۹ فروردین ۱۴۰۳ - 2024 28 Mar
#
#
اخبار اقتصادی بورس

۴ کشور از 1+5 در صف ورود به بورس ایران

 ۴ کشور از 1+5 در صف ورود به بورس ایران
کد: 292   تاریخ انتشار :۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۰

22مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران خبر داد
۴ کشور از 1+5 در صف ورود به بورس ایران/ تولید ناخالص داخلی ایران ۱۰۰۰میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران با بیان این که نگاه سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران بنیادی است، گفت: 4 کشور از 1+5 در صف ورود به بورس ایران هستند و نگاه سرمایه‌گذاران خارجی به بورس ایران بنیادی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سنا مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع ایران خبر داد: استقبال خارجی ها برای سرمایه گذاری در بورس ایران، در 15 سال اخیر بی سابقه است.

روسیه با 200 میلیون یورو بیشترین میزان نقدینگی را برای ورود به بورس ایران اعلام کرده است و بعد از آن سرمایه گذارانی از انگلیس، فرانسه و آلمان هر کدام بالای 150 میلیون یورو تقاضای سرمایه گذاری داده اند، استرالیا و نروژ نیز هر کدام بالای 100 میلیون یورو، یونان با 50 میلیون یورور و کشورهای عربی با 30 تا 50 میلیون یورو درخواست داشته‌اند.

ورود سرمایه گذارن خارجی به ایران یک بحث بنیادی و فانتامنتال است و موضوع خبرسازی و یا هیجان زدگی نیست. در 15 سال گذشته این میزان استقبال برای سرمایه گذاری در ایران وجود نداشته است و بازار سرمایه ایران حتی با تضیف پول ملی در برابر ارزها در برابر تمام بازارهای سرمایه دنیا کم رقیب است.

رضا سلطان زاده مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران درباره علاقه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه ایران گفت: خارجی ها متفاوت فکر می کنند سرمایه گزاران که علاقه به سرمایه گذاری در ایرن دارند در اولین گام صندوقهای پیشگام هستند که ریسک پذیریشان بالا است.

وی ادامه داد: این شرکت ها اولین صندوق هایی هستند که وارد بازارهای نوظهور می شوند البته ما ایران را بازار نوظهور نمی دانیم اما برای برخی کشورها حکم بازار نوظهور را دارد که بر اساس شرایط بنیادی اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

عضو هیأت مدیره بانک خاورمیانه گفت: از نگاه شرکت های معتبر اروپایی و غربی ایران به طور کلی در 5 سال آینده تا از نظر بنیادی و فانتامنتال ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری دارد.

سلطان زاده در این باره توضیح داد: در کشوری با تولید ناخالص داخلی 480 میلیارد دلاری  و برای کشوری که تولید ناخالص داخلی ( برابر قدرت خرید) آن یک تریلیون دلار است پیش بینی ها این است که با آرام شدن فضای سیاسی و انجام تفاهمات سیاسی و مسائل هسته ای یک رشد بین 7 تا 9 درصدی در تولید ناخالص داخلی برای 5 سال آینده اتفاق می افتد.

عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران، اظهار داشت: با توجه به نسبت قیمت بر درآمد (P/E)  شرکت ها که به طور میانگین بین 5 و 5.5 معامله می شوند آنهم در زمان تحریم قیمت سهام شرکت ها بسیار جذاب است.

وی با اشاره به مشکلاتی که شرکت ها در دوران تحریم دارند، گفت: در حالیکه درآمد شرکت های بورسی با توجه به تحریم های بین المللی محدودتر  می شود و اساساً هزینه های پول بیشتر می شود چون هزینه صادرات و فروش بالاتر از شرایط عادی قرار می گیرد نسبت ها و قیمت ها بسیار مناسب است.

سلطان زاده با اشاره به P/E شرکت های خارجی که در شرایط عادی و بدون تحریم با نسبت 18 معامله می شوند، بازار ایران را برای سرمایه گذاری بسیار جذاب دانست و گفت: بازار سرمایه ایران ارزانترین بازار دنیا است و به قاطعیت می توان گفت بازار سرمایه ایران در مقایسه با هر بازار سرمایه دیگری بسیار جذاب است و حتی با وجود تضعیف ریال به سایر ارزها برای سرمایه گذاری جذاب است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صندوق های سرمایه گذاری خارجی در جریان معاملات بازار سرمایه ایران به طور دائم هستند و حتی در روز جاری با وجود جو و هیجان فروش این شرکت ها همچنان بر تصمیم خود برای سرمایه گذاری در ایران پافشاری دارند، گفت: در حالی که امروز برخی از سهامداران حقیقی و حقوقی در حال عرضه سهام در منفی 4 و منفی 5 بودند ما طی 2 ساعت با 6 سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در ایران صحبت های خوبی انجام دادیم و آنها بر اساس علاقه بنیادی به سرمایه گذاری در ایران هیچ تغییری در تصمیم خود ندادند و حتی تمدید مذاکرات را به نشانه مثبت گرفتند.

سلطان زاده بار دیگر تأکید کرد: علاقه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ثانویه ایران ناشی از عوامل بنیادی است و این شرکت ها تحت تأثیر هیجان یا کنجکاوی چنین درخواستهایی را به ما نداده اند.

عضو هیأت مدیره سرمایه گذاران درباره کشورهایی که آمادگی خود را برای ورود به بورس ایران اعلام کرده اند، گفت: ما از صندوق های سرمایه گذاری کشورهای روسیه، انگلیس، فرانسه، آلمان، یونان، نروژ،استرالیا و کشورهای عربی درخواستهای جدی برای ورود به بازار ثانویه داشتیم.

وی درباره میزان سرمایه گذاری این کشورها در گام اول، گفت: روسیه با 200 میلیون یورو بیشترین میزان نقدینگی را اعلام کرده است و بعد از آن انگلیس، فرانسه و آلمان هر کدام بالای 150 میلیون یورو تقاضای سرمایه گذاری داده اند، استرالیا و نروژ نیز هر کدام بالای 100 میلیون یورو، یونان با 50 میلیون یورور و کشورهای عربی با 30 تا 50 میلیون یورو درخواست داشته‌اند.

سلطان زاده درباره صنایع مورد نظر این شرکت ها برای سرمایه گذاری گفت: صنایع مورد نظر این صندوق ها صنایع پتروشیمی، معادن، غذایی، خودرو سازی (سبک و سنگین) و خدمات نفتی مانند شرکت های پیمانکاری، حفاری و نفت کش ها است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: این صندوق ها علاوه بر تمایل به سرمایه گذاری مستقیم از سرمایه گذاری در اوراق بهادار با نرخ سود ثابت مانند اوراق مشارکت استقبال کرده اند و چنانچه به عنوان نمونه پارس جنوبی یا راه آهن پس از رفع تحریم ها اوراق مشارکت با سود 7 درصد یورویی منتشر کند شاهد سرازیر شدن سرمایه های خارجی به ایران خواهیم بود.

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.


Notice: Undefined variable: user_ID in /home/tsepress/public_html/wp-content/themes/tsepress-theme/comments.php on line 70