۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 2024 26 Apr
#
#
اخبار اقتصادی بورس

آیا بازار سرمایه باز هم سقوط می‌کند؟ عرضه پرحجم، زیر سایه قدرت نهان بازار سرمایه

آیا بازار سرمایه باز هم سقوط می‌کند؟ عرضه پرحجم، زیر سایه قدرت نهان بازار سرمایه
کد: 16094   تاریخ انتشار :۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۱

بازار سرمایه دوباره در مسیر رکورد شکنی افتاده است؛ امروز نیز بازار بورس، بازار پرحجم و با عرضه بالایی بود که به عقیده برخی کارشناسان بازار سرمایه، این حجم عرضه با قدرت حقوقی انجام شد که این قدرت حقوقی، جزو قدرت‌های نهان بازار سرمایه به شمار می‌آید که هیچ گاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت و همیشه برای اصلاح یا جمع آوری بازار به کار گرفته می‌شود.

به گزارش TSEpress  به نقل ازصدای اقتصاد، در شرایطی که پس از ریزش تاریخی بورس در زمستان سال 92 رفته رفته سایه جو بی‌اعتمادی بر سر بازار افتاده بود و اهالی بازار پس از هر رشد کوتاه مقطعی، شاهد صف‌های فروش و سقوط آزاد شاخص کل بودند، از ابتدای سال جاری با نزدیک شدن به امضای تفاهم‌نامه لوزان، بازار سرمایه شاهد معاملاتی مثبت و پرحجم در بازه مثبت حداکثری دامنه نوسان و صف خرید بود اما درست زمانی که برخی گمان کردند روزهای منفی بورس به سرآمده، بازار در اولین روز بعد از امضای تفاهم‌نامه لوزان ریخت و بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه را دو چندان کرد.

این بی اعتمادی بار دیگر در روزهای منتهی به امضای توافق‌نامه هسته‌ای ایران و کشورهای موسوم به 1+5  در حال رنگ باختن بود اما باز هم در شرایطی که بازار یک‌سره در روزهای منتهی به امضای توافق شاهد جو مثبت بود، یک روز پس از امضای توافق، سقوط کرد و آرزوی صعودی شدن بازار به دل اهالی آن ماند.

در آخرین پرده از اتفاقات بازار سرمایه در سال اخیر، در یک ماه اخیر با فرارسیدن موعد لغو تحریم‌ها و پیش از سفر رئیس جمهوری به فرانسه و ایتالیا بازار رنگ سبز را برگزید و در مدت کوتاهی اکثر نمادها از کف‌های قیمتی خود فاصله گرفتند. گرچه در این شرایط کارشناسان لزوم اصلاح و استراحت بازار را گوشزد می‌کردند اما به نظر می‌رسد ورود پول مانع از این اتفاق است.

در نهایت با اخبار بسیار مثبتی که درباره سهام گروه خودرو و همچنین لغو تحریم سوئیفت و شایعانی از امضای قرادادهای مختلف اقتصادی بین شرکت‌های بورسی و طرف‌های خارجی منتشر شد بازار، صف‌های خرید پر حجمی به خود دید که قدرت پول وارد شده را اثبات می‌کرد اما هیچ کدام از این مسائل لزوم اسراحت بازار را از بین نمی‌برد.

 در این میان مقرر شده است که پتروشمی فجر نیز به عنوان یک عرضه اولیه پرحجم، در دهه فجر پا به تالار شیشه‌ای بگذارد اما از انجا که عرضه 250 میلیون سهم از این نماد نیازمند نقدینگی حدود 300 میلیارد تومانی بود شایعاتی به گوش رسید که این عرضه را منوط به دو شرط کرده اند؛ اول اینکه، جمع شدن این میزان از نقدینگی بازار را خراب و منفی نکند و دوم اینکه سامانه‌های آنلاین کارگزران بورس نیز دچار اختلال نشود.

اما امروز بازار سرمایه، شاهد حجم بالایی از عرضه بود در حالی که در گشایش بازار اکثر سهام با صف‌های خرید پرحجمی روبه‌رو بودند. این عرضه‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی از نمادهای بزرگ بازار در حالی در قیمت‌های منفی معامله شدند که قیمت پایانی آنها بالای مثبت سه و چهار بود. برخی اعتقاد دارند معاملات امروز شرایطی را مهیا می کند که سهام بزرگ بدون افت قیمت، یک استراحت دو روزه داشته باشند چراکه در صورت معامله این نمادها در منفی پنج، فردا، باز هم قیمت پایانی انها از قیمت پایانی امروز کمتر نخواهد بود. از دیگر سو سازمان بورس در بازار امروز مانوری برای عرضه پتروشیمی فجر برگزار کرد. بازار همه عرضه‌ها را بلعید اما در این بین سامانه‌های معاملاتی برای ارتباط با هسته معاملات و سرورهای سازمان بورس دچار مشکلاتی شدند که احتمالا مسؤلان را در تصمیم گیری درباره زمان عرضه اولیه پتروشیمی فجر با چالش جدی مواجه خواهد کرد. مساله‌ای که در این میان باعث شگفتی است و برخی از سهامداران به شک انداخته این است که چرا برخی از سهامداران سهام خود را به قیمتی فروختند که از حداقل قیمت فردا نیز پائین‌تر است؟ این مساله شبهه تکرار سقوط بورس را تقویت کرده اما کارشناسان آن را بی‌اعتبار می‌دانند. سهامداران یک قانون بازار سرمایه را زیر پا گذاشتند

یک کارشناس اصول بازار سرمایه گفت: یکی از مشکلات و کم و کاستی‌های معاملات امروز بازار سرمایه نبود یک سطح حمایت حرفه‌ای بود تا به‌واسطه آن، سهامی که قیمت پایانی آنها در بازه بالای سه و چهار مثبت قرار دارد روی قیمت صفر تابلو یا قیمت‌های منفی و حتی پائین‌تر از حداقل قیمت فردا فروخته نشوند.

حمیدرضا نعمتی‌پور، در گفت‌وگو با صدای اقتصاد، افزود: بازار امروز از این سطح حمایت حرفه‌ای محروم بود و برخی از سهامداران با زیر پا گذاشتن قوانین اصلی بازار سرمایه، اقدام به فروش سهام خود در قیمت‌هایی کردند که حتی در بدترین حالت فردا نیز آن قیمت‌ها را تحربه نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بازار امروز، بازار پرحجم و با عرضه بالایی بود، اظهار کرد: این حجم عرضه در بازه اول در گروه بانکی و با قدرت حقوقی انجام شد که این قدرت حقوقی، جزو قدرت‌های نهان بازار سرمایه به شمار می‌آید که هیچ گاه نمی‌توان آن را نادیده گرفت و همیشه برای اصلاح یا جمع آوری بازار به کار گرفته می‌شود.

نعمتی‌پور ادامه داد: با توجه به حجم نقدینگی زیادی که به صورت نقدینگی جدید الورود به بازار تزریق می شود، هنوز نمی توان گفت بازار وارد استراحت شده است بلکه این یک سیکل گردش مالی است که به صورت کاملا هوشمندانه از معاملات حقوقی شروع شد و به سمت معاملات حقیقی گرایش پیدا کرد.

این کارشناس اصول بازار سرمایه گفت: برای فردا بازاری قوی‌تر و هوشمندانه را پیش‌بینی می‌کنم و معتقدم معاملات حرفه‌ای‌تری را شاهد خواهیم بود که در این صورت، حرکت اکثر نمادهای لیدر بازار از قیمتهای منفی منفی به سمت مثبت پیش می رود.

وی افزود: فکر می‌کنم بسیاری از حرفه‌ای‌ها فردا وارد بازار خواهند شد و کسانی که امروز در سقف قیمتی سهام خود را عرضه کردند فردا در کف قیمتی دوباره دست به خرید خواهند زد.

نعمتی‌پور تصریح کرد: برای فردا بازار بهتر و سبک معاملاتی حرفه‌ای‌تری را شاهد خواهیم بود که این سبک معاملاتی حرفه‌ای جزو تکنیک‌های بازار است  که چند بار انجام شده و هر بار نویدهای بسیار خوبی برای بازار سرمایه به همراه آورده است.

وی با بیان اینکه فکر حجم معاملات امروز نمی‌تواند در بازار ترس ایجاد کند، معاملات امروز بازار سرمایه را یک جابه‌جایی بین سهامداران حقوقی و حقیقی دانست و اظهار کرد: برای جلوگیری از تکرار مسائل تلخی مانند ریزش بروس در سال 92 به این حرکت‌های جهادی نیاز داریم که امروز هم در بازار اتفاق افتاد.

گفتنی است، شاخص بازار سرمایه امروز با عبور از کانال های ۷۵، ۷۶ و ۷۷ هزار واحد به کانال ۷۸ هزار واحد رسید و در رقم ۷۸ هزار و ۱۹۹ واحد ایستاد.

اقتصاد   بازار سرمایه   بورس   بورس تهران   

نظرات(0)

شما هم میتوانید اولین نظر خود را ثبت نمایید.