 هزار مهندس کشاورزی به استخدام درآمده اند چرا که معقتدیم هیچ مزرعه ای نباید بدون مهندس کشاورزی باشد.
 

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70